Köpa Lusitano !

Status
Stängd för vidare inlägg.

cl78

Trådstartare
Funderar på att köpa en Lusitano, är det någon här som har en ? vad är det som ni/du tycker i så fall är så bra med just den rasen mot ett vanligt halvbod ? Tanken är att jag ska rida "vanlig" dressyr med den :bump:
vart har ni hittat era hästar om ni har någon ?

Sv: Köpa Lusitano !

Jag har en lusitano, rider och tävlar "vanlig" dressyr på lätt klass nivå, han är dock utbildad högre men vi tragglar på med grunderna just nu.

Min pålle har bra psyke, går fram överallt där man ber honom, han kan tveka i 2-3 sekunder om det är något riktigt läskigt (älgar, djupa vatten osv) men sedan går han. Det märks att dessa hästar är avlade för att funka till 100% vid ridning, då det är total koncentration på ryttaren hela tiden, på en gång jag kliver upp så vinklar han bak öronen och lyssnar på mig. Det är något som jag sällan har upplevt hos halvbloden.

Han är supercool, lätt att ha med sig överallt. Snäll och vänlig, lugn vid ridning om man vill det men kan tända till rejält om det behövs.

Det jag tycker är den stora fördelen med Lusitano (och PRE) är den naturliga fallenheten för samling, piaff och passage är som "medfött". Nackdelen då är ju att många av svårare för längningar, men det valde jag helt enkelt bort. Självklart länger de, och en del har riktigt fina längningar (men då pratar vi de dyrare hästarna), men oftast har man inget att säga till om mot halvbloden i de momenten.

Jag hade kunnat skriva en hel lång roman ser jag, ska försöka hindra mig ;)

Kul att höra att dom faktist är så där bra som man har hört :) är så trött på stirriga halvblod så det får vara för min del.
Tycker du att din kuse har varit lättlärd ? även fast den kunde en del. Hörde om en tjej som gick från LA till svåra rörelser på två år med sin :banana: helt ok ,kanske inte tävlingsmessigt men ändå. Ska åka och titta på en kuse i helgen så jag får hålla tummarna för att den är bra. Har tyvärr provat en del som INTE var så märkvärdiga men skulle ha en smärre förmögenhet för dom.:eek:

Han kan ju betydligt mer än mig, så vi får hoppas att jag är lättlärd ;) Nämen han är väldigt lättsam och trevlig att jobba med (han är ju valack så gör inte mer än han behöver såklart hihi) men snedheter och småproblem går att få till relativt fort. Han är utbildad i Portugal, är introducerad för i princip alla rörelser, men är bara 8 år gammal så det är ju inte befäst. Han kom till sverige som 6,5 åring och har då tagit det lugnt i ca ett år (gått lite AR och lätt dressyr) innan jag köpte honom.

Sedan är ju inte min häst heller en "märkvärdig" häst så, alltså han har ingen supergång men han rör sig trevligt och med mer styrka så kommer han förmodligen röra sig ännu bättre. Men han är bekväm att sitta på, har lätt för sig, toppenpsyke, så på så vis är han "märkvärdig" för mig :)

Jag rider nästan alltid tidigt på morgonen, så har aldrig någon som kan fota. Och så gillar jag att vara liiiite anonym iaf, men tror det börjar vara kört ;)

Men har faktiskt en liten filmsnutt från tävlingsdebuten (LB:2), min mer nervstarka kompis startade honom första gången för att han skulle få en trevlig upplevelse (jag kan bli värsta nervvraket), så inga kommentarer om ryttare/ridning. Men en liten snutt av hästen får ni se iaf :)

http://s108.photobucket.com/albums/n6/mjo81/?action=view&current=vivofilm.flv&newest=1

Det går att sätta mer tryck och få mer gång i honom, men första tävlingen och LB så känns det här rätt lagom.

Senast ändrad:

snygg han var :) vad menade du med AR ? som sagt det där psyket vill jag oxå åt, skiter i om inte hästen har världens gång. Det var så viktigt förut men nu när man tydligen blivit äldre (klokare) ;) så inser man att skallen är det viktigaste.:rofl:
Köpte du din direkt i från Portugal ? vad är ett normal pris för en kuse som går ca LA som här i Sverige ? Har du haft några problem med att han är importerad ? ex mat,eksem,hovar m.m

vi har två st på ridskolan, från ett stuteri som heter Interagro i Brasilien..
det här är första starterna de gör i sverige, förutom en klubbhoppning.. Xitau är lite fegare och hoppar inte över lika mycket som Xamir.. men båda är ljuvliga att rida.. Jag gillar Xitau mest :love:
Xamir: http://www.youtube.com/watch?v=fznN1kI8ths
Xamir: http://www.youtube.com/watch?v=dgEUGxHMsBE&feature=related
Xitau: http://www.youtube.com/watch?v=jzqYMUp0t78&feature=related

Xitau är btw 7 år nu och Xamir 8 år..

Senast ändrad av en moderator:

Nåja, det var trevlig ridning för en LB tycker jag. Vill du släppa AR-biten helt och satsa på tävlingsdressyr - tänker att om man har en lusitano kanske det är lockande med KD eller liknande?

Jag har aldrig varit ett jättefan av de iberiska hästarna, (min fördom är att) de tenderar att bara "gå uppåt". Men det är säkert beroende på ryttare/häst, de är hur som helst verkligen vackra att se på, och en skimmel har du dessutom... :)

AR= akademisk ridkonst. Förra ägaren importerade honom från Portugal.

Har inte haft problem med honom, hovarna är toppenfina. Nu har han gått på dygnetrunt bete i 3 veckor, inga eksem eller visat överkänslighet mot insekter alls.

Ett normalpris är ju otroligt svårt att sätta, beror ju helt på kapacitet, utbildning, storlek, gångarter, psyke.

Kolla in Lusitano föreningens hemsida, det finns massor av info där.

Jag har aldrig ridit lusitano men har 6 PRE i träning och de iberiska hästarna är ju väldigt lika.

Jag tycker det bästa med PREn är att dom har så otroligt bra temperament, är lätthanterliga och alltid vill göra rätt.

Jag tävlar mellan LB och St George med mina och det alla har gemensamt är, tro det eller ej, jättebra ökningar / längningar! Jag får nästan aldrig under 7or på dom och har fått 8or och tom en 9a!

Några har superbra galopp och skritt men behöver jobba med traven och några tvärtom. Men tre stjärnor som har hela paketet :p

Det jag vill säga är att man inte kan dra alla över en kam, bara för att man har sett kanske 2-3 st som inte kan länga så betyder inte det att ingen kan det.

Jag tycker verkligen att du ska satsa på en iberisk häst, efter du har haft en så kommer du aldrig vilja ha ett halvblod igen :rofl:

Jag kan visa lite bilder på några av mina grabbar;

I4.jpg

I2.jpg

Bodd11-1.jpg

C9.jpg

Impe.jpg

Impe3.jpg

Jag tycker att min ändå har ganska "vanliga" gångarter om man vill, men de höga knäna och hasarbetet finns ju självklart där om man vill. Men tycker att det är lite tjusningen med det hela ;)

Jag kommer rida vanlig dressyr på honom, och tävla. Men bor i norrbotten så "tävla" här är ju inte en storsatsning direkt utan åker ut och tävlar några gånger om året för att det är kul. Mest vill jag ha en rolig häst att rida och utvecklas med hemma.

Den största anledningen till att jag valt en sådan här häst är för att jag har en ryggskada efter en ridolycka. Jag kan inte rida på hästar med för stor gång, de får heller inte vara för skvättiga och ryckiga, det klarar inte min rygg av. Iberiska hästar är ju ofta väldigt bekväma att sitta på, lättridna, och oftast inte skvättiga/tittiga, och ändå så går det att göra alla rörelser på dem.

Senast ändrad:

Min förra häst var 75% Lusitano 25% angloarab. Det var den underbaraste häst jag någonsin träffat! Jag importerade honom direkt från spanien när han var 4 år gammal, alltså bara grundriden.

Han hade nog det mest fantastiska psyke jag någonsin stött på hos en häst! Så makalöst positiv till precis allting. Han var till och med en pigg och levnadsglad häst efter 6 mån strikt boxvila.

Ridmässigt var han mjuk och smidig och, tja, bara alldeles alldeles underbar! :love:

Hovarna var aldrig några problem, dock hade han tendenser till exem, dock inte fullt utvecklat........

Någon gång i mitt liv ska jag återigen köpa mig en Lus. Rasen har liksom fastnat i mitt hjärta!

Här är en liten filmlänk från vår sista träning tillsammans:
http://www.youtube.com/watch?v=BI4LeRjNfnY

och här är några bilder!
DSC_0030s.jpg

Paacha45.jpg

DSC_0242sv.jpg

Pach059.jpg

Pach144.jpg

Jag provred en portugis i vintras, den hade tränats som tjurfäktarhäst i tidig ålder men kasserades pga hetsigt temperament (hingst). Såldes till Sverige, kastrerades och skolas nu in i tornerspel.

Det är en av de häftigaste hästarna jag ridit och jag har bestämt att köper jag en till/ny ridhäst nångång så blir det en tjurfäktningstränad lusitano från portugal ;)

Jag vet att det finns både bild och film från detta men jag har inte sett det själv...

Superfina hästar!

Jag gillar ju inte PRE och andalusier och upplevde i alla fall den lusitanon jag fick provrida, något nättare i modell än pre/andalus. Om det var just den bara eller rasen vet jag inget om...

Tack alla för den info jag fått, super fina kusar ni har oxå som jag såg på bilderna.:laugh: Det ända som jag är lite tveksam om när det gäller dom här raserna är att traven är så "ponnyaktig" så det var intressant att höra att en av er tävlade lite högre klasser och ändå fått bra poäng.
Det börjar väl lätta upp en del om att tävla en annan ras en halvblod,eller har du som tävlat St.George en annan uppfattning när dommarna ser er ?
Är det någon som har tränat för ex. Paolo Bastos (stavade jag rätt?) bar nyfiken :bump:

Inte för honom, däremot red vi för Júlio Borba!

Det finns de som har trevlig trav också, medans en del får man jobba lite mer med för att lugna takten och få de att röra sig genom ryggen.

Thessan: Ja, han va underbar :love:

Men det handlar ju en hel del om hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Ska du ha gång som räcker nationellt/internationellt så kommer du få betala en hel del, men det finns sådana. Ska du rida lokal/regionalt så klarar du nog dig på en elastiskt häst som har lätt för sig.

Det jag tror är viktigast är att hitta en individ som rör sig genom kroppen. De som är helt stilla i ryggen (finns ett helt gäng sådana iberiska hästar) och bara flaxar runt med benen är det svårare att få bra poäng på tävling med eftersom de aldrig är riktigt "igenom", förstår du hur jag menar? Och det är alltid bättre att ha en häst som rör sig genom kroppen redan från början, än en som man får jobba dit det på i flera år.

Sedan ska man ju ha i åtanke att Lusitano är avlad för tjurfäktning under en väldigt lång tid, de är reaktionssnabba och snabba i fötterna.
Läs mer på www.lusitanosallskapet.com , där står det om de olika blodslinjerna (inriktning dressyr, tjurfäktning osv), Lusitano vs PRE och så. Rätt intressant läsning.

Senast ändrad:

Jo jag förstår vad du menar:) inte ska jag rida några svåra klasser ,är ute efter en trevlig indevid som jag kan träna med och med tränarens hjälp kunna rida dom svåraste rörelserna träningsmessigt alltså. Vore väl roligt att kunna hasa runt en MSV och kunna placera sig:banana: men det är inget som jag bara MÅSTE göra utan känner man sig mogen att tävla så gör man det annars inte.
Bra sida föresten du skickade. Hellst vill man ju inte lägga för mycket pengar på en kuse, strax över hundra är nog gränsen:grin: (mycket pengar ändå) Men det verkar som att man inte får så mycket häst för pengarna, Lusitanos/PRE är dyra fast dom inte kan ett skvatt. Har prov ridit några som knappt kunde gå rakt fram på spåret utan att vingla, och gå i form det fanns inte med på kartan och då kostade dom runt 120.000 :eek: Nu kan ju sådana ägare glömma att dom får dom pengarna av mig, men ändå..
Det verkar svårt att hitta en ok häst för normala pengar eller ?? rätta mig gärna om jag har fel:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar