Köpa loss foderhäst???

Sv: Köpa loss foderhäst???

Är det inte det ni säger att man gör? Går minus på att äga en häst? Varför ska jag gå minus då, men inte den som äger hästen i dagsläget?

Du ska gå minus för att du INTE gjort ett avtal om att träna en häst mot ersättning utan istället tagit den på foder. Vilket i normalfallet innebär att du tagit på dig som fodervärd att ha hästen och sköta den som din egen. Men du sluppit ifrån den stora kostnaden för inköp. Som fodervärd får man i princip ju låna hästen mot att man tar kostnaderna, inte för att man inte ska betala något eller tjäna på det.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Självklart var jag beredd på att ha hästen och ta alla kostnader fram till nyår. Det jag tänker på nu är att jag inte ska ha kvar hästen på samma avtal efter nyår. Antingen säljer ägaren hästen till mig, eller så tar han tillbaks den, svårare än så är det inte egentligen.

Och det är ju inte heller så att jag har förlorat något ännu, har inte ens diskuterat något pris med ägaren än, så egentligen vet jag ju inget. Men det är i alla fall så här jag tänker och jag är inte DUM ;-) tvärtom *S*

Alla:
Jag tar åt mig av alla åsikter som jag tycker är värda att ta åt mig av. Fattar att det var dumt av mig att inte skriva något pris när vi ingick avtalet, men det är inte heller så att jag gråter blod om jag blir av med hästen efter nyår, det finns HUR MÅNGA andra hästar som helst.....
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Du kan ju alltid försöka att lägga ett bud. Det kan ju hända att de tycker att det ett smidigt sätt att bli av med hästen. Jag tycker dock att budet är för lågt och har man en häst på foder så kan man inte räkna bort vad man lagt ut på den under tiden. Om du skulle haft den på foder ett år till, skulle du då begärt att få hästen gratis?
Man måste göra upp om ett pris från början och det ska vara anpassat till hur mycket hästen är värd innan utlåning. Jag tycker inte att det spelar roll vad just denna uppfödaren lagt ut för att få fram ett föl utan vad det kostar på marknaden. Du kan ju ha vunnit en betäckning och fått foder gratis från dina föräldrar och din man är hovslagare tex. Du kan ju inte ge bort hästen för det, eller hur?
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Är det inte det ni säger att man gör? Går minus på att äga en häst? Varför ska jag gå minus då, men inte den som äger hästen i dagsläget?

För att du LÅNAR en häst. Du är FODERVÄRD.
Vissa betalar tillochmed för att få hyra en häst en tid. Alltså betalar de både hyra för hästen + alla andra kostnader.
Sett ur det perspektivet så har du fått disponera en häst gratis.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag anser att hästen är värd ca 50 000:- idag, med tanke på att det är en valack och att han inte visat några större framgångar. Jag har haft hästen i 6 månader då kontraktet går ut och i runda slängar kan man räkna på att jag har lagt ut 20 000:- i bara pengar på hästen. Sedan får man ju räkna med all tid också.
Så nu till min fråga, är 30 000:- ett skambud på den här hästen? Jag kan tänka mig max 35 000:-
Finns ju hur mycket hästar som helst i hans genre i den prisklassen så jag tycker inte det, men jag vill ha alla synpunkter och åsikter som jag kan.

Oftast brukar slö även innebära lugn och snäll. Vilket innebär att det finns en massa köpare där ute som har letat länge utan att hitta det dom vill ha.

Dom vi har haft inne till försäljning som varit av den typen av häst har även utan någon stam alls gått från 70 000 - 100 000, och dom har varit otroligt lättsålda.

Så hade du gett ett bud på 30 000, hade jag om jag varit ägare förmodligen blivit förlämpad, och sedan inte ens diskuterat vidare angående en försäljning til dig.

Men försöka duger alltid, men var beredd på att chansen att du får hästen inte är speciellt stor.

/Camilla
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Är det inte det ni säger att man gör? Går minus på att äga en häst? Varför ska jag gå minus då, men inte den som äger hästen i dagsläget?

Därför att du haft glädje av hästen utan att äga den. Hästägaren får lägga ut pengar på hästen både för att HA och för att KÖPA alt. föda upp hästen. Ser det som två helt olika kostnader. Min poäng är att ägaren har inte haft glädje av den det senaste året eller så - det har du. Därför har du betalat underhållet under tiden. Men hästens köpesumma/uppfödningskostnader har hästägaren stått för och ÄNDÅ inte haft glädje av den på ett bra tag. Betyder det att denne ska gå med på en större förlust av investeringen? Med vilken motivering? Att det skulle ha varit dyrare att lämna på tillridning - nja, då hade man knappast lämnat den på tillridning proportionellt sett längre än att man går plus på det vid försäljning. För att hästägaren slipper betala omkostnaderna? Men hallå, hästägaren har ju trots allt inte fått nöjet av hästen under den tiden! :p

Att äga en häst ger trots allt viss makt. Kalla det pengastyrt samhälle, men det mesta man köper för såpass mycket pengar är en investering. På vinst och förlust som sagt. Har man inte råd att köpa häst eller av annan anledning inte köper häst så har man valt att inte göra den investeringen och måste då rätta sig efter förutsättningarna - att någon annan äger hästen. Vill man inte betala för någon annans häst borde det ju vara bättre att skaffa en "billig" häst själv som man får ha helt för sig själv :p
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Om du skulle haft den på foder ett år till, skulle du då begärt att få hästen gratis?
Man måste göra upp om ett pris från början och det ska vara anpassat till hur mycket hästen är värd innan utlåning.

Det är väl precis det jag menar, jag betalar väl inte mer än vad hästen var värd när jag fick honom. Värdeökningen är ju sedan min förtjänst och det betalar väl inte jag EN gång till
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

För att du LÅNAR en häst. Du är FODERVÄRD.
Vissa betalar tillochmed för att få hyra en häst en tid. Alltså betalar de både hyra för hästen + alla andra kostnader.
Sett ur det perspektivet så har du fått disponera en häst gratis.

Men då kanske de hyr en häst som de, misstolka mig rätt, kan ha kul med. Den här unghästen innebär ju bara en massa jobb för mig, vilket jag visste från början, men skulle bara ha honom fram till årskiftet och det är väl fine, men inte längre....
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hahah o vad gör mig otrevlig?
Jag ställer bara ett ultimatum....och det är väl klart att ägaren tycker att det vore toppen om jag har hästen och betalar ALLT och ägaren sedan om ett år ett halvår kan sälja hästen för 100 000:-. Det är det jag menar att jag inte tänker gå med på. Antingen får ägaren ta tillbaks hästen och försöka utveckla den själv. Eller sätter vi upp ett avtal där jag har provision på hästens ökade värde

:bow::bow:
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Stammen har väl inte så jättestor betydelse i det här sammanhanget. Hästen ska ju visa att den är värd sitt värde om man säger så.....
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Undra vem som har sagt att den här hästen inte skulle kunna vara billig?
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Lite allmänt:
Om man resonerar på det här viset så hur funkar det då med "billiga" travare? Säg en häst värd 10000:-, vilket ju är ett rätt normalt pris, nästan högt för ett ridtravarvarmblod, ska man efter 3-4 månader som fodervärd få den gratis då eller? ;)
Hur blir det då med utrustningen som kanske är värd mer än hästen, ska man få den gratis också om den hade ingått vid försäljning? :p
Tycker det här resonemanget känns riktigt skumt. OM man tagit på sig en fodervärdshäst vill säga. Skillnad om man bara tar hand om en häst ett tag som en tjänst, rider till hästen enligt överenskommelse eller dylikt.

Sen är det ju upp till var och en också hur mycket pengar man lägger ner på hästen. En person kanske lägger ner 5000:-/månad på hästen och nästa person 5-600:-/månad. En person kanske får köpa utrustningen, betala försäkring/vaccinationer/veterinärvård och ALLT själv, även ta på sig ansvaret, nästa person kanske endast betalar sina egna träningar, tävlingar, fodret, ströet och stallplatsen. Skulle ÄGAREN då ta extra hänsyn och ge mer rabatt till personen som väljer att lägga ner mer pengar helt frivilligt? Och ingen alls i princip till personen som väljer att lägga en minimal summa per månad? Och skulle ägaren behöva ersätta fodervärden för utrustning denne själv valt att köpa? Tror icke det. Blir så knasigt när man använder samma resonemang inom andra områden.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Men , vad är det ägarna vunnit på att du haft hästen?
De har sluppit kostnaden på den under tiden, det är väl det enda egentligen?
De tar ju en stor risk att lämna till en icke utbildad person, de kan ju få tillbaka en häst som måste korrigeringsridas ett tag, den kan ju till exempel ha blivit tråck och slö:angel:;)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hahah nu lägger jag ner den här tråden, är ju ingen som förstår mig överhuvudtaget....Det enda Bukefalos verkar gå ut på är att hitta en bov i dramat....jag har sett det förut, det är sorgligt!!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag tror att det är det sätt du "försvarar" ditt resonemang med som irriterar folk. För mig är det självklart att du ska få köpa hästen för värdet den hade när du tog emot den (och detta borde givetvis varit inskrivet i kontrakete, men det är så dags...) med motiveringen att värdeökningen har du själv stått för, sas. Men du uttrycker det som att du gjort ägaren en tjänst, att du ska få "betalt" för ditt jobb, och det håller jag inte med om!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Det är väl precis det jag menar, jag betalar väl inte mer än vad hästen var värd när jag fick honom. Värdeökningen är ju sedan min förtjänst och det betalar väl inte jag EN gång till

Fast unghästar utvecklas oavsett ryttare. Tror knappast någon skulle vara så korkad att man lånar ut till en riktigt "dålig" ryttare som inte kan utveckla unghästen.
Förstår på sätt och vis hur du känner det, och det är av denna anledning jag själv hellre haft egna hästar än att låna på foder. För att jobbet liksom "kastas bort" när man lämnar tillbaka hästen. Ska jag ha häst vill jag satsa fullt ut, har man en egen häst känns det då som en investering för framtiden.
Men som sagt, det fungerar inte så. Du är inte betald beridare, du har haft förmånen att få låna en häst gratis att utveckla och därmed lära dig av. Vill du jobba som beridare är det en annan femma, men då får ni ju göra klart det från början om man ska kunna kräva ägaren på pengar! ;)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hästen kan mycket väl bli piggare med tiden! Jag köpte en treåring för ett år sedan som var inriden men inte utbildad. Fick henne knappt i trav på provridningen. Trots det fick jag en bra känsla om hästen och köpte henne. Har tagit det mycket lugnt med henne och lät henne vila två månader efter köpet och red bara lugnt skritt och trav under våren för att sedan stå på bete i tre månader. Nu när jag satt igång henne verkar det som hon växt till sig och "poletten trillat ned", och hon förstår hjälperna och är PIGG och positivt framåt att rida!! Finns ingenting kvar av den gamla sega takten. Nu är det ju inte alla hästar som ändrar sig som min, men om du gillar hästen så är det ju värt ett försök.

Självklart skulle du skrivit in i kontrakten om pris, men det är ju lätt att vara efterklok. Det är svårt att bedömma ett vettigt pris på den hästen eftersom det inte står så mycket om den. Är kanske i nuläget ingen tävlingshäst pga att den är såpass seg (iaf nu;)) och det gör ju att priset håller sig nere. Det beror väl lite på vad ägaren hade för avsikter när den lämnade ifrån sig sin häst och vad den kommer att ha när den ska sälja den. Jag har en ponny ute på foder till en ridskola, och de har haft henne i ett år. Jag valde att inte skriva in i kontraktet varken att de hade förköpsrätt eller pris vid försäljning. De fick låna en jättefin ponny mot att de utbildade henne. Nu funderar jag på att sälja henne efterson jag ff inte har tiden (var anledningen till utlåningen) och kan därför ta ut pris för vad hon är värd nu. De tog en chansning med hur länge de fick använda min ponny, i gengäld fick de en underbar ponny som barnen älskar = bättre inkomst för ridskolan. Jag fick ponnyn utbildad, men tog risken att hon skulle komma tillbaka skadad. Jag räknar mig som seriös eftersom de har nytta av henne så länge de får ha henne, oavsett om de äger henne eller inte. De vill köpa henne, men jag är tveksam till det pga att jag inte vill att hon ska gå på ridskola för länge. Hon är såpass samarbetsvillig och otroligt snäll att hon skulle fungera i många många år på ridskolan. Nu vill jag hitta ett bra hem till henne, och trots allt är hemmet viktigare. Vad jag eg ville ha sagt är att ägaren kan ha tanken att tjäna mer pengar på hästen, eller så vill de att den ska ha ett bra hem och vet redan att den har det bra hos dig. Därmed kan du få ett bättre pris. Om du vill ha hästen tycker jag absolut att det är värt att kolla av med ägaren vad de tänkt i försäljningspris. 30-35 kanske räcker för dem, tillsammans med ett bra hem. Om de vill sälja för mer så finns det ingen anledning för dig att behålla hästen, utan då kan de hämta den vid bestämt datum, alternativt kanske du kan få en del i försäljningspriset eller något liknande mot att du håller igång hästen tills den är såld. Har de inte möjlighet att rida den själva så förlorar de på att ta hem hästen.

Ber om ursäkt för mitt lååånga svar.... :angel::crazy:
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hästen är egenuppfödd och hingsten de använde kostade totalt 14 000:-

Och jag vet att en häst kostar pengar att ha!

Oavsett vad hingstkostnaderna är så kostar det en hel del varje år att ha hästen tills den är 4 år, räkna generellt med 15000-25000:- per år beroende på hur man har sin unghäst. Skulle man räkna på hur mycket ägaren skulle ha betalt för vad den lagt ut på hästen så blir det 60000-100000:- för en 4-åring även om den ej är riden.
Om du anser att du bara utbildar hästen åt ägare och inte får igen något av det själv så borde du inte ingått fodervärdsavtal utan skrivit ett avtal där ägaren står för alla kostnader inkl. tiden du lägger på hästen.
Lycka till med ditt bud, har du tur så vill ägaren ej ha tillbaka hästen och vill inte ha besväret stöka med allt runt försäljning, vilket kan vara värt en hel del!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 279
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 030
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp