Maran
Trådstartare
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?
Ja, jag är rätt traditionell av mig också så att det alternativet är en het kandidat. Å andra sidan har jag inte kollat på bomlösa tidigare, men nu fått upp ögonen för att det verkar finnas bra sadlar där också.Detta alternativet hade jag kört på, men så är jag ganska så traditionell i mina sadelvanor också.
Behöver och behöver, allting är relativt. Egentligen inte. Jag har mest haft allroundsadlar hittills och sålde den senaste igår. Det fungerade bra på min låga ridnivå tyckte jag tills jag skaffade en bra dressyrsadel i höstas. Då märkte jag skillnaden. Det blev mycket lättare att sitta rätt och därmed inverka rätt på hästen. Hästen gick bättre.Men behöver du verkligen två st sadlar?
Jag hade köpt en allround sadel som jag och hästen trivdes i, som hade bred kanal och som ger utrymme för det mesta. Innan musklerna är på plats hade jag paddat upp och sett till att den sitter bra.
Det har du helt rätt i. Det är ungefär så jag har gjort, men inte lyckats tillräckligt bra med alternativt ridit för illa.Man ska inte hänga upp sej för mycket på det där heller. Det viktiga är att sadeln sitter bra som hästen ser ut för det mesta!
Vad som helst kan hända med dej som ägare (tex bryter foten) och hästen blir stående ett tag, dvs tappar muskler. Någonstans måste man kompromissa när kroppen inte ser likadan ut hela tiden. En bra kortsiktig kompromiss är en pad som ser till att sadeln bärs upp rätt av hästens rygg.
Ja, jag hoppas kunna hitta en sådan som passar.Numera finns det ju fina sadlar där bommen går att ändra med en skrivmejsel för den kunnige.