Köpa kör ponny?

Zqathan

Trådstartare
Jag körde en liten Shetlands ponny i helgen och blev blixt förälskad:love:

Funderar nu här…
Jag har ett underbart Islands sto som jag kör, inget fel på det.
Men skulle kunna tänka mig att byta ut henne till en mindre häst, kanske inte fult så liten som en Shetlands möjligen en stor sådan eller korsning med något mer.
Tar gärna i mot tips på lämplig ras!

Jag är handikappad och det är ju onekligen lättare med en mindre häst, dock är jag också rätt överviktig så det för ju inte se adlelse tokigt ut med en liten ”stackare” som drar tjock kärring:o
Därav orsaken till att jag inte vill ha för liten…
Själv kommer jag tyvärr aldrig att kunna rida mer, så av den orsaken behöver jag inte min nuvarande.

En ren kör ponny hade alltså ur många synpunkter passat mig bättre, sluppit att ha folk att rida, vilket jag nu behöver så hon får omväxling och inte glömmer bort tölten.
Hon har inget eksem i dag, men är hela tiden rädd för det och supernoga med att täcka henne på sommaren, hade varit skönt att slippa sånt..

Vad blir bäst att göra ett byte, ”rakt av” mot en körponny som är välkörd, fullt vacc och har all utrustning mot min dito som dessutom är härlig att rida.
Eller förlorar jag för mycket på det?
Hon kostade mig 65 tusen i inköp och jag har full utrustning till henne, med sadel, kör utrustning, eksem täcken osv.

Vill alltså ha en fullt utrustad mindre körponny, snäll, trafik säker och trevlig att köra.
Vad skulle en sådan på ett ungefär kosta?
Förstår att det bara blir gissningar, varje häst har ju sitt marknads värde.
Men om jag lämnar min i byte, om det nu går at hitta någon som vill byta, vad skulle jag kunna få för de ”pengarna”

Kanske bättre att sälja henne?
Borde kunna få ca 60-70 för henne om jag säljer henne med full utrustning, vad kan jag få för de pengarna alltså?
Vad jag kan förstå när jag läser annonser så ligger ponny priserna betydligt lägre än Islandshäst priserna?
Men jag vill ju nu inte bara ha en ponny, utan den ska var välkörd, lugn, snäll i all hantering, fullt frisk och fullt utrustad..

Sv: Köpa kör ponny?

... för 60 70 tusen kan du nog få en hel drös med kördugliga shetisar..

... för 60 70 tusen kan du nog få en hel drös med kördugliga shetisar..

Behöver bara EN!
Och inte körduglig utan välkörd, snäll, trafikvan och fullt utrustad!
Och som sagt lite störe än "minstingar" annars är det risk för att jag som väger nästan 100 kg:eek: blir anklagad för djurplågeri...

Tyckte bara att det lät lite onödigt generöst att byta jämt...

Jag hade sålt islänningen först!

Sen börjat leta efter en väl inkörd ponny (shettis el. dyl.)
Viktigast är att hitta en BRA häst som passar dig.

Efter det tycker jag att du ska leta utrustning o vagn som DU vill ha! Det finns massor att välja på!!....och dessutom riktigt kul att "frossa i", vraka o välja!
För de pengar du får för din islänning, kan du köpa riktigt bra häst + grejjer! :)

Jo, det är nog smartast att sälja först...
Grejen var att det hade kännts så enkelt med byte...
Jag vill INTE vara utan häst och har inte råd att köpa först och sälja sedan.
Nu var detta mest funderingar, hon är så härlig min lilla häst så vet egentligen inte om jag vill.

Men i dag så var det en som red henne som har ridit henne tidigare, och hon tyckte att hon hade tappat lite av gångarterna och att hon borde bli riden mer.
Då kommer mitt dåliga samvete, jag ka inte rida utan det är enbart körning.
Att ha häst som andra får rida känns inte helt bra och då kommer tanken där igen...

Visst, jag förstår att det kan kännas enklare med ett byte!....i teorin!
Men i praktiken är det såå mycket som ska stämma vid ett byte!

Näee, jag vidhåller.....att du nog ska överväga att sälja, och det till någon som du känner är rätt för din häst!
Sen titta på en ny trevlig pålle till dig, som passar dina ändamål!
Det är ju inte kul i längden att gå o ha dåligt samvete mot din nuvarande häst. Dvs att du inte kan rida henne osv.

Har för skojs skull kollat annonser i kväll.
Inte lätt att hita bra körponny tydligen...inte en annons som ens avlägset påminer om det jag i så fall skulle tänka mig köpa...:cry:

Nej, det var just det jag ville fylla i med, att det är väldigt ont om välkörda ponnyer, och de allra flesta ponnyer till salu som är körda är tyvärr körda med felaktig vagn och felaktig sele. Och bara där ska du ju lära om ponnyn att jobba rätt i vagn med rätt sele och en vagn som fungerar till en bra sele.

Att dessutom hitta denna drömponnys ägare som vill byta till islänning, det är nog svårt.

Jag skulle kontaktat körsällskapen i din närhet för att slänga ut en undrar om körponnyer till salu, ha koll på kuskringens hemsida. Där annonserar det ibland ut mycket fina tävlade körponnys o hästar, eller vagnar o selar till dito.

Sälj medans du kollar på körponny. Kanske timas det, kanske inte.
Jag önskar dig iallafall all lycka till i din jakt på drömkörponnyn. Vet jag en till salu så hojtar jag till.
Kontakta gärna welshföreningarna förresten, och viking ponnycenter!

Stort tack Farmor!
Känner att jag vill ta det lungt, kanske vänta till hösten med att sälja min häst så får jag en sommar med henne och först därefter ta ställning om jag VILL sälja, :love: henne så mycket.
Under tiden tänker jag åtminstonde se mig omkring på körponny, vem vet hittar kanske dröm ponnyn någonstans därute.

Håller med de andra, lättare att sälja din häst o köra ny sen. Alternativet är ju att köra en ponny, o ta banklån på det, o så fort du sålt din egen betala tillbaka lånet. Och jag tror inte att en kraftig shettis skulle ha några direkta besvär att dra dig, en högre men tunnare tex welsh skulle kanske ha det svårare? Det är ju inte enbart höjden som avgör..
Hoppas du hittar en lösning som passar dig!

Varför ska hästen vara så liten i storlek?:)

Jo, jag läser att det är pga ditt handikapp men min personliga erfarenhet är att mindre hästar är svårare att hantera ur handikappssynpunkt!

Nu vet jag ju inte vad för handikapp du har men jag som periodvis har ont i lederna får ont i ryggen av att hantera tex. en shettis!
Dvs. lyfta hovarna samt att krypa runt på alla fyra för den dagliga visitationen, spänna för osv osv.;)

Då jag har ett funktionshindrat barn så letade jag förut efter en "handikappsvänlig" häst och majoriteten av de hästar som bar epitetet "Handikappshäst" var av det lite större slaget!
(Tur för mig då jag gillar de större hästarna bättre ;))

Nu är ju shettisen så oemotståndlig och söt så jag förstår verkligen att du faller för den typen av mindre ponny.:love:
Men om du vill ha en mindre ponnyras så tycker jag att exmoorponnyn eller speciellt dartmooren är mer lätthanterlig än vad tex. en shettis är!

Jag pratade med en kvinna som letade ponny till handikappsverksamhet. Dom absolut bästa var tydligen isisarna. Dom som inte hade kunnat rida innan lärde sig att rida på dom. Jag sjlv tycker att en shettis är lite för litet för min del att köra. Jag skulle satsa på en större B-ponny.

Mja, vill inte ha en liten Shettis, möjligen en stor.
Är inte ens säcker på att det är en bra idè att sälja den jag har...
Var mest en tanke...
Tyckte den jag fick köra i fredags var så härlig, rolig och kul att köra, det var det som startade tanken så att säga...

De fördelar jag kan se är att det är enklare att sela på/av och rykta en mindre häst.
Nu är ju inte min så stor hon heller, men det är ju ändå en betydligt högre än vad den här lille var.

Jag har tyvärr reumatisk värk, så vissa dagar är det bättre vissa kan jag nästan inte gå:cry:

Fy vad jobbigt!

Men det är samma problem som jag har och jag har som sagt var svårare att hantera en mindre häst än en större!
Tänk på att du får stå med ryggen böjd samt ha böjda knän mycket oftare när du håller på med en shettis/mindre ponny!

Det kan det ju i o f vara värt för de är ju så söta men ha det i åtanke!
Vet flera reumatiker som har gjort misstaget att skaffa en shettis i tron om att de är mer lätthanterliga för en som är stel och har ledvärk!

Måste oxå hålla med faktiskt..Det är mycket "jobbigare" att sela en liten häst än en större.
Men alla behöver ju inte ha så små som jag iofs:crazy:.
Jag hoppas du hittar det du söker.

Vad bra att jag la ut mina funderingar här, stort tack för all råd:love:
Nu har ni fått mig att inset det som jag ju inerst inne vill också att behålla min högt älskade häst.
För det spelar ju i egentligen ingen roll om hon tappar sina gångarter.
Jag kommer ju ändå troligen aldrig att rida mer.
Och jag har ju faktiskt inte häst för att andra ska rida, så om jag har någon som rider och hon visar sig ha "glömt" tölten så får de finna sig i det.
Hon hasr i gengäld fått ett helt underbart travsteg både framför vagnen och när någon rider.

Ibland blir man osäker.
Då är det alltid bra att ta sig en funderare och känna efter i hjärtat!

Mycket av din osäkerhet ligger säkert i att du tänker på vad folk runt omkring har får åsikter -vilket dom kanske inte ens har- när en islänning inte blir riden!
Precis som du säger så spelar det ju ingen som helst roll för varken dig eller henne om hon tappar sina gångarter!
Det är NI som ska ha roligt tillsammans!:love:
Att vara körhäst är väl inte fy skam! Tvärtom!:p

Ang. shettisens storlek så gäller det väl där som med allting annat.
Att det är just den hästen i sig som ska passa och då kommer väl igentligen böjd rygg och böjda knän i andra hand!
Men jag själv blev lite förvånad när jag upptäckte att jag blev både stelare och fick mer ont av att hantera en sådan liten häst mot tex. en ardenner!

Zqathan, det är alltid kul att kika på hästannonser!
Vem vet, du kanske har två stycken pållar i stallet i framtiden!:D

Hum, ja den risken finns nog ja..
Såg ju hur biliga de där små är, och med två kan jag köra och någon kan rida med:banana:
Tål att tänka på, det blir ju dubbelt så dyrt med allt runt omkring har tyvärr inget eget stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka