köpa ridtravare?

piggelin

Trådstartare
vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
hur små kan de vara?
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Sv: köpa ridtravare?

Många som har ridtravare dyrkar dem och tycker att det är en toppenras till det du vill ha den till. Jag har bara testat lite grann, men det är som med alla andra raser - de är avlade för att vara bra på sin gren - trav. Ardenner är avlade för att dra tungt och lämpar sig därför inte lika bra för dressyr som ett halvblod. Visst kan de vara trevliga att rida, och som du säger kan de vara bra om man bara vill rida ut. Men ju mer man rider, ju mer vill man kunna göra. De som varit inom travsporten är tyvärr ibland också tidigare skadade och kan ha nedsatt hållbarhet. Inom trav avlas mycket på prestation, inte hållbarhet och det syns på avkommorna.

Är det just på grund av pengarna som du är ute efter travare? Galoppörer lämpar sig bra som ridhästar och kan vara enklare att "omvandla" till ridhäst än en travare. En häst med bra gångarter (speciellt galoppen för galoppörerna) är ju också enklare att rida än den karaktäristiska travar-traven som är svår att bli av med på travarna. Priset på en f.d. galoppör är inte långt ifrån en f.d. travare.

Prova den noga det finns massor med dåliga ridtravare, många år i travträning/tävling sätter djupa spår i både hjärnan och kroppen . även om dom inte är mycket tränade så är dom avlade för trav och har mycket fart som i bland är ganska okontrolerbar. Hästar direkt från "banan" till nybörjare kan vara katastrof.

är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Tycker det är tråkigt att travare har fått stämpeln "budgethäst" bara för att inköpspriset är lågt. Tänk på att en travare (precis som alla andra hästar) kan ha dragit på sig låsningar/ stelheter och en hel radda skador både utvändigt och invändigt som kan behöva åtgärdas (vilket kan bli dyrt om man har otur) Så du bör ju kunna lägga ut precis lika mycket pengar på en ridtravare, som på vilken häst som helst.
Sen kan du tänka på att det kan vara bra att ta hjälp av en tränare, även om du inte tänkte ställa några högre krav, om du vill ha en bra fungerande ridhäst. Särskillt om den kommer "direkt" från banan.
Sen ska du ju fundera på vilken sorts travare du är intresserad av, det finns ju två olika ;)
Kallblod, skulle jag säga, är mer lämpade som ridhästar och ligger också något högre i pris än varmblodingarna.

Kan dock sammanfatta ridtravaren (varmblod) som en mycket arbetsvillig och snäll häst som kan gå riktigt bra med rätt utbildning. Men anser samtidigt att det inte är en häst man köper bara för att man inte har råd med annat, utan för att man vill ha individen och är beredd på att det kommer ta tid och mycket ork att få den att gå bra

Beror helt på, de äe ju individer precis som alla andra och är de oinridna så kräver de massa jobb, traven är ju som den är i början, en del travar inte under ryttare utan grisepassar istället och så kan det var f*rbannat svårt att få dem att gallopera i början +allt jobb som måste läggas på den.

Och som nämnts: skador och slitage kan ju finnas, jag fick ta bort en ridtravare pga en tidigare skada som hon fått när hon travtränades.

Som någon skrev tidigare-travaren kanske är billigare i inköp men sedan kostar den precis lika mycket som vilken häst som helst att hålla i månaden.

Visst är många travare otroligt mycket hanterade och därför rätt okomplicerade att hålla på med, men när det gäller ridningen kan det krävas mer av en som ryttare än med en mer utbildad häst, även om det enbart gäller skogsridning. Det beror ju iofs på hur mkt hästen ifråga är riden och utbildad, det går att få tag på riktigt fina exemplar för en rimlig summa pengar.

En vanlig missuppfattning verkar vara att travarna per automatik är bra nybörjarhästar, detta stämmer i många fall inte.

Vi har travare och ingen av våra hästar genom åren har varit någon lämplig nybörjarhäst när vi fått dem, men alla har varit väldigt positiva, lättlärda och ambitiösa små kusar:)

Hur små de kan vara..ja, det finns ju travare som ligger på D-ponny mått.

Vad man ska tänka på är att fråga om ev gamla skador samt göra en noggrann vet. bes. innan köp.
Utbildningsnivå-vill du ha en lugn och cool häst är det bättre ju mer riden den är.
Exteriör och gångarter-finns en del travare som är i en mer ridhäst "aktig" modell, och det är bra om den redan kan galoppera under ryttare, det spar du en heldel arbete på. Ta med en kunnig hästmänniska som kan titta på hästen vid ev. provridning.
Sedan är det väl i stort sett som vid vilket hästköp som helst.

Senast ändrad:

Det känns som du vill köpa en ridtravare pga det låga priset....och som det låter (ursäkta om jag har fel) låter detta som din första egna häst och du är lite osäker som ryttare. Då skulle jag hellre se till att spara ihop tillräckligt med pengar och köpa mig en säker läromästare. Du kommer ha det mkt roligare, och kan lära dig på ett säkert sätt. Synd att köpa en häst för att den är billig och sen "skiter" det sig och i värsta fall blir du kanske rädd för häst/ridning i slutändan:( Jag menar inte illa utan vill bara inte att du ska ångra dig.

Den erfarenhet jag har utav travare är att de ändå kräver en del, både inom kunskap/ridning och hantering. Dom brukar vara ganska "mycket" häst.
De ridtravare jag träffat har varit kanonhästar men inga jag skulle rekommendera som någons första hästar, trots att dom var snälla.

Lycka till:)

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

öh,jag har haft travare när jag va yngre och även ridit in några på senare år och jag har då aldrig slutat med hästar:grin:. Men dom är inga lämpliga förstahästar när man är lite osäker anser jag. Annars fungerar dom väl utmärkt om man inte vill ut och tävla i svår klass!

Snarare skulle jag vilja se att en mer rutinerad ryttare köpte travaren för att kunna utbilda den rätt.
En travare är också en häst och kräver också precis samma som någon annan = ingen budgethäst vilket faktiskt ingen häst är..

Du har inte tänkt på att det finns dom som verkligen dyrkar och älskar sina travare, gör allt för dom och aldrig nånsin, för alla pengar i världen inte skulle göra sig av med dom?

Obekväma gångarter, det är väl vad DU tkr isånafall? Och tävlingstemprament, så det är vad du tror om alla travare? Att dom satsar järnet på att vinna över alla andra hästar?

Du säger att det krävs otroligt mycket jobb för att bara kunna "åka" avslappnat rakt fram. Men du kanske inte har tänkt på att det faktist finns folk som VILL göra det jobbet? Som VILL ge travaren en chans till ett liv som ridhäst?

Tvärtom så har jag blivit MER och mer villig att rida och lära mig mer, just pga min travare, för hon har lärt mig mer än någon annan häst.

Om du nu måste ha en travare så köp en som redan är inriden och har blivit riden på i några år. Då vet du mer att du får den lugna trygga hästen som du vill ha till uteritter. Men tänk på att dom är avlade för att springa fort och det brukar inte försvinna helt.

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Då är väl min undantaget som bekräftar regeln då! Köpte henne som ren sällskapshäst, men eftersom hon var rolig att rida, arbetsvillig, positiv, snäll, och eftersom min förstahäst ibland var opasslig har hon fått agera förstahäst en hel del. Och trevligare häst jag då jag inte haft! Men visst kräver det att man jobbar med dem för att de ska bli bra.

Jag skulle inte välja en travare om jag var du, i mina ögon är de inga lätta hästar. De jag har träffat har varit välhanterade och inte tittiga eller nervösa på det sättet, men de har varit dåligt inridna och obalanserade. Då är det mycket jobb både att lära om dem och att hålla dem kvar på den nivån. De flesta travare har ju lite kroppen emot sig, de är inte alls byggda för att ridas på och jobba i form.
Så vill du ha en snäll, lättriden ”skogsmulle”häst skulle jag kolla på någon kallblodsras, ponnyras eller korsning med sådana raser. De kan även vara lite billigare i drifte eftersom de ofta är lättfödda. Tror att de kan vara lite billigare att försäkra också.

Om du har dåligt med pengar och ska köpa en travare så skulle jag inte gjort det. Ingen av de med ridtravare jag känner har klarat sig utan skada (som kostat ohyggligt mycket pengar). Köp då hellre en galoppör som är mer ridbara om man kan säga så.

Det är bara inköpskostnaden som förändrad. Att ha den kostar lika mycket.

Det känns som du vill köpa en ridtravare pga det låga priset....och som det låter (ursäkta om jag har fel) låter detta som din första egna häst och du är lite osäker som ryttare. Då skulle jag hellre se till att spara ihop tillräckligt med pengar och köpa mig en säker läromästare. Du kommer ha det mkt roligare, och kan lära dig på ett säkert sätt. Synd att köpa en häst för att den är billig och sen "skiter" det sig och i värsta fall blir du kanske rädd för häst/ridning i slutändan.

nej vi har haft hästar i 2 år nu. och testat lite olika raser. problemet är att vi inte helt enkelt har råd att köpa en häst för 40 000. våran erfarenhet är att de hästar som det står i annonsen är tävlad osv. har visat sig vara hur het och stressad somhelst vilket inte lämpar sig för våra uteritter, vi vill helt enkelt inte köpa en så dyr häst och så skiter sig allt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama