Köpa körsele till shetland

Sv: Köpa körsele till shetland

Dolores_88 skrev:
Jag letar just nu efter en sele till lillen så jag ska tänka på det du säger. Man kanske kan hitta en begagnad sele av en dyrare modell och därmet få ned priset? Vilken använder du? Kan du rekommendera den? Men jag kör som sagt bara då och då, som omväxling.

Här är en bild på min shettissele, fast här på en welsh som körs för första gången, därför är inte skakelremmen fäst.
här ser man tydligt att draglinan drar vagnen , medan skaklarna ligger högre upp för att svängar ska gå bättre. De ligger i skakelhållare, och kan röra sig 1,5 dm fram och tillbaka.

Ungefär samma sele finns på shettisshoppen. 2800 inklusive baksele, draglinor och töm!! bara baksele kostar annars ca 1000 kronor. equilex har även de bra billiga selar.

sele0.jpg

ang begagnat, så har jag bara sett en enda bra sele på annonsmarknaden, och den köpte jag till welshen. :) Men det finns säkert, jag tittar inte längre.

Senast ändrad av en moderator:

Äntligen en bra bild på hur det ska se ut. En liten fråga bara Hur späns bakselen?

Baksele:
Det finns en ring ungefär på halva skakeln som man drar baksele remmen genom och spänner så hårt man ska ha den.
Bifogar som vanligt en bild :)

Ponny3.jpg

väldigt fin shettis förresten, i klass med clicken!!

I H**ks katalog hade de spänt bakselen i samma ring som skakelremmar mm eller har jag missuppfattat det. Varför gör man på det ena resp det andra sättet?

Egentligen kvittar det, men de flesta bakselar är gjorda för att fästas i en ring bakom så som på den vita shettisen. Hööks selar är helt nya med vårkatalogen och jag vet inte vem som tillverkar dem, det kan ju vara olika standarder i olika länder kanske?
en nackdel med att ha den i samma ring som skaklarna är ju att det blir lite mer remmar på samma ställe-klumpigare. Mer som kan skava kanske..

Bakselen på lillhästen fäster man där man fäster rockarden. Vadå mer skav? Skaver din grejor på dina hästar, eller? Köper du träns för 1000 spänn till en fjording du lufsar i skogen med? Allt ska tydligen kosta mycket för att det ska vara bra nog åt dina hästar!

Men jag har tänkt på en grej, förr i tiden, då hade man ju varken baksele eller draglinor, och ändå arbetade hästarna i jordbruket och hade häst taxi osv. Men dom fick väl inga problem med lungorna och allt vad ni pratade om?

Jag tycker att det låter liiite grann som att:

-Hmm... jag ska hoppa lite smågrenar i skogen idag, jag borde ta på bröstan , så att sadeln absolut inte glider bakåt, för då kan det ju skada hästen... kanske ska jag ta martingalen också, så att han inte får ont nacken om ha har huvudet för högt.

eller:

-Jag sätter benskydd på hästens alla fyra ben, jag ska ju skritta ut i skogen, den kanske stryker sig.

Haha, nu kommer jag att bli hatad här på bukefalos, jag måste nog genast gå och byta namn... :)

I och försig så skulle jag kunna sätta dit draglinor och svängel på rockarden, men jag tycker fortfarnde att det är onödigt då vi nu i vinter kör bara när det är någorlunda mjukt i marken... Kan inte någon förklara EXAKT för mig varför man ska ha draglinor? Skräckexempel på vad som har hänt andra hästar då kusken ej använt draglinor, vad det kan bli för lung skador, kanske någon hemsida som verkligen talar om att man måste ha draglinor, för annars dör hästen!

Jaja, jag kommer väl inte att sluta köra, han tycker ju att det är så kul! Så fort man är ute vill han aldrig vända hem! Han älskar verkligen att dra rockarden, om ni bara hade sett hans ögon då rockarden rullas fram! Han är verkligen rolig att köra! Älskar den lilla hästen!
Men jag måste erkänna att jag är lite av en anti-saker människa. Gillar inte att rida med hjälptyglar, hatar sånna där hemska "klapper-boots", och alla hemska männsikor som bara:
-åh, en sån fin martingal, den köper jag. Bara en så där 1000 spänn, och hästen drar aldrig upp huvudet!
Fjordingen har livit bättre och bättre (pigg, går på tygeln, går i vänster galopp osv.) ju mer sakre vi har tagit av! Bäst går hon då jag har hackamore, träns med sidostycken och käkrem och barbacka, dock måste hon ha strykkappor bak...

Måste bara svara här. Visst använde man draglinor/svängel och baksele förr. Det är bara och titta på alla gamla hästfordon/redskap och selar från förr.

Nu tror jag du läser med röda ögon..

Jag har antagligen sveriges billigaste väl fungerande sele..har aldrig ägt en ny sadel mm..mao, jag lägger pengar på min häst, inte på dennes grejer.

Var fick du det här med lungorna ifrån?? Det är risken för BOGSKAV, Låsta BOGAR och att hästen blir avigt inställd att dra något när han sitter fast mellan två fasta skaklar som körning utan draglinor ger upphov till. Det blir väldigt ofta helt fel draglinje oxå.

Du får köpa hur billiga saker du vill, bara de håller och fungerar till sitt ändamål. Vilken ras du har struntat både jag och din häst i tror jag.

Varför förstår du inte draglinornas superbhet? De gör så att hästen kan röra sig mellan skaklarna och dra med en bra draglinje och fria bogar, eftersom svängeln följer bogrörelserna, något två skaklar aldrig kan göra. Istället måste hästen flytta hela vagnen. Om du kikar på travet idag, så ser du hur det blir utan draglinor: vagnen rör sig i takt med hästen istället för att gå på ett rakt spår. Sätter du på en rockard som väger 100 kilo plus kusk så blir det ganska mycket för din hästs bogar att flytta på en runda på en timme. Jag hoppas du förstår. Har du ens kikat på de sidor jag gett dig??

Förr hade man "alltid" baksele och draglinor!
och drog man med loksele så hade man ofta rekade skaklar, och ibland inga draglinor. Det är olika län för län. Här i Norrlanad verkar inte draglinan vara så utspridd som i Skåne bland de gamla gubbarna.

Har du ingen bild på er när ni är ute o kör?
För det är ingen här som vill hacka ner på dig, bara föra dig vidare! Och vet man inte vad draglinor är, då får man svar. enkelt..

/mvh jenny

Baksele, svängel och draglinor är INTE någon onödig "lyxig extrautrustning", som du verkar tro. I det här fallet är det definitivt inte så att det blir "bättre ju mer utrustning man tar bort". Man kan inte göra de jämförelser du gör med strykkappor och martingaler m.m. Baksele, svängel och draglinor borde inte vara någon extrautrustning utan självklart att använda.
Varför ska man behöva ge skräckexempel på vad som händer om hästen inte har draglinor!? Räcker det inte med att du vet att du hjälper din häst att dra på ett så bra sätt som möjligt genom att använda det?
När det gäller sadlar och bett m.m så börjar ju folk få upp ögonen för hur viktigt det är att det passar, men när det gäller körning så är det ofta inte så noga. Konstigt tycker jag. Det spelar ingen roll om man bara kör nån gång ibland, utrustningen ska ändå vara säker och låta hästen dra på ett bra sätt.
Ang. lungskador så måste du har fattat fel, det är väl ingen som har pratat om det?
Förr användes visst denna typ av utrustning, som någon annan också skrev. Och användes inte draglinor så var skacklarna ofta rekade istället.

Vad innebär att skacklarna var rekade?

Man kan säga att rekade skacklar är mer rörliga. De kan röra sig i sidled och följa med i hästens rörelser vilket ett par fasta skacklar inte kan. De har alltså ungefär samma syfte som draglinor och svängel.

Jag har aldrig sett ett par sidledsrörliga skaklar. Kan man säga att ett par skaklar till en trilla är tillräckligt rörliga, de är ju väldigt lätta att föra fram iom svänghjulet. Jag vill bara ha en uppfattning hur rörliga de kunde vara. Och förresten hur var de fastsatta för att få en rörlighet både upp/ned och sidledes?

Jag tycker inte rekade skaklar är lika ana som draglinor, då svängeln kan röra sig med hästen framåt och bakåt. De rekade skaklar jag sett kan bara röra sig utåt och inåt, vilket nog blir bekvämare att köra med men inte lika effektiva som draglinor o svängel.

På sm i plöjning såg jag en uppvisning med ardenner o vagn och där hade de HEL rörliga skaklar, som fungerade precis som en svängel, de var rörliga åt alla håll, och de hade jag gärna kört med!

Rekade skaklar har väl de flesta maratonvagnar, nån som vet om de går unfer namnet rekade?

Nej, riktigt likadant som att dra med draglinor blir det ju inte, men syftet är väl ändå det samma, att underlätta för hästen att dra. Fast med draglinor blir det ju ännu bättre.
Jag skulle tro att det finns rekade skacklar i lite olika utföranden som fungerar på lite olika sätt och i olika grad.

På den maratonvagn vi har haft var det i alla fall inte rekade skacklar, däremot styrfördröjning, men det är ju en annan sak.

Ojoj! Jag tror jag får ge mig :o !

Det är klart att jag förstår att det underlättar för hästen med draglinor (baksele har jag aldrig sagt att det är onödigt!!), men är det verkligen nödvändigt om man ska köra en halvtimmes runda längs grusvägen? Det känns nämligen så, att om man ska först ska borsta sen lägga på sele, baksele, sen fästa rockarden och dessutom ha draglinor och så har det blivit mörkt och så måste man ta på reflexer och pannlampa och när man äntligen kommer iväg så är det kolsvart ute... :cry:

Måste man ha allting alltid när man kör? Finns det inga "regler" för när draglinor måste användas? Som tex. om man bara ska skritta en halvtimme på en helt slät väg, så kanske man kan strunta i bakselen och draglinorna, eller? Men om man ska ut och köra i backar så tar man på allting, eller? :confused: Det är bara det att det är så mycket som måste köpas nu, så man har ingen lust att lägga ut ännu mer pengar... :(

snigelfarmor skrev:
Det är risken för BOGSKAV, Låsta BOGAR och att hästen blir avigt inställd att dra något när han sitter fast mellan två fasta skaklar som körning utan draglinor ger upphov till. Det blir väldigt ofta helt fel draglinje oxå.

Bogskav? Inget! Han har blivit körd med "skräpselen" i snart 10 månader nu, så skav borde ju ha kommit nu...

Låsta bogar? Okej det vet ja faktiskt inte. Som ni säkert har förstått är jag ingen expert på körning :p Men jag ska låta dressyrmänniskan titta på honom när vi kör, hon har gått kurser i körning och selens tillpassning.

Avigt inställd till att bli körd? Haha! Du ska se när man lägger på selen och fäster rockarden! Gud vad glad han blir. Det går inte att beskriva, man måste nog se det själv, men jag kan säga att han är pigg och framåt och när man kör ensam (han blir så pigg när man har en ryttare med sig oxå :) ) så går han så underbart! Det är bara att sitta med stilla händer och bara följa med, och han går så välbalancerat och man behöver bara mana på honom en gång sen så både travar och galopperar han på röstkomando! En helt underbar häst! :love: :love: :love: ¨

Tyvärr har jag ingen bild på när jag kör :( och jag gillar inte att visa upp mig... Men jag kan skicka en bild när han har rockarden och jag springer utanför bilden! :D Just nu har dessutom min frisör klippt en för kort lugg, så nej, jag lägger inte ut min hemska frisyr på internet! ;) Men jag tror att vi fick med en svängel till rockarden, jag har letat men inte hittat den, jag ska leta mer! Men kan man göra egna draglinor, hur?

Att inte ha draglinor för att det skulle hinna bli mörkt om man ska sätta på dem tycker jag var ett dåligt argument, det tar högst ett par minuter extra. :) Bättre då att säga att det blir dyrt med all utrustning. Men som du säger kan man nog göra ett par själv, men sånt har jag ingen större koll på. Fast snigelfarmor verkar duktig på sånt :)

nä det finns inga regler för när man ska använda draglinor lr inte .. men vill du din hästs bästa så använder man det, vare sig du ska ut 20 min i skritt eller 1 timmes trav. o att det tar längre tid det är ett dåligt argument, tre minuter extra per dag borde du väl ha!?du kanske inte märker att han blir låst i bogarna, men jobba honom på volt så märker du hur svårt han får det, sätt sedan på draglinor o märk skillnaden. ( o detta sker ju även på rakt spår även om du inte märkt det) du kan enkelt göra egna draglinor genom att ta ett kraftigt rep o sätta karbinhake i ändarna en för att fästa i bröstan o en i svängeln. ungefärlig konstad för detta kanske är 100kr.
klart värt tre minuter o 100kr va för att hästen ska vara korrekt anspänd!?

Hej.

jag känner precis som de andra, för mig tar det 3 sekunder att få på draglinorna på bröstan..men visst det är mörkt vid 15 här! Hehe*

Ska du bara ut o skritta en halvtimme, kan du kanske gå med hästen istället, det tar ju ingen tid att ta på grimskaftet!

Och tycker du att utrustning är onödig kanske du ska skippa sadel o rida barbacka, då sparar du 10 minuter!

Nu ska jag inte vara dum något mer.. men du förstår poängen va?
Antingen bra utrustning, eller ingen alls. Sen om det kostar 100 spänn eller 25,000 det kvittar, för hästen kan inte räkna.
Min utrustning kostar ca 2500 kronor, eftersom jag kör med travdäckel och inte tärnsjögrejer. Man kan alltså komma billigt undan, om man vet hur det ska sitta och vad man kan tillverka själv. Sen att jag inte ser klok ut är en annan femma! :D :banana:

snigelfarmor: jag kan ingenting om körning och selar men läste lite på länken du angav och som jag fattade det så ska draglinor följa med bröstselar? Jag klickade mig även vidare och hittade det här:
http://www.cliffords.se/vilkensele.html
Om man vill ha en bröstsele, ska man då inte se till att få tag i en sådan, och (ursäkta min okunnighet, jag håller på att lära mig :o ), är det inte en sådan på shettisen?? Som jag uppfattade det är det inte bröstselar i sig som är dåliga utan det beror på hur de är konstruerade, samt om man även använder däckel, bakläder och draglinor eller inte? M.v.h. Maria.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
687
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
814
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
554
Senast: Lingon
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka