Köpa körsele till shetland

D

DubbelAnnika

Hittade körsele HMC samt baksele HMC på Lillhästens hemsida till ett ganska lågt och ok pris. Någon som provat dessa selar? Ska använda dem till en shetland för att dra rockard. Har du tips på andra bra billigga selar?

Sv: Köpa körsele till shetland

Köp inte, stanna gärna kvar här på forumet o gå igenom trådarna, alla är lika nyttiga för folk som vill börja köra.

Köp en riktigt sele, shettisshoppen kanske?
Vad menar du med billig?
En sele du KAN dra något med kostar aldrig under 2000 kr till shettis, vad jag vet.

Äsch... jag förstår faktiskt inte vad ni pratar om, tyvärr... jag har faktiskt aldrig märkt något fel (förutom att vagnen sitter för långt ner, men det är väl vanligt på lokselar?) på vårat "skräpsele" från hööks... Bara man smörjer upp det ordentligt så blir det finfint!
Eller har jag helt fel nu?! Jag har själv inte råd med superdyra grejjor. Våra hästar "lufsar" vi ändå bara i skogen med :) ! Jag ska köpa bakselet på lillhästen, billigt och bra! Fast det får man nog också smörja upp ordentligt, och ofta titta på sömmar osv!

I_Love_Humle skrev:
Äsch... jag förstår faktiskt inte vad ni pratar om, tyvärr... jag har faktiskt aldrig märkt något fel (förutom att vagnen sitter för långt ner, men det är väl vanligt på lokselar?)

bara för att ett fel är vanligt är det inte bra.

Egentligen är det ju inte höjden på skaklarna som spelar roll. OM inte vagnen blir tung förståss, för då skadar du dessutom hästen rygg och ev hals.
Det som är fel är att inte använda draglinor så att hästen kan få röra sina bogar ordentligt. Dessutom är det mycket bekvämare att åka om du har draglinor.

Och tyvärr kostar det att ha häst, speciellt om man kör.
Det finns ju begagnat om man orkar leta.
/hård men ärlig.

Men kvallitet mm i all ära men måste man ha "super" grejor och draglinor till en shettis om man kör enkelt med sin lilla dotter på slät mark (gräs eller grusväg) någon gång då och då.

Jag vill inte skada hästen men inte heller överarbeta. Jag kommer aldrig att våga köpa vagn och sele för jag tycker definitivt inte det är ekonomiskt försvarbart att köpa en vagn för nästan 10000 och sele för nästan lika mkt när det bara är lite nöjeskörning och mer för att dottern och jag ska kunna åka tillsammans istället för att jag springer bredvid.. Det käns lite som om jag använder en billig sele och en lite billigare vagn så kommer jag skada hästen för tid och evighet. :(
Jag som trodde det var jobbigt att hitta rätt sadel........

Hjälp!!! Några bra tips om böcker eller video i ämnet som kan göra mig mer neutralt upplyst???

Lugn Annika!
Sele 2500
rockard har du ju. Draglinor 100 spänn om du gör dem själv, svängel 100 spänn om du gör den själv, eller billigare förståss.
Det var väl inte så dyrt?
Jag tycker man ska ha bra utrustning även om man kör en lugn runda en gång i veckan, sadel som sele som bett.

Har du kollat på EquiLex hemsida? Dom har en sele till shetland för runt 2500. Den har draglinor och baksele. Funderar på att köpa den själv, har ej bestämt mig.
Sen fattas det bara en svängel, lätt att fixa om man känner nån som är händig.
www.equilex.se

Det är klart att det är dyrt att ha häst! Men om man ändå aldrig tävlar ov, varför ska man då ha det dyraste??!

Har då aldrig hört att man ska ha draglinor också, hur sätter man fast sånna?? Vi har ju bara en vanlig liten rockard, måste man ha så avancerade grejjor då?!
Föresten så säljer dom väl inte saker som är direkt skadliga för hästen?? I sånna fall kommer jag aldrig att våga köpa något igen...

Vissa saker är ju mer eller mindre bra, kolla bara en så kallad "komplett" bröstsele ifrån B*rjes el. H**ks...den är inte komplett, men i och med att den marknadsför som komplett så tror folk de...visst, om man kompleterar dessa selar och köper till lite saker så är dom fullt OK,men då kan du i stort sett köpa en reda komplett sele...kostnaden blir i stor sett desamma.(om man nu köper dom något billigare selarna med draglinor och baksele.

Lika så va de gäller kvalitén...dom är oftast ganska veka.
Och om de nu inte spelar större roll....hur kan de då komma sig att dom som satsar seriöst och som tävlar osv. INTE har dessa selar utan just dom med draglinor och baksele...frågar man dessa kuskar så är svaret ganska så simpelt va de gäller dom "kompletta" selarna.

Det är faktisk inte så avancerat som de ser ut...draglinorna fäster man i en svängel som sitter längt bak vid skaklarna och en baksele kan fästas på en del sätt, jag fäster dom i öglor som sitter på skaklarna och sen sätter jag inte fast skaklarna med remmar utan dom är fritt löpande igenom en ordenligt ögla som sitter i selen.

När jag letade sele och vagn när jag köpte min ponny så hörde jag mig noga för bla. här på buke vad som är lämpligt att köpa utan att de ska kosta 20.000, och en bra sele med dralinor och baksele och en vagn som passar till detta, just för att få rätt utrutning som sitter bra på hästen så att den kan dra mig och vagnen på ett bra och säkert sätt.

Usch va rörigt detta blev nu...hoppas du förstog lite i allafall

Jag köpte en video som heter "Körning, från slott till koja" ...kanon film som går igenom allt lite lätt....värd att se :) ...bor du i närheten av mig kan du få låna den av mig.

HÄR, kostar 255kr på H**ks

Att du aldrig hört talas om draglinor är synd, för det är något av det viktigaste.

Rebecka, de billliga selarna kallade bröstsele, är enligt mig inte godtagbara, då man inte kan ha draglinor till dem. Att det säljs beror på att folk inte vet bättre, de blir utnyttjade helt enkelt. Det säljs masssor av skräp på hästmarknaden, men bröstselarna är något av det allra tydligaste. Jag hoppas att de slutar sälja sådana, eller att folk blir mera noga med vad de köper till sin häst.
En annan önskning är att svängel alltid ingår vid köp av vagn, annars blir det lätt så fel.

annika/Humle:Att du tar kontakt med någon som kan köra Hobbykörning, gamla hästkarlar i all ära men tiderna förändras, vore jättebra, då kan denne kolla över utrustningen, tipsa om saker, svara på frågor.
Humle: vad du än kör med så ska grejerna passa och vara avsedda för ändamålet. En rockard är en bra vagn, och blir mycket bekvämare både för dig och hästen med draglinor. Eftersom draglinor är nytt för dig så föreslår jag att du kontaktar en kunnig eller skaffar info genom böcker, här eller på nätet.
Du kan jämföra det med att du inte vet hur en sadel ska sitta, det är ju oxå väldigt viktigt annars skadar det mera än gör nytta, även om man säkert kan rida hästen några månader.
SVÄNGEL: http://www.cliffords.se/svangel.html
Och om SELAR: http://www.cliffords.se/vilkensele.html läs gärna avsnittet om de selar du bör undvika :)

Jo då, det är klart att vi har haft kontakt med en kunnig person (har gått kurs i hur man kör och hur selen ska sitta, hon kollar även att våra sadlar, träns osv sitter perfekt.) Jag köper inte bara ett sele och tror att det passar, så dum är jag faktiskt inte...
Dessutom, när vi har frågat våran hästkunniga person och våran hovslagare (som är travtränare) så har dom aldrig sagt något om draglinor, bara om baksele, som vi nu ska köpa eftersom vi har många nedförsbackar här hemma!

tyvärr så använder sig inte travfolk av draglinor och svängel så det är nog därför han inte nämde det. men det ska ju sägas att även om hästen "bara" ska promenadköras hemma så är det för dens bästa man använder draglinor.
men det är kanon att ni fixar baksele, men (igen) har ni fästen på skaklarna till bakselen? för tanken är ju att bakselen skall fånga upp rockarden i nedförsbackarna (så att hästen måste bromsa mera med baken) så att ej hästen får bukgjorden i arnbågarna plus att resten av selen åker frammåt. vilket är obekvämt för hästen.
jag förstår att allt detta låter helmysko o att du aldrig har fått höra att det behövs gör dej kanske ännu mera förvirrad när det faktiskt är oerhört nödvändigt för att hästen skall kunna dra rätt. men det finns så mycket okunskap inom körningen o just att många rådfrågar travpersoner om hjälp (vilket jag inte säger är fel!) men att trava rakt fram på slät mark skiljer sig sååå mycket från klassisk körning, då hästen skall jobba i form, och på olika underlag och backig terräng. därför måste hästen få rätta förutsättningar för att ens kunna jobba rätt och utan obehag av felaktiga selar och brist på svägel o draglinor.
hm .. blev visst lite rörigt men jag hoppas att du förstår vikten i detta, att du inte blir avskräckt och att det inte är så svårt att fixa bra körgrejjor!! lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

som rebecka skrev .. se filmen "körning från koja till slott" -den är kanon och tar upp lite om allt inom körningen!

huga.. tror jag ska sluta köra min shettis, han får nog gå hela sitt liv och skräpa i hagen...

Nej, vi har inte några fästen på rockarden, så vad ska vi då ha bakselen till egentligen, om vi inte kan sätta fast den på rätt sätt?

Nej, jag slutar köra.

De finns fler sätt att fästa den på, den ska gå att fästa i selen,men exakt hur man gör får du kolla med dom andra här eller leta bilder på nätet..kolla http://www.kuskringen.nu/ , kolla under "Om körsporten" och sen seldon, längre ner på den sidan finns där en bild på en anspänd häst med bakselen fäst visserligen i vagnen,men längre fram så att säga..kolla in de

Senast ändrad av en moderator:

du kan väl anstränga dig lite för din kompis så att han får dra rätt utan att något hindrar hans rörelser hela tiden. Svetsa fast två baksele ringar!

Det ÄR krävande att köra en häst, säkerheten är otroligt viktig, men även att allting passar och fungerar tillsammans. från tömmar till reflexer på vagnen.

Att sluta köra sin häst är synd, men kanske det bästa för ens häst om man inte har rätt saker. Precis som det blir svårt att komma någonstans utan att sadeln passar.
Nu tror jag inte du kommer sluta köra din häst, men att du smälter detta och så småningom inser värdet med bra grejer. Det hoppas jag på iallafall! :)

När vi kör vår shettis har vi bara vanlig bröstsele och rockard/sulky.
Det är faktiskt inte tal om att dra tunga lass i svår terräng utan lätt körning som omväxling till ridningen. Oftast hoppar man av och går i backarna också.
Du kan nog lungt köpa dig en bröstsele och baksele till samma ändamål som jag. Men visst, jag tycker att det är en fördel om man köper draglinor osv. eftersom det blir behagligare för häst och kusk!

varför hör man inte folk säga: "jag ska bara skritta så jag kan köpa en sadel med söndrig bom"
Jag vill att alla fina körhästar och ponnyer får rätt utrustning för att kunna dra rätt. Att de som kör alltid är ambassadörer för körningen. Att man ska veta till 100 procent när man selar på att jag har det bästa för min häst. Inte att man bara hade 1000 kronor så nu får hästen stå ut med den här selen.. Nej..jag vill helt enkelt inte att folk ska göra samma misstag som jag!
Vill ni dra ner på budgeten handla på shettisshoppen, equilex eller en syntet shettistravsele m. brösta, Ni får ändå bra förutsättningar för att kunna köra ut en timme i skogen med en kompis eller ert barn. 2500 är inte mycket när det gäller utrustning, och jag är absolut inte bortskämd med pengar. andrahandsvärdet är betydligt högre med en riktig sele än en billig bröstele, har sett såna för 200-300 kronor..och det är väl vad de är värda. Har en sån som jag använder till inkörningsmoment.

Snälla, låt oss slippa se bröstselar som skaver, och stänger in hästen mellan två skaklar.
ju fler som blir informerade ju snabbare kommer ex börjes att ta bort den ur sortimentet.

MVH Jenny

Jag letar just nu efter en sele till lillen så jag ska tänka på det du säger. Man kanske kan hitta en begagnad sele av en dyrare modell och därmet få ned priset? Vilken använder du? Kan du rekommendera den? Men jag kör som sagt bara då och då, som omväxling.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
687
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
814
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
554
Senast: Lingon
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka