Köpa loss foderhäst???

Sv: Köpa loss foderhäst???

Klart att stam och utbildningsnivå lägger stor vikt på vad hästen kommer kosta för en köpare. Och står det inget pris med i kontraktet så kan ägaren begära vad den vill för hästen, men dte betyder även att du kan lägga fram vilket bud du vill.
Som köpare försöker man ju att inte lägga högst priset direkt, för tänlk om ägaren går med på ett pris som ligger under det den hade tänkt sej från början. Så varför slå på stort och lägga 60;000 ;- dirakt istället för att lägga 35;000 oc´h se vad köparen säger.

Men såklart alla resonerar olika.
Det ä ju så jag tänker, men bara för att man är fodervärd betyder dte inte att man får köpa hästen billigare.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hästen är egenuppfödd och hingsten de använde kostade totalt 14 000:-

Och jag vet att en häst kostar pengar att ha!

Den kostade det totalt innan den ens kom ut och såg dagens ljus......

Vi släpper aldrig ens fölisar för under 40,000 kr.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Det är väl precis det jag menar, jag betalar väl inte mer än vad hästen var värd när jag fick honom. Värdeökningen är ju sedan min förtjänst och det betalar väl inte jag EN gång till

jag förstår vad du menar med att inte betala för ditt eget jobb. Det är dock därför som man, precis som nämnts i tråden, ska skriva in förköpspriset i kontraktet.

Sen, det är en parallell diskussion med, vad var hästen värd när den kom. Och där är du oense med större delen av tråden huruvida 35 K var ett för lågt pris redan när den kom..

Men, lägg budet på 35, det finns hästar som honom som säljs för just det, och det finns hästar som honom som säljs för det dubbla. Bara ägarna själva vet vad de har för minimipris på honom.

För man får inte glömma att det är och förblir hästägaren som har full kontroll över försäljningspriset. Vill man ta 100 K för sin fd travare som är skogsriden, så är man i sin fulla rätt. Det man då som spekulant kan göra är att tacka ja eller nej. Man kan inte tvinga ägare sälja hästar till det pris man själv anser de är värda.

Lycka till.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Undra vem som har sagt att den här hästen inte skulle kunna vara billig?

I en annan tråd där du berättade lite om när du skulle hoppa så skrev du.

Jag har en 4-årig valack e Aerline H. Världens goaste häst, men också en av de slöaste (enligt min tränare) Tycker dock att det har blivit lite mer "go" i honom de senaste veckorna....får se hur det slutar. Han kan med all säkerhet bli min blivande stjärna

Så det verkar ju inte direkt som om att den är enbart slö i dina ögon, i och med att du tror att den kan bli din stjärna så borde ju ägaren kunna få ett hyfsat pris för den.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

en 4åring efter Airline H för 35 000 kr...om du har tur så!
annars är det nog en omöjlighet, den lär kosta minst 70' kan jag tänka mig.

O att du ska få den billigare, varför det? Du vet när du tog hästen på foder att du skulle lämna tillbaka den ngngång och att du inte får tillbaka pengar för utbildningen, däremot har du fått stora kunskaper antar jag i att utbilda en häst.
Låter naivt i resonemangen du för.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Det är väl precis det jag menar, jag betalar väl inte mer än vad hästen var värd när jag fick honom. Värdeökningen är ju sedan min förtjänst och det betalar väl inte jag EN gång till

Jag förstår vad du menar men anser att den hade ett värde på 50000redan när du fick den. Nu har jag ju inte sett hästen, vet inte vad det är för stam mm så jag kan ju inte sitta här och spekulera i vad den var värd innan eller vad den är värd nu men 50000 tycker jag är ett minimipris på en 4-åring om inte värdet minskat pga ev fel och brister. Är den inriden och visar kvalité är priset betydligt högre.
Men som jag skrev innan, försöka går ju alltid.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Men ingen har ju en aning om i vilken sits ägaren är i...
H*n kanske tycker det är helt OK. Hästen behöver inte flytta vidare, hon behöver inte annonsera och betala uppstallning tills den är såld, lägga tid på att visa spekulanter m.m. m.m.

Dom lagda pengarna är redan betalda och pengar i handen är alltid pengar i handen...

En diskusition är ju inte fel.
Sen är det ju bara att ta eller inte ta ägarens åsikt:smirk:
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Man vet ju aldrig som sagt, hur akut det är. Jag skulle bli medryttare på en häst en gång, en valack från Holland.
Han hade tävlat framgångsrikt i 130 hopp och skulle utvecklas mer. Jättefin häst (även om ägaren var jäkligt knepig), jag tror hon gav runt 200' för honom. Inte så gammal heller, kan varit runt 7-8 år.
Hon var tvungen att sälja honom inom ett år efter hon köpte honom då hon kom på att familj, jobb och häst inte gick ihop för henne (hon hade köpt honom när hon var gravid och inte jobbade).

Han såldes tillslut för 35' eftersom det var så mycket hästar till salu vid den tiden att hon inte hade en chans att sälja honom för mer, akut.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

*KL*

Vill bara meddela alla att hästen numera är min :idea:
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Grattis, får man fråga om de antog ditt första bud? Det är ju en väldigt fin faders hingst på honom, är den sedan korrekt och med lite talang måste du ha gjort ett mycket bra köp. Grattis passar bäst tycker jag. Hoppas att du och hästen fortsätter att utvecklas tillsammans. :)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hästen är egenuppfödd och hingsten de använde kostade totalt 14 000:-

Och jag vet att en häst kostar pengar att ha!

Fast du kan ju inte räkna så. Stoet har ju kostat en hel del under tiden och den har ju kostat ägaren tills du fick den.

Så ett halvblod för 50'kr är alltid en förlustaffär
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Stammen har väl inte så jättestor betydelse i det här sammanhanget. Hästen ska ju visa att den är värd sitt värde om man säger så.....

Jo visst har den det, den är ju bara 4år!

Mycket kan hända med en 4åring och när den är äldre. Vet 4åringar som varit hur slöa som helst som blivit väldigt pigga som fulltränade och efter lite tävling.

Vi hade en egen uppfödning som vi inet ens fick att galoppera när vi löshoppade den när den var 4år. När den var 7år debuterade den i svår fälttävlan och var känd för att den var het som bara den
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Grattis, får man fråga om de antog ditt första bud? Det är ju en väldigt fin faders hingst på honom, är den sedan korrekt och med lite talang måste du ha gjort ett mycket bra köp. Grattis passar bäst tycker jag. Hoppas att du och hästen fortsätter att utvecklas tillsammans. :)

40'

Han är ingen talang enligt 3-årstestet

klass 3 som hopphäst och klass 4 som gångartshäst ;)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

40'

Han är ingen talang enligt 3-årstestet

klass 3 som hopphäst och klass 4 som gångartshäst ;)

Äh det kan man skita i, enl mig iaf!

Se vilka hästar som går till toppen istället, Flippan tex

Såg bilden i en annan tråd nu och grattis till ett bra köp ;)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hm... Vad folk var purkna här då.....

Jag förstår precis ditt resonemang. Självklart ska du få köpa hästen för det pris den var värd precis när den kom till dej, inget snack om saken enligt mej. Men eftersom att ni inte skrivit nått avtal med en köpesumma i så har ju ägaren rätt att sälja för ett högre pris till vem som helst om du inte vill gå med på det priset.
Jag tycker helt klart att du ska prata med ägaren och motivera varför du lägger ditt bud på 35000 kr som max.

Jag har själv en häst på foder och har haft honom i 4,5 år, han var 4 år när han kom till mej. Vi har endast ett foderavtal där det inte står en liten bokstav om att jag skulle ha förköpsrätt på honom om han skulle säljas. Jag har sagt till ägaren att jag kan ta över honom som min om hon vill, dock sa jag oxå att jag inte lägger en krona på honom med tanke på allt jobb som man har lagt ner. Nu har jag turen att ha en bra hästägare som tänker likadant som mej så vi får se hur det blir, om han stannar hos mej som foderhäst eller som min häst. Hon kan ju ta hem honom o sälja om hon vill men jag tror inte hon gör det, men man kan aldrig vara säker med tanke på det pappret vi har skrivet.
Kan ju säga varför jag inte lägger några köpepengar på honom och det är för att han inte är den optimala hästen för mej men jag tycker om honom för den han är.

Så kan jag lägga ett bud på 0 kr kan du lägga ett bud på 35000 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag tycker att de flesta här har vettiga åsikter. Men diskutera med ägarna vad ni tycker att hästen var värd när du fick den, tycker ägaren 50' och du 30' så landa i mitten på 40' då och be att få köpa loss hästen för vad den var värd då.

Att sätta ett fast pris bara sådär är ju svårt och det var dumt att inte ange priset när ni skrev kontraktet, men som sagt diskutera med ägaren. Förhoppningsvis ser ju han/hon till hästens bästa och vill att han ska få vara kvar hos en ryttare som har glädje av honom och slippa flytta osv.

Som du säger så känner man ju sig ganska lurad om ägaren säljer hästen dyrt efter att man själv gjort allt arbete men det är ju därför det är så viktigt att ALLTID skriva noggranna kontrakt! Även om det är bästa väninnan som är hästägare så kan de flesta förändras drastiskt när det rör sig om pengar.

Lycka till!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Grattis till dig! Det var ju ett bra pris. Måste säga att jag har förstått ditt resonemang i den här tråden, men även de andras. Skönt för dig att det löste sig så bra i slutändan!!!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Grattis till en bra hästaffär! Men både du och säljaren kan ha tjänat på affären förhoppningsvis men troligen du mest. Genom att du bara var fodervärd utan att ha skrivit i kontrakt vad du skulle få köpa hästen för så tycker jag att säljaren gått hade kunnat ta ett betydligt högre pris.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 279
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 030
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp