Köpa loss foderhäst???

M

Missestar

Jag har sedan juni i år en 4-årig valack på foder.
Kontraktet går ut nu i december och jag vet inte vad jag ska göra.

När jag fick hästen var den bara riden sporadiskt och kunde knappt grunderna. Nu när jag har ridit hästen i ett antal månader så har han såklart blivit väldigt fin. Problemet med honom är att han är slööööö som attan. Egentligen för slö för mig (jag gillar hästar med fart i) men ändå tycker jag så mycket om honom och någonstans tror jag ändå att slöheten kommer ge med sig när han blir äldre.
Han har hoppstam och bra hoppteknik, men dock gör hans slöhet honom inte till en bra hoppare just nu.

I kontraktet är skrivet att jag har förköpsrätt, men vi har inte skrivit till vilket pris. Jag är såklart blåögd och tror att alla människor är ärliga, men jag börjar tvivla på detta nu.

Jag anser att hästen är värd ca 50 000:- idag, med tanke på att det är en valack och att han inte visat några större framgångar. Jag har haft hästen i 6 månader då kontraktet går ut och i runda slängar kan man räkna på att jag har lagt ut 20 000:- i bara pengar på hästen. Sedan får man ju räkna med all tid också.
Så nu till min fråga, är 30 000:- ett skambud på den här hästen? Jag kan tänka mig max 35 000:-
Finns ju hur mycket hästar som helst i hans genre i den prisklassen så jag tycker inte det, men jag vill ha alla synpunkter och åsikter som jag kan.

Sedan till mitt andra problem. Jag kan tänka mig att ha kvar hästen ett tag till (ägaren har ingen möjlighet att ha honom) men om jag inte får köpa honom till det priset jag vill så får ägaren betala mig varje månad. Jag lägger ju inte ner en massa pengar och tid på en häst som ägaren sedan tänker sälja för MASSA pengar tack vare att jag har lagt ner allt jobb och betalt.....Förstår om ägaren tycker att det är bra, men är det schysst?

Hoppas att det är någon som har orkat läsa igenom mitt snurriga inlägg och som kan kommentera......
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

När du går in i ett sådant avtal så innebär det att ägaren till hästen släpper en häst till dig gratis. Den personen litar på att du kan förvalta hästen.
Du lägger ner det jobb du anser behövs och står för kostnaderna under tiden.

Klart du kan lägga ett bud på 35000, antingen tar ägaren det eller så får du lämna tillbaka hästen (eller hjälpa ägaren att sälja hästen och få provision på det - är också ganska vanligt).

Men att säga att ägaren inte kan sälja hästen för MASSA pengar, det kan du inte.
Ägaren gör vad den vill med sin häst. Men du har rätt att skicka tillbaka den i december.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Rent spontat, en fyraåring med en vanlig halvblodsstam skulle jag säga kostar 60-70 000:-. Jag har själv en -03:a efter Briar-Amiral-Hertigen, som är välriden för sin ålder. Han skulla jag inte sälja för en krona under 100 000:-.

Så stammen är ju fortfarnade avgörande för en så ung häst. Så jag tycker nog 35 000:- är i lägsta laget. Men går det så går det, ägaren kan ju inte säga mer än nej.

Till ditt andra problem; så skriv ett nytt kontrakt, där ni kommer överens om både eventuell köpeskilling, samt hur länge det priset gäller, om du köper honom, eller hur många procent av försäljningspriset som du ska ha vid en "extern" försäljning.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag förstår hur du tänker, men jag vet inte riktigt om jag håller med.

Hade själv en häst på foder, och då skrev vi in i kontraktet att jag hade förköpsrätt till ett särskilt pris vi bestämde redan innan jag tog hem hästen.
Hade vi inte skrivit något pris i kontraktet så hade jag inte haft en tanke på att dra av de vardagliga kostnader jag lagt ner på hästen under tiden jag haft den.

Däremot kan man ju diskutera om jag ska betala vad hästen var värd när jag fick den, eller vad den är värd i dagsläget.
Logiskt sett borde det vara det förstnämnda, men alla tycker ju olika.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Till trådskaparen (( Till Blandras tik*tryckte på fel knapp igen* Förlåt))
Du skulle kommit överens med ägaren om ett pris på hästen innan du tog den på foder .

Tar man en häst på foder så gör man det antingen för att kan man inte själv köpa en häst *ekonomiskt* eller så vill man *prova på* häst ett år eller något .

Har du tagit en häst på foder så står du för kostnader för hästen och detta kan man inte räkna om i pengar att jag har lagt ut 20000kr och dessa ska jag ha tillbaka :confused: och dra av på hästen med en egen *Värdeberäkning på hästen *, detta fritidsintresse kostar oavsett om du äger eller är fodervärd för hästen .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jo jag vet att ägaren KAN sälja, men då får han göra det själv och då åker hästen hem efter nyår!....det var det jag menade!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

35 000:- + den tid och pengar jag har lagt ner under ett halvår blir lätt 60 000:- .... tycker jag är ett bra pris för en slö 4-åring som knappt tar sig över ett hinder ;-)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Precis, betala vad hästen var värd då jag fick den är ju alldeles rätt.....jag tänker ju inte betala TVÅ gånger om man säger så....
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hahaha jo visst kostar det, det är jag väl medveten om.... men jag betalar ju inte en häst TVÅ gånger. Skulle ägarna ha lämnat hästen till en unghästutbildare så skulle de fått betala 5-7 000:- / månad, så nu är det ju bara för dem att välja. Ta hem hästen, låta den bli stående o sedan inte få ett öre för den (hårt draget, men säg att de kanske skulle få en 30 - 40 tusen för honom) dessutom går det ofta inte sälja en medelmåtta häst på en vecka utan det kan ta en tid = kostnad för ägaren.

Men men alla resonerar vi olika. Jag är dock ekonom och tänker i ekonomiska termer ;-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag köpte min oinridna 4,5 åring för 50 000:- för 7 år sedan.
Jag hade aldrig tagit ett sådant bud lär ju kostat bra mycket mer att producera hästen men visst kan man chansa.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Inte för att föringa din insats som du har gjort på hästen - men för en unghästutbildare som tar 5-7000:-/mån så hade dom nog haft en hoppande häst med sig hem istället. Den personen är ju specialutbildad för den typen av problem...

Förstår att det känns surt med tiden du lagt men det är ju tyvärr den bistra baksidan med att inte ha egen häst. Som du skriver i rubriken "köpa loss foderhäst", så är det ju exakt det som du har haft - en foderhäst. Då kan du inte "kräva tillbaka" pengarna du lagt... Se till att få ett nytt kontakt om du vill fortsätta med hästen, där dina frågetecken blir utredda.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Det som har lett till det är verkar vara att ni haft ett alldeles för otydligt avtal från början.
A och O i ett fodervärdsavtal är ju att man är överens om vilka vilkor som ska gälla. Så i det här fallet där man skriver in förköpsrätt så bör det finnas med hur priset ska sättas, hur länge denna rätt ska gälla och vad som händer om den inte utnyttjas. Då kommer man undan det mesta som denna tråden handlar om.
Det andra som ska stå i ett foderavtal är om fodervärden har eller inte har rätt till ersättning för eventeull värdeökning under foder tiden. Då hade den sista punkten i tråden försvunnit.
Bägge dessa saker är standrad punkter i foderavtal.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Jag kan förstå hur du tänker. Jag har själv min ponny utlånad på foder nu för senare köp. Men som föregående har sagt så kom vi överens om ett pris från början, bara för att det inte ska bli något krångel sen när det väl är dags för köp. Men givetvis kan du ge ett bud på 35000, går det så går det... Lycka till:)
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Grejen är ju att vem som helst som har en häst (med enstaka undantag) får betala dyrt för att ha hästen och nyttja den. Oavsett om man betalat för att köpa hästen eller inte - jämför med att t ex få en "slakthäst" gratis, man kanske inte betalar för att köpa den och kommer knappast kunna få mycket pengar vid försäljning, ändå står den och kostar lika mycket som vilken häst som helst varje månad :p
Bara för att man slipper inköpskostnaden betyder inte det att hästen inte kommer kosta att ha. Om man ser det från säljarens aspekt - som kanske betalat 5-15000:- bara för försäkring vid det här laget på en häst de inte kan nyttja - man HAR köpt en häst, vet du hur mycket de betalade för hästen?
Säg att de betalade 40000:- (även om det är egen uppfödning låter det inte orimligt i mina öron). Om de i Nuläget skulle sälja hästen för 50000:- så skulle de i princip nästan gå minus ändå iom att man behöver skatta på vinsten och att de troligen hunnit lägga ut en del pengar på utrustning, försäkring, foder m.m.
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Alltså, jag tror INTE att ägaren skulle kunna tänka sig 35.000:- för sin 4åriga, inridna häst. Personligen skulle jag inte bli fodervärd åt en häst och rida in denna till en förköpsrätt på en OKÄND summa pengar. Eftersom då kan ägaren se om någon annan är intresserad av att köpa hästen till en högre summa pengar än vad du är villig och betala. Inte heller de "utgifter" som du som fodervärd har haft under tiden känns särskilt relevant för mig som säljare. Speciellt inte nu under högkonjunkturen då hästar över lag är högt värderade.

Om jag var ägaren skulle jag skicka hästen till ett försäljningsstall, eftersom X inte hade möjlighet att ta hem hästen själv. Och få bra mycket mer än 35.000:-
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hästen är egenuppfödd och hingsten de använde kostade totalt 14 000:-

Och jag vet att en häst kostar pengar att ha!
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Hahaha ja vi får väl se om någon annan är intresserad av hästen, utan att ägaren behöver lägga x-antal tusen i tillridningskostnad.

Min tränare som är en KÄND unghästutbildare säger att det är bland de slöaste han har sett och tror inte mycket på hästen. Däremot tycker jag om hästen och därför kan jag tänka mig att köpa honom....

Visst, de må vara högkonjunktur även bland hästar, men bara därför behöver man inte vara lättlurad...
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Om de i Nuläget skulle sälja hästen för 50000:- så skulle de i princip nästan gå minus ändå iom att man behöver skatta på vinsten och att de troligen hunnit lägga ut en del pengar på utrustning, försäkring, foder m.m.

Är det inte det ni säger att man gör? Går minus på att äga en häst? Varför ska jag gå minus då, men inte den som äger hästen i dagsläget?
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Du ville ha andras åsikter, ta då åt dig och försök fatta att man inte kan "få tillbaks pengarna"!
Tycker du inte verkar vara intresserad utav att höra vad personer har för åsikter, eftersom du inte kan ta åt dig utan att skratta åt det dom säger "haha"?

Du ville ha åsikter utav personer utanför. Ta då åt dig och lyssna! istället för att bli lite sm kaxig som jag anser att du faktiskt är.:eek:
 
Sv: Köpa loss foderhäst???

Ja visst är det ett lågt bud, men det finns även shcyssta hästägare som tycker d e okje bara d blir av med hästen. Hade själv ett sto (som jag nu köpt lös) på foder i 16 månader innan jag köpte henne. Vi hade ett tydligt fodervärdsavtal, men det stod inget om förköpsrätt då tanken var att jag bara skulle ha hästen tills jag hittade en annan och ägaren hade mer tid för henne. Då ägaren fick ändrade familjeförhållanden och jag bestämt att jag skulle betäcka märren (vilket va okej enl fodervärdsavtal) frågade hon om jag vill köpa henne. Ja det ville jag ju o hästägaren begärde 10000kr för en trevlig halvblodsmärr på 13år med gröna papper (hoppstam). Dock inga meriter själv. Klart jag tog det!!! Är supernöjd med hästen (som förnärvarande blivit dressyrhäst) och fölungen blev klass I.
Har åt samma hästägare ridit in och till en unghäst, samt sålt den o fått provision på detta utan fodervärdsavtal. Ägaren stod för foder, strö och hovis under in och tillridning.
Bjud dina 35000, men räkna inte med att ägaren tar budet. Dock är så mäjligt om den gärna vill bli av med hästen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 279
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 030
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp