Köpa körsele till shetland

Sv: Köpa körsele till shetland

Hej!

fråga 1. Vilken shettis pratar du om?

2. Det dumma är att en bröstsle är en sele där hästen drar med en rem över bröstet. Bröstsele kallas alltså alla de. Men, det finns skitbröstselar och bra bröstselar.
De kraftigaste selarna är Maratonsele, sen finns det finsele och träningsselar. De är alla bröstselar. På dem följer alltid draglinor med. På skitbröstselarna följer inte draglinor med för de som köper såna är oftast okunniga, har ingen Svängel och skitbröstselen är inte gjord för att användas med draglinor från början. Hädanefter kallar jag den "Skitbröstsele" så vet alla vilken Jag syftar på iallafall. :devil:

Och du då, är det körning på gång?

Mvh Jenny *

Fråga 1; Shettisen på bilden du bifogade för att illustrera hur en baksele fästs/sitter.

Fråga 2; Ok, jag förstår.

Jag har ingen häst men har drömmar om en, så körning blir det inte tal om fören (tidigast, om någonsin) hästen blir en verklighet. Men, jag är nyfiken och vill lära mig redan nu ändå, och eftersom jag inte kan något alls tänkte jag att det är lika bra att börja tidigt. ;) M.v.h. Maria.

snigelfarmor skrev:
Och tycker du att utrustning är onödig kanske du ska skippa sadel o rida barbacka, då sparar du 10 minuter!

Haha... ja, jag har faktiskt ingen sadel till fjordingen, så jo, jag sparar väl kanske fem minuter på att slippa sadla. Bara på med hackamoret och så strykkappor och sen är det bara att rida iväg, mycket snabbt o bra :D !
Nä, vi håller faktiskt på att leta efter en bra sadel (ojoj, myyyycket pengar igen...)

Haha, shettisen brukar jag rida i grimma.
Ja, draglinor ska man nog ta o börja använda, och baksele naturligtvis. Så kan han o ja racea ut på våra turer igen! :)

rider du shettisen?? Hur gammal är du egentligen, och vem betalar för dina hästar?? Verkar lite fattigt på den fronten..du får köpa trisslotter. :)

Tänk för att jag rider på lillskiten oxå...! Han älskar även det, du ska se vad han racear på åkern när man ber om det! Fast det blir ju såklart lite svajjigt i shettistraven, då jag är 160, fast bara väger 40 kg. Och jag är 15 år, om du så gärna ville veta det. Nu blir jag väl anklagad för djurplågeri igen för att jag rider på honom! Ojoj, alla tycker jag är en djurplågare här på bukes körforum! Min granne och jag delar på hästarna, och, ja, ja köper trisslotter, allt för att få extra pengar! Och spelar på trav! Vi har faktiskt haft fyra rätt "stolt". Tittar bara efter fina namn!

Jag ska beställa draglinor från börjes, fast det fanns bara i nylon till shettis... Men det får duga! :) Hittade en svängel, den hade följt med rockarden, men aldrig blivit använd! Vi ska sätta dit den till våren, då man kan köra ordentligt igen!

Har föresten köpt en sadel nu (en helt underbar Gold medal, som sitter perfekt på fjordingen!) Så nu går det inte lika snabbt att komma ut längre, fast nu blir det ju ljusare och ljusare! Underbart!

Kul att höra om draglinorna och svängeln.

Säg till om du vill ha hjälp att anpassa allt.

/jenny

Men hallå!!! Vad är det med er egentligen??? Ska ni avskräcka en massa människor från att köra sina hästar? Det är inte livsviktigt med varken draglina eller baksele! Ni talar om svetsa hit och dit! Många har nog ingen aning om hur man svetsar. Man kan ju för sjutton köra stora travare i rockard med travsele utan att dom dör eller blir förstörda för det. Det blir minst lika illa om man sätter dit baksele och draglinor utan att veta hur de ska passas till. och dessutom kräver ofta draglinor lite mer tillvänjning eftersom en häst som inte är van vid dessa kan bli skrämd.
Jag tycker att man kan mycket väl köpa en billig bröstsele till en shettis (lättare att passa till än lokor) som du bara ska köra lite i skogen med utan att vara rädd. Lokor kan dessutom ge onödiga skador om de inte är korrekt tillpassade.
Ska du däremot ut och dra extremt tungt t. ex. ett timmerlass så krävs draglina och baksele om inte skaklarna är rekade.
P.S HMC- selen kan vara billigare på lantmännen. D.S

Jag vill inte skrämma någon, men jag anser att utan korrekt utrustning på hästen kan den bli motvillig till att dra, samtidigt så känns det väl bättre för den som kör att ha bra utrustning? för att inte tala om kunskap, finns det någon med kunskap som köper en dålig sele?

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en dålig sadel även om man bara rider en gång i månaden.
Selar är dessutom mycket lättare att anpassa än att hitta en bra sadel, och det finns bara två selar: Bra och Dåliga. De dåliga är såklart de billigaste och då väljer folk som inte kan så mycket dem.
Jag har någon gång här varit den där nybörjaren som insåg att jag behöver draglinor, en ny sele och att det skulle bli dyrt. Då fick jag till svar att körning ÄR dyrt. och jag har nu accepterat det :) Så nu sparar jag till en 6000 kronors sele. Tills vidare kör jag med travdäckel och lös bredbrösta och hemmagjorda draglinor som fungerar utmärkt, men snyggt och enhetligt är det inte.

ang trav: Finns okunskap inom travet vad gäller dragande, men många i Umeå använder draglinor på träning. De har bredbröstor och rullande draglinor. I skåne har jag inte sett många proffstränare som använder det tyvärr..
På tävling är vagnen så lätt och så högt fäst att det inte spelar någon roll de 2 minuterna.

Jag hoppas inte kunskap skrämmer folk.

Tack för tipset om hmc baksele, har du fler tips?

Mvh Jenny

Stor i orden liten på jorden. För någon som propagerar så mkt om korrekt utrustning vid körning i denna tråd som du gör är det fantastiskt att se den bild du lagt in på din(?) stackars häst med utrustning som sitter för j-a illa rent ut sagt.
Jämför hur din däckel ligger (står :crazy: ) jämfört med hur den lilla vita ponnyns (som du oxå bifogat bild på ) däckel "sluter an" runt ponnyn.

roslagen skrev:
Stor i orden liten på jorden. För någon som propagerar så mkt om korrekt utrustning vid körning i denna tråd som du gör är det fantastiskt att se den bild du lagt in på din(?) stackars häst med utrustning som sitter för j-a illa rent ut sagt.
Jämför hur din däckel ligger (står :crazy: ) jämfört med hur den lilla vita ponnyns (som du oxå bifogat bild på ) däckel "sluter an" runt ponnyn.

Har du synpunkter på hur min stackars häst har det får du antingen ta det privat eller ringa djurskyddsinspektören. Väntar du tre år till kan du få ringa mig oxå.
Jag sysslar inte med smutskastning, utan om information, har du något att bidra med så är du välkommen att ge mig råd. Eller åtminstone fråga om det du ser innan du kommer med påhopp om att min häst mår dåligt.

/jenny

Jag tror inte din ponny mår dåligt annat än att utrustningen ej är anpassad för hästen den sitter på. Hur du sköter din häst i övrigt struntar jag faktiskt i. Du har dock själv skrivit följande
Jag vill inte skrämma någon, men jag anser att utan korrekt utrustning på hästen kan den bli motvillig till att dra, samtidigt så känns det väl bättre för den som kör att ha bra utrustning? för att inte tala om kunskap, finns det någon med kunskap som köper en dålig sele?
Med korrekt utrustning menas utrustning som är anpassad för ändamålet och dessutom väl passande för hästen/ponnyn. En däckel som står upp på det sättet är inte anpssad för hästen och därmed inte heller för ändamålet vilket den kanske varit på en anna typ av häst.

Görel skrev:
Vad händer om tre år?
då jobbar jag förhoppningsvis som djurskyddsinpektör/miljöinspektör.

ROSLAGEN: Jag har snarare ett annat problem med min däckel, att den inte står tillräckligt, därför måste jag ha ett kraftigt däckelskydd under om vagnen får framåtlut nån gång, för då kan den trycka på ryggen. Däckeljärnet är för kort.
Ser fram emot att få köpa en komplett enhetlig utrustning till min pålle, men tills den dagen kör jag med vad jag har och hästen är glad på våra utflykter. Har man kunskap kan man göra sig en billig bra sele av en travdäckel, hellre än att köpa en "skitsele".
Nästa gång du anklagar folk utifrån en bild kanske man ska ta reda på fakta först. Det blir liksom trevligare då...eller hur?
och:
Har du verkligen rätt häst i tankarna?
Jag har TVÅ bilder på "mina" hästar som jag selat: en welsh, och en svart stor häst. Vilken menar du?
ps. du får gärna skriva under dina inlägg med ditt namn så man vet vem man pratar med.

/jenny

TILLÄGG: NU såg jag att du skrev ponny!! Du menar alltså rödskimmeln, welshen?

Som du ser är inte ens alla spännen fastspända, detta är första gången han körs nämligen efter en olycka med vagn. Han har ingen manke och gigantisk mage, och bakselen var för kort så den kunde vi inte använda. :)
Bilden var för att visa draglina och bröstas samverkan. Inget annat. Ska man behöva skriva en uppsats till varje bild för att slippa offentliga påhopp som "stackars häst" osv? Kanske en URSÄKT är på sin plats? Jag skrev dessutom en mindre uppsats just för att slippa sådana som dig (sorry)
Faktiskt tycker inte jag det ser särskilt dåligt ut, trots allt.

mvh jenny

Senast ändrad av en moderator:

Nä, jag tycker faktiskt att snigeln var bra som fick mig att inse att hästen GÅR BÄTTRE om den får bra utrustning!

När våren kommer blir det draglinor på shettisen, speciellt dom dagar han ska arbeta ordentligt! Vi hade en svängel, den hade följt med vagnen, så det var noll problem!

Fast, hihi, jag måste faktiskt säga att mitt "skräp-hööks loksele" är mycket vackrare än ditt travsele :p ! Hihi!

Både ridning och körning är dyra sporter, det har jag nog märkt då hästarna som vi köpt sammanlagt kostade oss 13 000, och utrustningen, som vi var tvungna att köpa nytt (det dom hade var ALLT helt felanpassat) har nog kostat oss mer 20 000, om man ska räkna med ombyggnad av stall, stallinredning, eltråd osv... Så vi har billiga (men underbara) hästar, men utrustning för mer än vad hästarna är värda!

Men vad lägger man inte ut för att våra underbara djur ska få ett så bra liv som möjligt?! :)

Nä, Tack snigeln för att du har fått mig att förstå att man ska använda rätt utrustning!

/Lina

Om du själv inte förstår vad jag menar med hur fel den ligger vet jag inte hur jag ska hjälpa dig.
Försöker med en ny förklaring. En däckel ska inte stå upp i framkant lika lite som en sadelns framvalv ska peka rakt upp i himlen upphängd på hästens manke. Hela din däckel lutar på kortet. Kort sagt är den varken välanpassad för hästen och/eller ändamålet = ej korrekt utrustning.

Lina, jag håller med om att en loksele ser bra mycket bättre ut än min travdäckel! Och en loksele är ingen skräpsele, inte ens hööks tror jag.

Det börjar bli dags för mina sparade pengar att användas snart..så snygghetsfaktorn kommer att höjas.

Roslagen, även om selen satt dåligt den dagen, så gör det inte så mycket för Flip finns inte längre... 2 dagar senare var vi med om en olycka. Det är sista bilden på honom, och jag orkar inte diskutera detta iom att du påstod att det var synd om honom den dagen. Selen satt som den satt, men den skadade inte honom på något sätt. Jag använder inte sådan utrustning.
Om det lättar ditt hjärta så var det en maratonvagn bakom, och ingen vikt på däckeln. Jag vet fortfarande inte ditt namn..

Såhär såg det ut bakifrån.. lutar?? Jag tror du hängt upp dej på att han var så tjock och har ingen manke, så man tror att däckeln sitter på halsen :)
Jag vill inte ha fler "svar" från dig ang detta ämnet. isåfall privat så får vi se om jag orkar älta..
Har du något emot att jag föredrar BRA selar framför dåliga så kan du gärna diskutera det här.

Senast ändrad av en moderator:

Vicken suverän respons, rättfärdigar det användandet av utrustning som inte passar hästen bara för att A; det är första gången (ryser) man kör den eller B; att hästen numer är i de gröna ängarnas land??? (vilket i sin tur är jättetråkigt) men en kommentar du verkar skriva mer för att få sympati än ngt annat!

Kalla fakta då, det är inte jag som suttit i inlägg efter inlägg i denna tråd och propagerat för bra utrustning utan det är faktiskt du.
Och tycker du att utrustning är onödig kanske du ska skippa sadel o rida barbacka, då sparar du 10 minuter!

Nu ska jag inte vara dum något mer.. men du förstår poängen va?
Antingen bra utrustning, eller ingen alls.
Du däremot tålde uppenbarligen inte att jag poängterade att din sele INTE passsade den hästen och därför inte var att räkna som korrekt utrustning..... Detta syns tydligt även på bild nummer två.

Bara för att man köper en maratonsele av hög kvalitet innebär inte det de facto att den passar ALLA slags hästar. En sele i storlek ponny passar inte på en stor häst och inte heller på en minishettis. Alltså har man inte om man använder den selen korrekt utrustning på sin häst.
Sedan om man använder travsele, maratonsele, loksele eller annat lämpligt för ändamålet bryr jag mig faktiskt inte om, men utrustning ska passa hästen/ponnyn oavsett om det handlar om körning eller ridning.

det är mycket du inte vet om Flip och det är tråkigt att du verkar ta tillfället i akt o knäppa mig på näsan.
Selen satt tillräckligt bra för att se hur han reagerade på vagnen eftersom han innan har varit med om en körincident som gjorde att han slutade tävla.
Du får gärna PM a mig ang bilden bakifrån, för jag hittar då inga fel där.
Där kanske du vågar uppge ditt namn...
/jenny

Att selen inte sitter perfekt vid några körpass dör ju ingen häst av! Det är när man använder den mycket och den inte ligger rätt som fel kan uppstå. Och ska jag vara ärlig ser jag inte heller vad du bråkar om däckeln för. Klart att en däckel ska ligga rätt men jag måste säga att jag inte tycker det är lika viktigt som att en sadel ligger rätt. För du har förhoppningsvis lite mer tyngd i en sadel än i en däckel.

Hur många motsägelsefulla citat från dig vill du att jag ska klippa in detta svaret......Alla dessa citat är saker som du har tryckt på i tråden!
Jag tycker man ska ha bra utrustning även om man kör en lugn runda en gång i veckan, sadel som sele som bett.

annika/Humle:Att du tar kontakt med någon som kan köra Hobbykörning, gamla hästkarlar i all ära men tiderna förändras, vore jättebra, då kan denne kolla över utrustningen, tipsa om saker, svara på frågor.
Humle: vad du än kör med så ska grejerna passa och vara avsedda för ändamålet. En rockard är en bra vagn, och blir mycket bekvämare både för dig och hästen med draglinor. Eftersom draglinor är nytt för dig så föreslår jag att du kontaktar en kunnig eller skaffar info genom böcker, här eller på nätet.
Du kan jämföra det med att du inte vet hur en sadel ska sitta, det är ju oxå väldigt viktigt annars skadar det mera än gör nytta, även om man säkert kan rida hästen några månader.

Det ÄR krävande att köra en häst, säkerheten är otroligt viktig, men även att allting passar och fungerar tillsammans. från tömmar till reflexer på vagnen.

Jag vill att alla fina körhästar och ponnyer får rätt utrustning för att kunna dra rätt. Att de som kör alltid är ambassadörer för körningen. Att man ska veta till 100 procent när man selar på att jag har det bästa för min häst.

I grund och botten verkar du ju tycka som jag men tydligen kan man tumma på alla dessa saker om man vill bara för att det är första gången man kör eller liknande....På en plats skrev du oxå att du köpt en bra begagnad sele till welshen. Varför använde du inte den? Eller hann du köpa den under de två dagarna mellan fotot och olyckan?

Här är en bild på min shettissele, fast här på en welsh som körs för första gången, därför är inte skakelremmen fäst.
här ser man tydligt att draglinan drar vagnen , medan skaklarna ligger högre upp för att svängar ska gå bättre. De ligger i skakelhållare, och kan röra sig 1,5 dm fram och tillbaka.

Som du ser är inte ens alla spännen fastspända, detta är första gången han körs nämligen efter en olycka med vagn. Han har ingen manke och gigantisk mage, och bakselen var för kort så den kunde vi inte använda. :)

Selen satt tillräckligt bra för att se hur han reagerade på vagnen eftersom han innan har varit med om en körincident som gjorde att han slutade tävla.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
687
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
812
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
554
Senast: Lingon
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka