Köpa Lusitano !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa Lusitano !

Tack alla för den info jag fått, super fina kusar ni har oxå som jag såg på bilderna.:laugh: Det ända som jag är lite tveksam om när det gäller dom här raserna är att traven är så "ponnyaktig" så det var intressant att höra att en av er tävlade lite högre klasser och ändå fått bra poäng.
Det börjar väl lätta upp en del om att tävla en annan ras en halvblod,eller har du som tävlat St.George en annan uppfattning när dommarna ser er ?
Är det någon som har tränat för ex. Paolo Bastos (stavade jag rätt?) bar nyfiken :bump:

Det beror på domaren :angel: Skämt åsido men vi har råkat ut för några rötägg men så har det ju även varit när jag tävlat ponny och halvblod så tja smaken är som baken antar jag...

Nu när vi har kommit upp i St George så märker jag absolut ingen skillnad, vi har fått bra poäng när vi gjort något bra och underkänt när jag glömt bort hur man gör vissa rörelser. :o

Min nya är väldigt uppskattad av domarna och får nog lite gratispoäng här och där och så även den bruna. :D

Jag har en film på några av våra pojkar där du kan jämföra gångarterna lite granna om du vill. Gammal film men inga ponnyaktiga rörelser, tycker inte jag iaf, (inte ens på ponnyn :rofl:) ; http://www.youtube.com/watch?v=DP_NlMgPLfk

Jag rider nästan alltid tidigt på morgonen, så har aldrig någon som kan fota. Och så gillar jag att vara liiiite anonym iaf, men tror det börjar vara kört ;)

Men har faktiskt en liten filmsnutt från tävlingsdebuten (LB:2), min mer nervstarka kompis startade honom första gången för att han skulle få en trevlig upplevelse (jag kan bli värsta nervvraket), så inga kommentarer om ryttare/ridning. Men en liten snutt av hästen får ni se iaf :)

http://s108.photobucket.com/albums/n6/mjo81/?action=view&current=vivofilm.flv&newest=1

Det går att sätta mer tryck och få mer gång i honom, men första tävlingen och LB så känns det här rätt lagom.

Nämen, det är ju hertsön! Såg er/hästen iaf? på tävling i april, deltog också i samma tävling. :)
Superfin häst du har! :love: Fast jag trodde var en P.R.E. :laugh:
Så roligt att se lite andra raser på tävlingsbanan =)

Det stämmer att det är i Luleå :) Vad har du för häst?

Tack, jag tycker också att han är superfin :love:

Då red jag inte min egna utan en gammal hoppehbls kille, Hot Shot :)
Nu har jag själv en knabstrupper, min förra häst (som jag ägde då men inte kunde delta med p.g.a. hälta fick jag tyvärr avliva) :(

Alltså, jag tycker att hästpriserna har stigit allmänt, inte bara de iberiska hästarna. Men självklart så försöker många ta överpris för dem eftersom de har varit så populära. Men det går att hitta bra hästar till vettiga priser, det gäller att leta, vänta, och ha lite tur ;)

Det beror på domaren :angel: Skämt åsido men vi har råkat ut för några rötägg men så har det ju även varit när jag tävlat ponny och halvblod så tja smaken är som baken antar jag...

Nu när vi har kommit upp i St George så märker jag absolut ingen skillnad, vi har fått bra poäng när vi gjort något bra och underkänt när jag glömt bort hur man gör vissa rörelser. :o

Min nya är väldigt uppskattad av domarna och får nog lite gratispoäng här och där och så även den bruna. :D

Jag har en film på några av våra pojkar där du kan jämföra gångarterna lite granna om du vill. Gammal film men inga ponnyaktiga rörelser, tycker inte jag iaf, (inte ens på ponnyn :rofl:) ; http://www.youtube.com/watch?v=DP_NlMgPLfk

Vilka fina kusar du har :) jätte kul att få se gången på dom. Härlig uppsyn på dom oxå. Men det lilla busfröet i grimma skulle nog behöva lite NH hantering :banana: hihihi ,en riktig liten rackare, kul att se fina hästar:bump:
Roligt att det går bra för dig på tävling,det är bra med nytt blod på tävlingarna:idea:

Vi har inte en lusitano, men en PRE.

Han är ganska stor och långbent (1.68) och jag tycker att han är ganska "modern" i typen ändå. Många PRE och lusitanos kan ju vara väldigt små och grova/kralliga. Men det finns ju olika typer :)

Fördelen jämfört med halvbloden tycker jag många gånger verkar vara psyket. Vår kille är ju hingst men han är hur cool som helst. Visst gillar han att showa och visa upp sig om tillfälle ges, men i hanteringen är han en riktig klippa! Han är klok och det avspeglar sig mycket i ridningen också tycker jag.
Något annat som jag gillar med honom är viljan att vara till lags och att alltid lyssna efter signaler och ryttarens hjälper. Han har en väldig förmåga att lyssna in ryttaren. Den förmågan har jag inte träffat hos tex halvbloden på samma sätt.

Han har ju som många spanjorer lätt för samling, lätt för passage och piaff osv. Det finns i honom naturligt. Han har faktiskt också hyfsat lätt för ökningar, men det gäller att verkligen rida honom elastisk och inte fuska med formen, då hamnar man bara i ett läge med massa bensprattel och höga knän och låst nacke. Just på den fronten tycker jag att det har varit lite mer jobb än med ett "standard-halvblod".

Här är han

30553734.jpg

Vilken snygging:love: jag älskar ju deras otroliga hallsar och nackar på den här rasen.

Vilken snygging:love: jag älskar ju deras otroliga hallsar och nackar på den här rasen.

Och det är precis därför jag INTE faller för den rasen, liksom tex frieser, dom gillar jag inte heller.

(Inget ont/personligt om tornblommas häst hoppas jag hon förstår, smaken är som.... :D )

Fast jag kan inte förstå hur du kan jämföra en PREs hals med en friesers? :confused: Jag kan inte riktigt förstå vad de skulle ha gemensamt? Exteriört tycker jag att en PRE och frieser ligger väldigt långt ifrån varandra.

När det gäller vår häst tycker jag inte att han är så "köttig" direkt. Han är snarare ganska lätt i typen tycker jag! :laugh: Sen får man ju alltid räkna med att en hingst anlägger lite mer nacke än ett sto eller en vallack :)

min fries har en likadan nacke som eran PRE. (även nu när han är valack..)

men det handlar ju inte om raserna i sig, det är ju olika från individ till individ.
det finns ju biffiga halsar och "tunna" halsar inom alla raser.

Jag har sett din frieser figurera ganska mycket här på Buke! :laugh:
Menar inget illa alls och observera att jag lägger ingen värdering i det, men jag tycker inte att han är det minsta lik en PRE exteriört :)

nej inte extriört...men själva halsen har han...inte kroppen.

Tack alla för den info jag fått, super fina kusar ni har oxå som jag såg på bilderna.:laugh: Det ända som jag är lite tveksam om när det gäller dom här raserna är att traven är så "ponnyaktig" så det var intressant att höra att en av er tävlade lite högre klasser och ändå fått bra poäng.
Det börjar väl lätta upp en del om att tävla en annan ras en halvblod,eller har du som tävlat St.George en annan uppfattning när dommarna ser er ?
Är det någon som har tränat för ex. Paolo Bastos (stavade jag rätt?) bar nyfiken :bump:

Jag har! har även stått ett halvår på hans anläggning :)

Av dom bilder jag har sett på honom kan jag inte hålla med dig. Du kan säkert hitta ett foto där din ser ut som en PRE just i det ögonblicket, jag kan säkert hitta en bild på min där han ser ut som en arab ;) Du fattar :p Men baserat på alla bilder jag sett på din så tycker jag den verkar vara ganska rastypisk. Den är mer högrest och alla friesers jag har sett är ju lite mer S-formade i sin hals. Det är ju inget konstigt alls då en PRE och en Frieser rent krasst inte ska vara lika då de har olika ändamål (om man ser till hur de är avlade).
Men det är ju dött lopp där. Du tycker en sak, jag tycker en annan! :laugh:
En långdragen diskussion förstör nog tråden mer än vad den tillför något så vi kanske ska skippa den så att tråden inte blir alltför OT.

Jag kanske ska klargöra att jag tycker att din pålle är jättefin :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker din häst har en väldigt köttig hals liksom många andra pre.
Och frieser tycker jag har en extrem resning och man lägger automatiskt fokus på halsen när man tittar på den.
Dessa drag hos dessa raser är inget som tilltalar mig.

Och som jag skrev i mitt första inlägg så gillar jag lusitano pga den har vad PRE har men utan den onaturligt breda halsen. Åtminstone den lusitanon jag red, jag har ju inte för mycket erfarenhet där heller. Men den jag red var helt underbar i både gångarter, ridbarhet och utseende och en SÅN vill jag ha i framtiden om jag så ska behöva leta i flera år innan jag hittar den ;)

Det går säkert att hitta en propertionerlig pre också... en frieser utan resning blir lite svårare dock kanske ;)

Jag tycker att min ändå har ganska "vanliga" gångarter om man vill, men de höga knäna och hasarbetet finns ju självklart där om man vill. Men tycker att det är lite tjusningen med det hela ;)

Jag kommer rida vanlig dressyr på honom, och tävla. Men bor i norrbotten så "tävla" här är ju inte en storsatsning direkt utan åker ut och tävlar några gånger om året för att det är kul. Mest vill jag ha en rolig häst att rida och utvecklas med hemma.

Den största anledningen till att jag valt en sådan här häst är för att jag har en ryggskada efter en ridolycka. Jag kan inte rida på hästar med för stor gång, de får heller inte vara för skvättiga och ryckiga, det klarar inte min rygg av. Iberiska hästar är ju ofta väldigt bekväma att sitta på, lättridna, och oftast inte skvättiga/tittiga, och ändå så går det att göra alla rörelser på dem.

Absolut är det tjusigt med de dramatiska benrörelserna! :D

Jag har också upplevt att de generellt är väldigt lätta att sitta på som du säger, de bär ofta nästa automatiskt upp sin ryttare väldigt fint, på ett sätt som halvbloden kräver ganska mycket träning för att göra. Dessutom blir folk överlag lite imponerade bara för att det råkar vara en "spansk häst" (i alla fall här). ;)

Jag tycker din häst har en väldigt köttig hals liksom många andra pre.
Och frieser tycker jag har en extrem resning och man lägger automatiskt fokus på halsen när man tittar på den.
Dessa drag hos dessa raser är inget som tilltalar mig.

Och som jag skrev i mitt första inlägg så gillar jag lusitano pga den har vad PRE har men utan den onaturligt breda halsen. Åtminstone den lusitanon jag red, jag har ju inte för mycket erfarenhet där heller. Men den jag red var helt underbar i både gångarter, ridbarhet och utseende och en SÅN vill jag ha i framtiden om jag så ska behöva leta i flera år innan jag hittar den ;)

Det går säkert att hitta en propertionerlig pre också... en frieser utan resning blir lite svårare dock kanske ;)

Jag tror dock att den "köttiga" halsen beror mer på att de flesta PRE du har sett troligen är hingstar.. Titta på många halvblodshingstars halsar så är dom också ganska maffiga. Briar? :p

Och den lusitanon du red var säkert en valack... eller? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar