Köpa koppel och halsband bara för att...?

Sv: Köpa koppel och halsband bara för att...?

Uppfödargrupp pudel
RANSATER07_UPPF_1_LORD.jpg

Prispall IPO
prispallen_IPO_SM_2006.jpg

*S*

Jag har ett svart helstryp och ett svart brett koppel till den vuxne. Kostade 75,- + 150,-. Han har ett blinkhalsband att använda i mörker som han fick som pris när han vann ett race. Valpen har ett halvstryp som jag själv har gjort i läder med fleece på baksidan + ett svart koppel för 150,-. Jag har beställt ett knallblått nomehalsband till valpen 125,-. Så har jag ett extra koppel ifall det händer något med ett av de andra.

Spårsele har de vars en som jag själv har gjort av läderremmar och så har jag 5 st dragselar (typ segebaden) också som jag gjort själv. Vi drog 4-spann för något år sedan. De delar på en spårlina som jag en gång i tiden köpte till en annan hund (25 år sen).

Den gamle har 2 hemmastickade tröjor att använda när det är superkallt och 1 regntäcke som jag köpte superbilligt på en utställning. Valpen har än så länge ärvt ett regntäcke av en av mina tidigare hundar.

Så har de vars ett utställningskoppel i pälsens färg, den gamle är ljusare än valpen.

Senast ändrad:

tjusigt!

jag har börjat minnas en massa saker som jag har förträngt. att jag har köpt femtielva stryphalsband som har försvunnit. att jag har en brungrön väst med klubbens namn på, lundhagskängor när jag tränar och att jag kör volvo v70. ganska nördigt, men ack så praktiskt. jag har också en stor bag + två lådor med träningsprylar och leksaker och annat som "kan vara bra att ha". det har också hunnit bli runt 200 vittringsapporter!

spårselen är dock lagad med gaffatejp. hur snålt är det på en skala? givetvis har jag tillverkat egna snitslar också, varav några av gröna bajspåsar :o. spårlinan är sambons gamla, från 90-talet någongång.

kanske borde jag köpa ett nytt halsband till loke ändå. jag hade velat ha ett från vibri men jag vill ha med grå fleece och det har de inte. nu funderar jag på om det hade varit snyggt med silvrigt konstläder istället? alltså svart band, silvrigt konstläder, gråa reflexer och silvrig text. tror ni det hade funkat eller blir det för glansigt?

Sist jag sprang i vänstervarv så hade jag camoflagebyxor på mig. Jag misstänker att det hade kunnat få folk runt denna ring att svimma. Eller i alla fall dra djupt efter andan.

Men det där tycker inte jag är en ovanlig syn! Jag tycker att de flesta ser ut som "vadå" när de springer i ringen, om det inte handlar om att de är på den nivån att de har egna handlers med kostym eller nåt.

Nu har jag iof bara ställt en gång och kommer inte ställa igen för än om kanske ett år när Ian mognat på sig, men då hade jag tänkt köra tweedkavaj och hela kitet :D

Jag undrar som dig; vart är alla mina saker?!

Jag hade ett jättefint halvstryp till Bråka, det är borta. Ingen aning om vart det är.

Jag saknar två stycken dog security-länkar.

Jag saknar 10-tal koppel.

Jag saknar ett par spårlinor.

Antalet klickers.. det är säkert uppe i 100 snart :o

Är man riktigt inne i hundkretsar så ska man ha overall i något syntetiskt matrial. Med en massa olika tryck tex kennelnamnet, sponsor osv. Helst ska man vara ett helt gäng som går omkring så. Ibland prasslar overallerna.
Detta gäller då folket med stora hundar.
Jag har tillbringat dan bland sprayflaskor, långhåriga hundar och medelålders tanter och män som möjligen attraherar dig. Förgäves alltså. Då ska man ha en liten käck dräkt i kontrasterande färg. Mot hunden alltså. Svart hund och svarta kjol/byxor är inte alls bra. Det finns mycket grått. Det funkar ju till de flesta färger.

Overall?! Vilka är dessa hundmänniskor som går omkring i heldräkter?! :D Jag har än sålänge missat dessa hundfolk. Men däremot finns det sådana som jag, ni känner igen oss på följande sätt;

Vi har såklart en V70, med svindyr hundbur. Dessutom kan hundarna inte se ut, folk kan inte se in. För på buren (vi har ju full i baksätet) hänger det sju olika spårlinor, ett antal spårselar, 2-4 koppel, ett gäng halsband, gappaybollar, snitslar, munkorgar, tjänstetecken och annan utrustning. Våra hundar har enbart läderkoppel och läderhalsband. Utan konstiga plippar, pluppar, tjaffs, glitter och blingbling på.

Tittar man sedan in i bilen så är det ofta ett bombnedslag. Det står plastbackar med apportbockar, uppletandeföremål (skräp enligt icke-hundfolk), metallapporter, tungapporter, kamptrasor, kampduttar, skyddsärmar, en extra munkorg, vattenskålar, sjutusen vattenflaskor som legat förlänge, extra jacka, regnbyxor, några extra par strumpor, långa snören som sitter fast i leksaker (eller, grått tyg med lite ludd i, fd Råtta på Ikea), ännu mer snitslar och bitkudde. Får tillägga att vi bara får plats med högst en medpassagerare, för som sagt. Bilen innehåller skräp eller förlåt. Hundsaker.

Ägarna har alltid dyra lundhags, fjällrävenbyxor, haglöfströja och sedan en jacka av modell ännu dyrare. Hårsnodd är ett måste för den kvinnliga typen! Annars är det mycket kepsar (som även dessa kostar mer än ett par jeans!).

:angel:

Senast ändrad:

Är det därför vi alltid bli så utstirrade?

För det första kör vi in på klubben i en bil som är mindre än hälften av gemene mans volvo, när vi sedan kliver ut och tar ut schäfer (puh, bevare mig väl, hon hade iaf en riktig hund ) och folk precis ska vända blickarna bortåt går jag till andra sidan, öppnar dörren och ut kommer en vit liten fluff med leopardhalsband :eek:

Inte nog med detta, nu noterar de att kläderna matchar och jag har..SMINK! på klubben? Vilken planet kommer den här människan ifrån? Nu gapar hon hysteriskt på sin karl också eftersom att han inte hängde upp kopplena ordentligt och att de måste åka och dammsuga bilen invändigt igen för det ligger faktiskt hundhår bland gummimattorna (han håller förvisso med, eftersom att han offrat sin stackars bil för bruden och hennes förbaskade hundar ).

Fast det andra stämmer ju iof, men jag förstår egentligen inte varför jag har 7 bollar, 10 andra leksaker, 14 klickers, tre linor,5 koppel och två set halsband var, ärm, bitkudde, hetssele i denna lilla bil och hur vi lyckas stuva in allt.

Önskar mig dock en volvo i födelsedagspresent.......am I going there? :eek:

Men dina bilder matchar iofs aktiviteten i sig. Jag menar, kostymkillarna hade inte varit så tjusiga så länge i brukssammanhang. ;) Brukskillarna hade iofs kunnat visa sina flåsande schäfrar i den munderingen, men man gör nog pudlarna mest rättvisa, med stramare klädkod. Fåfängt, javisst, men hela utställningsidén är inget annat än fåfänga. :D

Själv är jag alldeles för snål för att egentligen kosta på mig en behovsanpassad mundering! :o

Jag har inte investerat i vettiga kängor, för jag vet att jag är lat och har ju valt sällskapshundsras, så varför ut i värsta vädret?

Likaså duger jackan som jag har till annat, som jag dessutom köpte på en januarirea för några år sedan, bra till hunderiet också. Jag gör inte så mycket ändå. Det är bara lite uppletande eller sök av gömda barn i alla fall...

Å andra sidan så fryser jag denna tid på året och drar mig för att göra annat än raska promenader så ångan hålls uppe. Tyvärr har jag förstört mina fina stövlar som jag också har till jobbet. :(

Alltså, nu när vi är inne på utrustning - vad behöver jag som vanlig normalaktiv hundägare?

Jag är så himla ekonomisk (läs snål om ni vill... :angel:), att jag helst vill köpa kläder/prylar som jag vet att jag har användning av i många sammanhagng. Spårlinan tex, den är jättebra nu när jag tränar hunden på att vara lös och komma på inkallning och inte jaga fåglar ellr katter.

Kläderna, som sagt, är en annan femma och jag har oftast på mig mina gamla fula jeans, när jag nog borde ha mer rejäla vattenavisande byxor. För det är verkligen inte kul att bli blöt och kall.

Vad gäller ustställning så har jag inga problem att köpa en ny kjol eller passande topp för dagens event. De kläderna har jag på jobbet sedan! :idea:

Tja - jag är typen som bara köper ett par snygga skor om jagvet att jag kan göra "allt" med dem. Både vara snygg och plöja en åker... Ofta går inte den ekvationen ihop.

Regnställ har jag, men det är sedan ett par år tillbaka helt värdelöst, så jag skulle behöva ett nytt set som är bra, men inte kostar skjortan. Och kängor då också... Fanns på MyDog för ca 600 kr. Kan det vara något?

Senast ändrad:

Jamen de kallas väl träningsoverall, de där matchadne setten av byxor och jacka i syntetmaterial som återfinns på brukshundstyper (mycket schäfer!) och äldre gifta par på campinsemester? De sistnämda brukar vara i klatchigare färger men utan allt tryck.

Jag använder min ARRAKjacka som vardagsjacka under lämplig årstid. Blir den lerig så går det ju bara att duscha av den.

Jag provade mig fram med toapapper som snitslar med tanken att jag inte skulle behöva plocka ner dom. Jag har uselt lokalsinne och hunden spårar dåligt, så vi får snitsla mycket om inte träningsgänget ska behöva kontakta sökpatrullen....Och att rycka åt sig dom när man far fram efter brötusen är inte alltid så lätt.
Problemet är när det blåser. Då sitter de inte kvar.

Min hunds rastningar består ofta av prommisar på väg o till nattvakten, eller på väg o till storhandling, så jag har mest samma kläder o kängor hela tiden beroeende på väder.

Männen som Esco möjligen träffat idag är min typ av män. Ofta påfallande lika Christian Siriano, men alla har inte den charmen, förstås.

I så fall är Escodobe helt rätt på den! Och det brukar inte vara besvarat, nej. Fast jag föredrar dem när de har något annat än just kostym på sig, för övrigt är manstypen inte helt sällsynt i hästsammanhang heller.

Jag tänkte mig nog att folk som har stora hundar också har rejäla kläder, ungefär som biologer brukar vara klädda: Fjällräven eller motsvarande från topp till tå, ju värre väder desto hellre vill de ut.

Siriano-gänget har då små hundar av mindre sportig typ? Typ såna som man kan bära i sin Burberryhandväska?

Jag tänker ibland att jag kanske vill ha en hund, men inte en som kräver sex timmars hård motion i svår terräng dagligen.

Det finns mängder av raser som inte kräver sådan motion, och då behöver man inte ens gå till burberrystorlek eller pappiljottträsket.

Det finns mängder av raser som inte kräver sådan motion, och då behöver man inte ens gå till burberrystorlek eller pappiljottträsket.

Sen blir det ju lite vad man gör med det om man inte väljer någon av de mest krävande raserna

Nära släkt till vrålapan (Med reservation för fel så tror jag det är Bla mor och en halvbror)
malmo09svktr_uppf.jpg

Vrålapan
ceasarbildspel3.jpg

:angel:
Han består av idel ädel släkt med så mycket snuchuchnuchförkortningar framför namnet så man blir matt och uppfödaren plockar hem titlar som "årets vinstrikaste uppfödare" på löpande band...

Senast ändrad:

Kängorna på my dog är superskor som håller i många år! Annars kan jag rekommendera allvädersstövlar från viking eller lågbudget från skopukten i märket lejon :angel: Själv har jag köpt avtorkbar jacka och höga bävernylonstövlar med gumminederdel på JULA :cool: Tror de kostade 199 skorna. Jag är varm och TORR i alla väder =) Sommartid har jag gympadojor.

Vad gäller byxor skulle inte dyra löna sig då jag troligtvis har fel på hormonbalansen just nu och svettas så jag kan krama ur tröja, strumpor och underkläder så jag får ha mannens blanka träningsbyxor och byta allt jag haft på mig när jag kommer hem :crazy: Men annanrs använder jag gamla jobyxor med många fickor från både städjobb och fiskbutik.

Min hund fäller ju inte så egentligen kan jag ha vadsomhelst sålänge han ine placerar smusiga tassar på mig....

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 477
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 324
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som... 2
Svar
26
· Visningar
6 196
Senast: Lavender
·
Övr. Hund Ursäkt en kanske konstig tråd, men jag antar att jag behöver skriva av mig, älta och få fason på mina tankar. Efter att min älskade... 2
Svar
29
· Visningar
4 310
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025