Köpa lastbil!

T

TeamWahlund

Jag är på jakt efter lastbil och vill gärna ha tips om vad för något jag ska kolla på speciellt eller ha för krav osv.
Alla råd är välkomna!! :D

Sv: Köpa lastbil!

Nu vet jag ju inte i vilken storlek du letar men jag har lärt mig några viktiga saker när jag letade.
1. Kolla upp lastvikten på bilen. När gäller en lastbil så ska man ju räkna in allt man lastar i den vikten. Inte bara hästar utan även utrustning både till häst och sig själv ja allt som man tar med i bilen. En bil vi höll på att köpa var visserligen inredd för fem hästar. Men när den var färdig för att köra med så kunde man lasta lagligt 1,5 häst i den ungefär. Vi kunde med andra ord lasta mer och köra lagligt med vår bil och släp.
2. Storleken på den om den kommer att ha trafikavgift eller inte. En ganska stor extra avgift för lite längre och tyngre bilar. Min kostar 8 000 om året.
3. Lite beroende på var man bor och tänker köra med den, så finns det miljözoner där man inte får köra med de lite äldre bilarna. Så om man t ex behöver passera centrum på en större stad kan det bli problem med fel bil.
4. Om det är en "riktig" lastbil så bör man låta kontrollera kompressorn och bromsarna ordentligt innan köp. Det är förbrukningsdetaljer som är dyra att byta. Därför kör många längre med dem än de borde.
5. Takhöjden många äldre bilar klarar inte godkännadet på 210 cm. Det är därför de säljs.

Fanns något mer jag tänkte ta upp men det försvann innan jag hann dit.

Tack så hemskt mycket va massa saker där somjag inte visste om! Tack:rofl:

Kom på en sak till nu. Lastrampen, om man ska ha en lastbil godkänd hos Jordbruksverket så får den inte har större lastvinkel än 45 grader. Många är bra mycket brantare än det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka