Sv: Köpa Lusitano !
Jag har en lusitano, rider och tävlar "vanlig" dressyr på lätt klass nivå, han är dock utbildad högre men vi tragglar på med grunderna just nu.
Min pålle har bra psyke, går fram överallt där man ber honom, han kan tveka i 2-3 sekunder om det är något riktigt läskigt (älgar, djupa vatten osv) men sedan går han. Det märks att dessa hästar är avlade för att funka till 100% vid ridning, då det är total koncentration på ryttaren hela tiden, på en gång jag kliver upp så vinklar han bak öronen och lyssnar på mig. Det är något som jag sällan har upplevt hos halvbloden.
Han är supercool, lätt att ha med sig överallt. Snäll och vänlig, lugn vid ridning om man vill det men kan tända till rejält om det behövs.
Det jag tycker är den stora fördelen med Lusitano (och PRE) är den naturliga fallenheten för samling, piaff och passage är som "medfött". Nackdelen då är ju att många av svårare för längningar, men det valde jag helt enkelt bort. Självklart länger de, och en del har riktigt fina längningar (men då pratar vi de dyrare hästarna), men oftast har man inget att säga till om mot halvbloden i de momenten.
Jag hade kunnat skriva en hel lång roman ser jag, ska försöka hindra mig