Köpa shettisåring till sällskap?

Koriander

Trådstartare
Är det smart? Funderar lite på att skaffa sällskap till min valack som går helt ensam i sin stora hage. (vi har fler hästar så han är inte helt ensam) samtidigt så skulle jag vilja ha en ponny som kan bli lämplig barnponny till barnbarn som är på väg. Har funderat lite på att köpa en åring som kan gå på tillväxt under tiden och som jag kan jobba med från början.
Ni som har erfarenhet av dessa småttingar, hur anpassar dom sig till att flytta hemifrån och separeras från mamman? Vad ska man tänka på med dessa små? Vad betalar ni i försäkring för dom? När börjar man att vaxinera dom? Har haft shettis när barnen var små och även en ettåring på foder ett tag men kan tänka mig att det är lite knepigare när dom kommer direkt från uppfödaren och har nyss fått lämna mamman. Så här efter tjugo år med häst så är det ju inte direkt min första häst men nog den yngsta i så fall.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

En åring hade jag inte köpt och ställt ensam med en äldre häst som enda sällskap, de behöver fler kompisar och jämnåriga att leka med.

Hur stor är din häst? Jag tycker inte att shettisar är optimala sällskapshästar åt stora hästar, eftersom de knappt kommer åt att klia varandra på ett vettigt sätt. Nu är ju inte alla hästar jättesociala och intresserade av närhet på det viset, men jag tycker nog att de ska få chansen åtminstone.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Även små ettåringar behöver lekkamrater så jag håller med pinky om att jag heller inte köpt en så ung ponny. Dessutom kan det bli problem med den stora hästen om den inte är van vid både unghästar och små ponnys.

Om du vill ha en lite ponny till barnbarnet så råder jag dig att köpa en äldre trevlig barnponny. För kan med större säkerhet både ta vara på sig själv och ha sällskap av din valack.

Försäkringarna är inte så dyra bara några hundralappar om året. Vaccination och avmaskning är ju som alla andra hästar. Men det kan vara problem med saker som tandvård och hovslagare p g a storleken så är det inte alla som kan göra det.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

skulle också satsa på en äldre, ettåring känns för litet.. jag har en fyraårig minitjej på 80 cm cirkus, hon går ihop med mina tre travare, och de blir ju lite hårdhänta emellanåt, de tänker ju inte på att hon är liten. Hon får vara med och de leker osv, men just för hon är liten kan ett lekbett bli hårt för henne. Och som någon annan skrev, min tjej kliar aldrig travarna på, så jag tycker hon missar lite umgänge, därför ska hon få en komis i sin storlek.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Nu är ju inte min häst inte över ponnymåttet och inte är han gammal heller. Han gick ihop med den andra lilla ettåringen några månader förra året och det gick bra. Han är inte speciellt lekfull heller utan äter och sover helst. Hur lyckas alla shettisuppfödare att hitta köpare med lekkompis till sina småttingar? Det finns rätt mycket åringar till salu just nu, speciellt hingstungar.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Nu är ju inte min häst inte över ponnymåttet och inte är han gammal heller. Han gick ihop med den andra lilla ettåringen några månader förra året och det gick bra. Han är inte speciellt lekfull heller utan äter och sover helst. Hur lyckas alla shettisuppfödare att hitta köpare med lekkompis till sina småttingar? Det finns rätt mycket åringar till salu just nu, speciellt hingstungar.
Dessa små söta ponnys finns det en klar överproduktion av. Många tar föl på sitt sto för att de är så söta men köpare av dem är inte alls lika många. Den efterfrågan som finns gäller vuxna väl hanterade barnponnys. Det finns alltid mycket unga hingstar till salu och det är nästan omöjliga att sälja. Mycket för de flesta inser att de inte har rätt miljö för dem och att de är hingstar. Av de som blir sålda finns det också många som sedan blir kallade problemhästar för man inte haft rätt förutsättningar. Har funnits många trådar under hästhantering om just dessa ponnys och förtvivlade ägare.

Så de uppfödare som får sålt är de som är riktigt seriösa och har kvalitets avel. Deras säljs som hingstämnen eller för framtida tävling (ofta trav). Dessa ponnys är inte heller billiga.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Jag köpte en 1,5 årig shettis direkt från uppfödaren. Det var inga problem med någonting.
Mitt halvblod är 1,75 och dom kelar och kliar varandra så mycket dom kan, halvblodet blir kliad på bogen men inte mycket högre :D
Jag har haft lite tur också för där jag stått har det funnits fler unghästar och på ett ställe en annan shettis så då har vi sett till att dom fått gå tillsammans.
Även om han inte fått små och unga kompisar ibland så tror jag att det gått bra ändå för min store är ganska leksam men har man en gammal trött häst som enda sällskap så kan nog shettisen bli uttråkad och hitta på hyss.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Jag skulle inte köpa en åring.
En unghäst behöver jämgamla att leka med för att utvecklas... väldigt tråkigt för en ettåring att stå med en valack och inte utvecklande alls... varken fysiskt eller psykiskt.

En shettis kan vara jätte bra sällskap och bra barnponny om den är välhanterad. Vill du ha en ponny till barn & barnbarn så skulle jag satsa på en lite äldre (runt 6 och uppåt) som blivit inriden av någon duktig ungdom och välhanterad. Shettisar är som vilka hästar som helst, de behöver en bra uppväxt med jämngamla, duktiga tränare speciellt i början osv.

Rent sällskaps mässigt funkar en shettis lika bra som vilken annan häst som helst :) men skulle inte sätta in en åring till en "tråkig" valack. -för den lillas skull.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Jag håller med övriga om det vore bättre att välja en äldre ponny. Det finns också en anledning till; shettisar blir inte per automatik bra barnponnysar.

Jag har själv haft en sedan åring, som är hur trevlig och arbetsvillig som helst, men är inte och kommer inte heller att bli någon barnponny i hanteringen. Ridmässigt är det inga problem, men det krävs någon äldre för att det ska funka i stallet.

Välj en äldre som redan är inriden/körd, så vet du vad du får, och som kommer att passa både som sällskap och till barnbarnet.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Anar att många av dom här små inte kommer att få nåt bra liv om det är så att det överproduceras och priset blir därefter. Många köpare kanske inte ens fattar att det är en häst fast i litet format med hästens alla beteenden och behov. Skulle man då som uppfödare inte tycka att det var ganska bra att sådana som jag dvs lite äldre med lång erfarenhet och med ordnade förhållanden och gedigen kunskap köpte deras fölisar till sällskap och deras ponnysar blev hanterade och utbildade av vuxna människor och dom ev barnbarnen fick komma och borsta och rida under vuxnas övervakning;) Det kan ju inte finnas tillräckligt många passande barnfamiljer att hitta som vill köpa och behålla en shettis under en längre tid för barn växer.. Jaja, ska väl fundera vidare vad som är lämpligast. Min tanke var väl lite som så att eftersom det första barnbarnet är bara på väg så hinner jag med att vara med från början att lära känna och utbilda till exempel en åring. Det dröjer ju flera år innan barnet har nån behållning av att umgås med ponnyn och att rida. Så jag köper egentligen ponnyn till mig själv.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Anar att många av dom här små inte kommer att få nåt bra liv om det är så att det överproduceras och priset blir därefter. Många köpare kanske inte ens fattar att det är en häst fast i litet format med hästens alla beteenden och behov. Skulle man då som uppfödare inte tycka att det var ganska bra att sådana som jag dvs lite äldre med lång erfarenhet och med ordnade förhållanden och gedigen kunskap köpte deras fölisar till sällskap och deras ponnysar blev hanterade och utbildade av vuxna människor och dom ev barnbarnen fick komma och borsta och rida under vuxnas övervakning;) Det kan ju inte finnas tillräckligt många passande barnfamiljer att hitta som vill köpa och behålla en shettis under en längre tid för barn växer.. Jaja, ska väl fundera vidare vad som är lämpligast. Min tanke var väl lite som så att eftersom det första barnbarnet är bara på väg så hinner jag med att vara med från början att lära känna och utbilda till exempel en åring. Det dröjer ju flera år innan barnet har nån behållning av att umgås med ponnyn och att rida. Så jag köper egentligen ponnyn till mig själv.

Självklart är det bra när någon kunnig köper hästen och det tror jag uppfödaren också tycker :)

Men det jag mest tänkte på att lilla åringen ska få gå själv med valacken under sin uppväxt, vilket som inte är speciellt optimalt för en unghäst.
Självklart kan du köpa dig en åring, men tycker då att den bör gå med andra, yngre hästar.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

ja, det är ju det optimala att dom får gå med sina jämnåriga kompisar, som även jag om jag hade varit uppfödare hade önskat. Det var bara en liten fundering över vad för köpare det finns till dessa små utifall att man inte lyckas hitta den optimala köparen. Vad säger ni som föder upp, vem, vilka köper era föl? Vad händer om ni inte får dom sålda? Slaktar ni då?
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Kanske kan du köpa två småttisar istället, två som redan gått tillsammans och som kan bli ditt "radarpar" tillsammans med valacken.
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Jag lånade hem en 2-årig shettis på foder för senare köp.
Visst, hon är jättesöt. Men, hon är väldigt skarp i huvudet, lärde sej fort hur man kunde krypa ut från hagen och hon behöver mycket stimulans.

Nu har det tyvärr inte funkar med denna shettis hos mej då hon visar starka tecken på att inte trivas, så hon ska åka hem till ägaren igen.

Men jag skulle inte skaffa en sådan liten igen, ser att min stora häst (som ändå bara är 152 cm) och den lilla inte kan klia varandra vettigt.
Och just detta eviga stängslande för att hålla den lilla inne...

Mvh Domino_s
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Om vi bortser från ålder, dvs jämnåriga lek kamrater som självklart är det optimala, så tycker jag man ska tänka på lite hur fodringarna löser sig. En shetland ska ju i regel inte äta lika mycket som en stor ponny (uppfattade jag att din valack var?), och kan resultera i att du får en överviktig, möjligtvis sjuk (tänker på fång) shettis till slut.

Bara en sak man ska tänka på och förebygga innan det händer, nu vet jag ju inte riktigt hur stor din häst var eller hur mycket den äter men du förstår hur jag tänker va?

Vi har själva både stora hästar och små ponnyer, shetland, welsh, och just pga fodringarna (och betet på sommaren) kan de inte gå tillsammans då det skulle resulterat i feta ponnyer, tillräckligt knepigt att hålla nere vikten på dom ända emellanåt tycker jag :D
 
Sv: Köpa shettisåring till sällskap?

Jag vet inte hur stor du är själv men är tanken att barnbarnet ska få en ridponny så är det ju en fördel om du själv kan rida den emellanåt. Och är det en ungponny kanske den även ska ridas in hos dig?

Jag som är liten vuxen skulle då hellre välja att köpa en stor b-ponny eller en c-ponny. Då kan jag själv rida ponnyn emellanåt så att den underhålls, och sedan kan barnet rida den ibland på promenader. För om ditt barnbarn är på väg nu så lär det dröja ganska många år innan ponnyn kommer få någon vettig träning med barnet på ryggen?
Hur många ponnys finns det inte som hittar på hyss med sina små ryttare, ofta pga brist på stimulans och vettig ridning? Jag har själv fått rida en hel del bråkiga små ridskoleponnyer där ingen vuxen varit liten nog att rida dem och de bara lullat runt med småbarn och hittat på hyss med tiden.

Jag är moster till en ettårig flicka nu. Tyvärr är inte min syster eller hennes man intresserade av hästar. Men självklart skulle det vara roligt om lilltjejen blir intresserad av hästar så moster kan köpa en ponny i framtiden, i brist på egna ungar att skämma bort ^^ Men då blir det en kraftig b-ponny eller nån c-ponny så att jag själv kan se till att få ponnyn vettigt tränad. Varken barn eller ponny har ju nåt ut av en massa tjorv och hyss.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp