Köpa ridskolehäst?

S

Sprettan

Finns det någon här som har köpt ridskolehästar till privatbruk? Vad har ni för erfarenheter om hästens hälsa, vad ska man se upp med? Har hästarna med sig dåliga vanor från ridskoletiden?

I mitt fall så handlar det om en 6 årig ridskolehäst som blivit inköpt som tre-åring till ridskolan. Inriden och utbildad av personalen och nu under senaste år gått på en del lektioner. Har själv ridit den mycket och framför allt tränat den i hoppning. Det är en ung och klipsk häst som redan lärt sig ett och annat om att göra livet lättare på lektioner, dvs har lagt på sig lite ovanor. Dock inget jag direkt är orolig för eftersom han är väldigt positiv till arbete. Verkar vara frisk men måste givetvis kollas innan köp.

Men lönar det sig att köpa en så pass unghäst som redan blivit "mycket använd"? Ska jag leta vidare bland hästar som stått endast i privat bruk?

Sv: Köpa ridskolehäst?

Hej!
Enda erfarenheten jag har av ridskolehästar är från en häst som står i vårt stall och det är att hon hatar barn. Hon drar öronen bakåt och kickar gärna om hon får tillfälle, i hagen.
Annars är dom väl bra läromästare eller har jag fel? ;)

Har 2 st. köpt som hästar som inte fungerar i verksamhet. typ skenat och sådana saker. Den ena idag har en fodervärd som fungerar perfekt. Hon tävlar både hoppning och dressyr. det som blir är vid träningar när man är flera så strressar han upp sig och blir lite av sitt gamla jag. men med lugn och konsekvent ridning har det blivit bättre. Den andra håller jag på att åka till Ultuna med. ingen rolig historia.
Men båda köptes efter de hade fyllt 10 år. jag kände inte till något om dem innan köp.
Så om du ridit denna häst och du gör en vet beskiktning tror jag nog inte det är värre att köpa än att leta bland privata.
Lycka till och gå på din egen känsla!

Svägerskans döttrar har köpt en ridskolehäst och det enda jag kan se som ev "problem" är att han testar och ser om han kan komma undan arbetet. När jag rider är det inga problem alls, medans tjejerna ibland kan få problem, men det handlar mer om att de är lite osäkra.
Han var/är krubbitare när han stod på ridskolan men sedan köpet så har han inte visat några sådan tendenser alls. Men nu står han i ett stall med tre hästar, ute tidigt, in sent och väldigt få personer som rör sig i stallet.

jag köpte min gamla häst från ridskola 2002. då var hon 13 och hade varit på ridskolan sedan 5-6årsåldern. hon var rejält halt en period runt 2000-2001 (minns inte riktigt) och hade börjat visa att hon inte trivdes med rätt kraftiga metoder, så då bestämdes det att hon skulle säljas.
hon gick igenom vet.besiktningen helt ua (till allas förvåning) och jag fick hem henne. vi hade 1 underbart år tillsammans då vi gjorde allt: dressyr, hoppträningar, terränghoppning, busridning. jag var lite orolig för hennes ben eftersom hon gått så länge på ridskolan oc varit knackig, men hon var klockren i benen hela tiden.
humöret förändrades till det bättre. jag hade aldrig varit rädd för henne som andra på ridskolan, men hon blev en mycket gladare häst när hon kom till ett privat, lugnt stall och fick en box. hon var fortfarande kittlig och ogillade sadling etc, men nu kunde alla hantera henne.

på det stora hela var hon en mycket trevlig häst, visste alltid precis vem hon hade på ryggen, alla kunde rida ut på henne, jag litade totalt på den hästen. (utom när jag satt på själv och hon visste att hon kunde fjanta sig lite :D )

tyvärr hade vi bara ett år utan skador, sedan fick hon en trampskada som ett halvår (drygt) senare ledde till avlivning. detta hade ju ingenting med ridskoletiden att göra utan hade inte det hänt hade hon nog fortfarande levt och varit lika frisk och trevlig..!

De hästar som används på min f.d ridskola är mycket välvårdade och välridna, olater tycker jag inte de håller på med, visst de försöker smita undan men då visar man att man bestämmer sen sköter de sig.

När de har hållits kurser och clincis på ridskolan för b.la unghästutbildare, dressyrdommare osv har det använts både ridskolehästar och privathästar och de har fått mycket beröm för sina ridskolehästar.

Jag skulle inte tveka att köpa en häst därifrån. Och kollar man på de hstar ridskolan har, har de som köpts in som unga klarat sig bättre från förslitningsskador än de hästar som vart äldre och inte vana att jobba så mycket.

Hör med ridskolechefen varför han ska säljas. Och jag skulle även passa på att röntga för att se att benen är ok och inte en massa pålagringar.

Vilka positiva och fina erfarenheter ni har! Det börjar verkligen klia i köparfingrarna nu ;)

Saken är den att jag har min häst uppstallad på ridskolan och jobbar där själv några dagar i veckan. Började för snart ett år sen rida hästen i fråga på hoppträningarna eftersom min egen inte klarar av det längre. Eftersom jag nu kommit fram till att min gamling inte mera klarar av den träning och tävling jag vill hålla på med och kommer så småningom att pensioneras så blir det aktuellt att söka ny häst. Då föreslog ridskolechefen att jag skulle köpa denna lektionshäst. Han är altså inte officiellt till salu, men eftersom vi fungerar bra ihop och hästen är såpass ung och livlig i lynnet att han inte fungerar på alla lektioner eller för alla ryttare, så får jag köpa honom. Han är inte billig, men en hopptalang och en häst som just nu vore helt rätt.

Men, eftersom jag vill ha en häst som jag kan glädjas av i flera år (min nuvarande har jag haft i 15 år) så är jag lite orolig på hållbarheten. Vill undvika förslitningskador så långt som möjligt och hur man än vänder och vrider på saken så är nog ridskolejobb ändå rätt så påfrestande för en häst, trots att inte denna häst har användts speciellt mycket.

Han har vissa olater vid ridning, dessa är jag dock inte så orolig för, borde kunna få bot på det mesta själv, och får jag inte det så finns det massor av kunnig hjälp att fås. Lynnet är bland det bästa jag har hittat i hästväg, alltid glad och positiv vid all hantering och ridning. Det är också det som gör mig svag för denna häst.

Hmm, får ta och fundera mera på saken. Och lyssnar gärna om det finns några mer som vill dela med sig av sina erfarenheter vid köp av ridskolehästar!

Jag har en fd ridskolehäst, och han var ingen ungdom när jag köpte honom....han var 17 år när han kom till mig och fyller 21 i år.....Han stog i många år på den ridskola jag red och han var ganska anonym för mig, köpte honom som sällskapshäst till en annan häst från samma ridskola....han har dock levt upp sen han blev privathäst, blivit framåt och nyfiken.....han är frisk som en nötkärna, enda problemet med honom är att han har ngt sköra hovar.....han är verkligen en pärla, gudasnäll att både rida och sköta......:love:
Han är ett svenskt halvblod efter Fineman.....
/Mia

Min allra första häst köpte jag sfrån ridskolan där jag red. Han var 19 år då jag köpte honom och hade då gått på ridskolan i 13 år. Innan dess var han tävlingshäst i hoppning. Han var hel o friskt hela den tid jag hade honim. Tyvärr vart den kort, bara 10 månader. Han fick framknät söndersparkat i hagen. En månad innan han dog så var vi med på en hubertusjakt. Han älskade det! Hade inte blivit sparkad hade han säkert haft många långa friska år framför sig. De allra flesta ridskolor tar väl hand om sina hästar. Jag skulle inte vara orolig att köpa den här hästen. Han är ju ung och har inte vart där så länge. Tror inte det borde vara några bekymmer! Lycka till!

Vet en häst som såldes från ridskolan i våras som min kompis var
sugen på att köpa eftersom hon hade tävlat en del med honom.
vart sedan inget köp eftersom hon studerar osv. Men hon har haft
kontakt med dem som köpte honom och han har inte hållt alls.
Min kompis visste att han hade vart skadad, tror han hade brutit
något inne i bogen (?) för några år sedan, men det hade inte de som köpte honom fått veta av ridskolan. han hade ju gått igenom vet.besikn. och så men de köpte honom ändå för 40 000, och han kommer inte att hålla för att hoppa mer än 60-70 cm i framtiden. Knappt det.

Fast sen känner jag en som köpte en ridskolehäst (från en annan ridskola) som var 19år då, och hon hade gått på ridskolan i mer än
tio år. Hon har hållt jätte bra och först nu fått problem med benen
så hon inte kommer att kunnas ridas längre. Men så är hon 27 år nu,
och halvblod.

En stor fördel är ju att du redan vet hur hästen fungerar, både i ridning och hantering. Något som man inte alltid vet om man köper en privathäst man hittat på annons.

Vad som är viktigt för dig är ju hur mycket han egentligen gått på ridskola. I ditt första inlägg låter det som om han först reds in enbart av instruktörerna och sedan de senaste åren börjat gå med på lektioner. I så fall är det väl ingen större risk för överbelastning. Sedan beror det ju på hur ridskolan är i övrigt.
Har han bara rört sig på lektionerna eller får hästarna gå i hage och där röra sig mera? En unghäst mår ju inte bra av att stå stilla större delen av dygnet då skelett och muskler ska byggas upp.
Har han varit halt eller på annat sätt visat sig "klen"? (Ryggömhet m m).
Om du har bra kontakt med ridskolechef och ridlärare så fråga ut dem. De borde förstå varför du vill veta dessa saker.

En fördel är ju att du vet vad hästen varit med om. Att hitta en hållbar häst är ju definitivt ingen garanti bara för att den hanterats "privat".

Personligen skulle jag inte tveka att köpa en ridskolehäst som jag kände och tyckte om, särkskilt inte om de säljer den av rätt anledning, vilket verkar vara fallet här.

Senast ändrad:

Köp hästen om du gillar den och den går igenom besiktningen! Personligen skulle jag hellre köpa en ung ridskolehäst från en välskött ridskola än en "sent tagen" privathäst. Oftast mår hästar bättre av att jobba mycket (utan överdrift) än av att jobba för lite!

På en ridskola (förutsätter här att den är välskött, förhoppningsvis är de som inte är det undantag) kan man ju vara ganska säker på att hästen har fått regelbunden hovvård, blivit avmaskad, fått daglig motion, veterinärvård om den behöver osv. Dessutom brukar ju en seriös ridskola vara intresserad av att hästen ska hålla i längden och därför vara noga med att de inte "rids sönder".

Personligen har jag upplevt att det mest är hästens psyke som kan ta stryk av att vara ridskolehäst, alla hästar passar ju inte för den uppgiften. De lite knepiga hästar (känner till ett helt gäng, min egen och många kompisars) jag har erfarenhet av har dock alla förändrats enbart positivt sen de såldes, och "din" häst verkar ju ändå inte ha några problem i den vägen.

Själv köpte jag min gamling (nu 23) från en ridskola när han var 10 år. Jag ville ha just honom eftersom jag lärt känna honom och gillade honom skarpt, och jag har inte ångrat mig en dag! Han gick igenom vet. besiktningen u.a, men som bifynd vid en senare (flera år) undersökning har det framkommit att han har hovbroskförbening. Detta är nog inget som kan skyllas på "ridskolejobbet", han hade säkert haft det ändå. Han har aldrig varit halt av det, men jag slutade hoppa honom när jag fick veta det. Så vill du hoppa är det kanske värt att kolla upp? (Röntga)

Lycka till med eventuellt hästköp!

Hej, min häst är en föredetta ridskolehäst. På honom märker man ingenting förutom att han kan lite typiska "ridskole-trick" tex. hur man slipper undan arbete mm.

Men lita på ditt eget omdömme jag tror de allra flesta ridskolehästar är som vilken vanlig privathäst som helst när den har vant sig vid sitt nya liv.

Den hästen du kanske ska köpa verkar jättemysig! :banana:

Vet en häst som inte fungerade som privathäst, den blev helt tokig när den skulle ridas själv och inte var i sin invanda miljö. Den fungerade varken att rida eller sköta.
Kolla om du kan ha den på prov innan köp.

köpte en riskole ponny född 95 förrä året, super trevlig och mkt välriden, men det visade sig att han var helt utsliten i sina framknän och kotor och vi fick avliva honom i slutet av sommaren :(

Min ponny köpte vi från ridskolan där jag red (12 år sen)
där var han avkastar-kung. Smart liten pålle, alla vart rädda och han fick stå i hagen o sova istället för att jobba! ;)
Han har aldrig kastat av någon efter att han blivit privatponny, och tror inte att det påverkat honom direkt. Bara för att dom gått på ridskola behöver inte betyda att dom är utslitna, eller överarbetade. På ridskolan där han står uppstallad nu så går ridkolehästarna snarare för lite, (kul för skötarna som får rida destå mer)
Det är säkert olika från häst till häst, men min har absolut inte mått dåligt av det.
Ha de gott o lycka till med hästisen.:bump:

Jag köpte min andra ponny från en ridskola, han var lite lat med arbete men god som guld. Han lärde mig massor och vi hade väldigt roligt ihop. Jag skulle dock göra en rejäl vet.undersökning för att säkerställa att han inte har förslitningsskador någonstans. Det kan leda till problem med försäkringsbolaget, reservationer etc så att du inte får hjälp om hästen skadar sig.

(Har inte orkat läsa alla inlägg i denna tråden)
Vet du hur länge hästen har gått på ridskolan? De präglas ju mer och mer ju längre tiden går. Kankse du kan ha hästen på prov för att se om ni passar ihop? Att hitta en häst man vill ha är ju inga problem, men sen ska ju allt annat stämma! :crazy:

Louise skrev:
(Har inte orkat läsa alla inlägg i denna tråden)
Vet du hur länge hästen har gått på ridskolan? De präglas ju mer och mer ju längre tiden går. Kankse du kan ha hästen på prov för att se om ni passar ihop? Att hitta en häst man vill ha är ju inga problem, men sen ska ju allt annat stämma! :crazy:

Hästen kom till ridskolan som 3-åring. Reds in och skolades av ridläraren och personalen. Jag har varit i ett och ett halvt år i stallet, och kommer ihåg att i början av den tiden gick han rätt lite på lektioner, nu som 6-åring går han 5 dagar i veckan. Får gärna ta honom på prov hur länge som helst och det kommer jag säkert att göra (om jag tänker köpa honom) för att testa hur han fungerar i sådana situationer vi inte varit med om än.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar