Köpa ridskolehäst?

Sv: Köpa ridskolehäst?

Sock skrev:
Vet en häst som inte fungerade som privathäst, den blev helt tokig när den skulle ridas själv och inte var i sin invanda miljö. Den fungerade varken att rida eller sköta.
Kolla om du kan ha den på prov innan köp.

När jag rider hästen ensam märks det väldigt bra att han är ridskolehäst. Blir väldigt orolig över att vara själv i ridhuset och söker hela tiden efter andra hästar. Antar att detta beteende är förstärkt eftersom han är så ung och har varit hela sin unghäst tid vid ridskolan.

Men sen finns det en annan aspekt på detta hästköp också.

Anta att jag köper hästen och den står kvar i stallet men som privathäst. Hur fungerar det? Hästen har ju flera skötare och ryttare som gillar den. Hur väl förstår unga tjejer att hästen numera är privategendom, inget som man kan sköta och greja med när man har lust? Har någon erfarenheter om detta?

hari ngen direkt erfarenhet, men finns det ex. inte möjlighet att flytta hästen till annan plats is tallet, för att på s sätt markera att det nu är en privathäst?
har ett par gamla ridskolehästar i mitt gamla stall som nu är sålda. en står kvar men vet inte hur det går där. (också en riktig kelgris och allas älskling typ) han stod iofs i spilta ininan och nu står han (såvitt jag vet) i box. det borde ju vara en markering, det är lättare att knata in i en spilta och greja med en häst, men alla vågar inte öppna boxdörren och göra saker, det är mer avgränsat...

annars hade jag gjort klart (kanske med en skylt på boxen) att X nu är en privathäst som vill vara ifred, och vill de gamla skötarna ev. göra något kan de väl kanske få borsta o gulla när du är där?

Sprettan skrev:
Hästen kom till ridskolan som 3-åring. Reds in och skolades av ridläraren och personalen. Jag har varit i ett och ett halvt år i stallet, och kommer ihåg att i början av den tiden gick han rätt lite på lektioner, nu som 6-åring går han 5 dagar i veckan. Får gärna ta honom på prov hur länge som helst och det kommer jag säkert att göra (om jag tänker köpa honom) för att testa hur han fungerar i sådana situationer vi inte varit med om än.
Men då är det bara att tuta och köra!! Vad väntar du på? :bump:

Sprettan skrev:
Hästen kom till ridskolan som 3-åring. Reds in och skolades av ridläraren och personalen. Jag har varit i ett och ett halvt år i stallet, och kommer ihåg att i början av den tiden gick han rätt lite på lektioner, nu som 6-åring går han 5 dagar i veckan. Får gärna ta honom på prov hur länge som helst och det kommer jag säkert att göra (om jag tänker köpa honom) för att testa hur han fungerar i sådana situationer vi inte varit med om än.

har inte läst hela tråden, men om så är fallet så är det ju bara att köra på! ;) Jag hade inte väntat en sekund.

När jag köpte min första häst (Shettis, ponnytravare) så hade han gått på "körskola", eller vad man kan kalla det. Där kunde han inte va kvar för han hade dragit på sig för mycket olater, en gång backade han hem med vagn och allt :rofl: . men nu är han snäll som ett lamm. Har han såna olater så är det väll bara att ta itu med dom, det är väll inte hela världen och förresten så är det väll inte bara ridskolehästar som har olater.
:bump:

Sprettan skrev:
Men sen finns det en annan aspekt på detta hästköp också.

Anta att jag köper hästen och den står kvar i stallet men som privathäst. Hur fungerar det? Hästen har ju flera skötare och ryttare som gillar den. Hur väl förstår unga tjejer att hästen numera är privategendom, inget som man kan sköta och greja med när man har lust? Har någon erfarenheter om detta?

Det är väl "bara" att flytta honom till privatdelen av stallet? Eller han kanske redan står där? När jag red där stod iallafall privathästarna i ena delen av stallet & ridskolehästarna i den andra, men det kanske är annorlunda nu?
Annars så gick ju Teme förut också som ridskolehäst, men köptes av sin nuvarande ägare och står nu som privathäst (om hon inte flyttat? har noll koll..). Det funkade ändå hyfsat bra har jag för mig.

mazariin skrev:
Det är väl "bara" att flytta honom till privatdelen av stallet? Eller han kanske redan står där? När jag red där stod iallafall privathästarna i ena delen av stallet & ridskolehästarna i den andra, men det kanske är annorlunda nu?
Annars så gick ju Teme förut också som ridskolehäst, men köptes av sin nuvarande ägare och står nu som privathäst (om hon inte flyttat? har noll koll..). Det funkade ändå hyfsat bra har jag för mig.

Finns ingen Teme kvar mera, ingen annan heller som bytt till privatägare. Visst går det att byta stallsdel, det jag oroar mig mest för att stallägaren inte kan hålla fingrarna från honom :angel: Just nu är han nämligen hennes favorit ;)

jag tror att man ska tänka på att den kanske har gått 4 timmar på en dag . och ut o in med barnen i stallet och inte stått som privata hästar gör ,så man ska nog trappa ner på ridningen lite o lite så den inte blir sjuk och elak om den inte får göra det den är van vid . kanske inte gått i hage så mycket som dom ska , men jag hade inte tvekat bara man tänker på bakgrunden på hästen lycka till:bump: :p

Aha, misstänkte det också. :p
Hahah, så det är stallägaren du är rädd för, inte stallflickorna! :D :rofl: Faktum är att jag förstår dig, hon är inte lätt att tas med den stallägarn.. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar