Köpa koppel och halsband bara för att...?

Sv: Köpa koppel och halsband bara för att...?

Köper sällan dyra grejer till min hund utan älskar nylonkoppel i massa olika färger ;). Blåa, rosa, röda (i olika nyanser), svarta och gröna :p. Tror han har närmare 15 olika koppel och halsband, det värsta är att han kanske går kopplad max 5 gånger per år...

Det dyraste jag köpt var ett läderkoppel med mässingnitar som gick på 400kr, bara använt några gånger när jag var hundvakt åt en hund som slet sönder mina billiga nylonkoppel. Gissa om jag var nervös när jag knäppte fast mitt fina koppel i en tokig jämte som på 3 dagar haft sönder 3 koppel?:crazy:

kl

Jag gör som vissa andra köper när något är trasigt eller nytt behov uppstår. MEN, jag har försökt få tag på ett nithalsband, i bredare modell, utan halvstryp till min lilla, alltså, max 35cm. VAR hittar man ett sånt. Nithalsband i mindre storlek har jag hittat, men bara halvstryp och tunna.

Tack1 Det var mer ,hm, utåtstående nitar jag ville ha, men absolut rätt modell. :) ska kolla mer på den sidan dock.

kl

Nu skall vi se om jag kan publicera några bilder från min tveksamma köpfest.
910.jpg

902.jpg

901.jpg

908.jpg

kl

Jag gör som vissa andra köper när något är trasigt eller nytt behov uppstår. MEN, jag har försökt få tag på ett nithalsband, i bredare modell, utan halvstryp till min lilla, alltså, max 35cm. VAR hittar man ett sånt. Nithalsband i mindre storlek har jag hittat, men bara halvstryp och tunna.

då du inte skrev vilken frg du ville ha kanske detta från hööks kan passa de tär på rea för 44;. och finns i storlek 35. det är iofs bara 2 cm brett men du kan ju inte ha så stor hund så kanske tillräckligt brett? :)

043071_01.jpg

Oj vad mycket prylar!

Jag har följande hemma:

Lilla hunden:

Ett halvstryp (classic någonting, engelskt enkelt läder med antikfärgad kedja)
koppel (classic vad det nu heter, samma märke och antiksilverhake)

En reflexsele

Några utställningskopel, inköpta när jag glömt det jag hade hemma

Stora hunden:

Ett halvstryp för halva priset, brunt läder (köpt eftersom första halsbandet blev sönderbitet)
koppel (classic samma som ovan, men med mässingsmetall ärvt från förra hunden)

Ett reflexhalsband

En kedja stryp från en tidigare hund

Extrautrustning helt onödigt köp

Ett impulsköp med ett kort stadskoppel med tillhörande stryp i läder. Väldigt användbart vid tillfällen där det är trångt om utrymmet.

---

Allt detta ovan är inköpt sedan 1994, så jag kan inte säga att jag tillbringat så mycket tid på "köpfestande". Borde kanske inte ha dåligt samvete för gårdagens dyrgrip i alla fall... ;)

Lilla hundens koppel är bara vanligt svart, inget märkvärdigt alls, men jag älskar det. Det är lagom tjockt och i en bredd som en dressyrtygel. Lagom styvt, men ändå mjukt. Skulle jag köpa nytt till honom, så hade jag nog använt samma gamla i alla fall...

Men nu när jag tänker efter så har jag köpt en del spårselar, apportbockar, klicker och och lite annat mer som Escodobe. Nytt har inhandlats när det gamla antingen förvunnit eller gått sönder.

Jag tycker att det ser jättefint ut med det röda plus blank metall till den svarta hunden, särskilt i snön! Du får putsa metallen så den förblir fin! Sen i vår kan du impulsköpa något onödigt som passar till svart hund mot grönt gräs!

Jag fattar inte om den hunden är den stora eller lilla, men den ser ju väldigt rar ut.

Hund verkar ju vara ett riktigt lågbudgethusdjur, om än tidsödande. :laugh:

Jag tycker att det ser jättefint ut med det röda plus blank metall till den svarta hunden, särskilt i snön! Du får putsa metallen så den förblir fin! Sen i vår kan du impulsköpa något onödigt som passar till svart hund mot grönt gräs!

Jag fattar inte om den hunden är den stora eller lilla, men den ser ju väldigt rar ut.

Hund verkar ju vara ett riktigt lågbudgethusdjur, om än tidsödande. :laugh:
*s*

Ska man vara riktigt aktiv så går nog halva ens lön åt bensin. Jag vet inga som kör så mycket bil som aktiva hundmänniskor. :eek:

För att inte tala om alla prylar som de ska ha. Man kan sälja en tygpåse att ha godis i för 170kr

Man tror ju inte att tex spår skulle vara en prylsport eftersom man i princip bara behöver en hund och ett långt snöre men det går uppenbart att precis hur dyrt som helst. Reflekterande snitslar, olika linor, stegmätare och dyra kompass, kängor, speciella "funktions" kläder, västar, godispåsar och torkat älgkött....

Hjälp, jag har ju suckat att så mycket av mina hundprylar har försvunnit genom åren. En del hargått sönder(ätits upp!) skänkts bort, annat har lånats ut och en del är nog kvar hos exet eller tappatsbort . Jag har ju ansett mig extremt snål trots detta har jag efter 4-5 hundar kvar

7 kedjestryp/kedjehalvstryp i varierande storlekar och breddar
3 läderhalsband
1 hurta halvstryp
1 blinkhalsband
1dressyrlänk (tibbens, vart är rottisens?!)
3 selar. En spårsele till rottisen, en fd säkerhetsbälte/spårsele, en ysele till tibben
1 spårlina
1 longerlina/spårlina
8 tygkoppel el grimskaft i varierande funktionsgrad från använt 1 gång till "getkoppel" och längd från 70cm - 180cm.
1 läderkoppel
1 trasigt läderkoppel
1 läderkoppel utan spänne
2 tofflor i variande helhet
1 stickad kofta
2 vanliga täcken en tibben ett som rottisen ärvt
1 overall till tibben
1 tjänsteteckentäcke
1 reflexkrage (gratis från doggy)
2 tygvattenskålar
4 platsskålar
1 metallbur
1 plastbur
1 klövjeväska
1 kam
1 borsta
1 knivborste
1 klosax
3 kragar i olika storlekar
2 haltis (en lite trasig)
3-4 fällar
2 apportblock
4 kompostgaller

Nu har jag inte räknat med leksaker och sådant som finns hos särbon och som jag inte kan minnas just nu! Och nu undrar jag VERKLIGEN vart vissa saker försvunnit någonstans, saker som BORDE finnas med som inte gör det.

Senast ändrad:

Nu är jag nog inte lika extrem som TS, men jag är också accessoargalning tror jag :o

Jag har ett set av nödvändiga halsband. Tex ett varsitt tyghalsband dom är lätt att få över om man bara ska ut en snabbis. Sedan har jag en kedja till tiken för träning mm. Annars är det mesta snygghalsband.

Lilla terriern har: 3 skotsrutiga halsband, 1 leopardhalsband, 1 fint i ljusbrunt läder med guldtassar. Kommer införskaffa ett brett svart med nitar och en snusis med skotsrutor.

Stora damen har 2 st dyra men otroligt vackra läderhalsband. Det ena var svindyrt och flätat..lite ála keltiskt/vikinga. Det andra var inte så farligt dyrt me är också superfint, mässingsplattor på a´la romersk stil. Hon är så FÖRBANNAT fin i dem!!! :love: Hon har även ett svart vanligt halvstryp. Kommer att få ett rosa, brett läderhalsband med nitar..för att jävlas liksom :D

Ska man vara riktigt aktiv så går nog halva ens lön åt bensin. Jag vet inga som kör så mycket bil som aktiva hundmänniskor. :eek:

För att inte tala om alla prylar som de ska ha. Man kan sälja en tygpåse att ha godis i för 170kr

Har de jättestora bilar också, precis som hästmänniskor? Min lilla franska citybil ser alltid lite ynklig ut på platser som Flyinge och Strömsholm. Den får visst dra något i stil med 470 kilo, och det räcker ju ingenstans (en ponny med rullskridskor kanske skulle klara den gränsen) så den har naturligtvis ingen dragkrok heller. :D

Kläderna funderade jag på. Särskilt dressyrryttare har ju gärna schabrak och lindor i matchande färg, och då är det lämpligt att ridbyxor och jacka också matchar. Man får komplimanger när allt matchar, då ser man prydlig ut. Prydlig! Var annars är det ordet ens positivt laddat?

Det innebär ju att om jag har fem par ridbyxor i olika färger, så bör jag ha motsvarande schabrak och lindor, och ser vi sen på det hela över tid så blir det ju en hel del... jag är inte värst, men det smyger sig på mig med det sakta ökande välståndet. Ja, förutom tävlingsutrustningen, då.

Men jag förstod det inte som att tex TS förväntas gå i röda kläder när hon går med hunden i det nya röda kopplet?

Är din rottis snäll förresten? Jag har ett rottistrauma jag behöver bearbeta, men jag träffar inte så många och så måste de vara jättesnälla.

Nu är jag nog inte lika extrem som TS, men jag är också accessoargalning tror jag :o

Jag har ett set av nödvändiga halsband. Tex ett varsitt tyghalsband dom är lätt att få över om man bara ska ut en snabbis. Sedan har jag en kedja till tiken för träning mm. Annars är det mesta snygghalsband.

Lilla terriern har: 3 skotsrutiga halsband, 1 leopardhalsband, 1 fint i ljusbrunt läder med guldtassar. Kommer införskaffa ett brett svart med nitar och en snusis med skotsrutor.

Stora damen har 2 st dyra men otroligt vackra läderhalsband. Det ena var svindyrt och flätat..lite ála keltiskt/vikinga. Det andra var inte så farligt dyrt me är också superfint, mässingsplattor på a´la romersk stil. Hon är så FÖRBANNAT fin i dem!!! :love: Hon har även ett svart vanligt halvstryp. Kommer att få ett rosa, brett läderhalsband med nitar..för att jävlas liksom :D

hehe - jag har hamnat i de extremas skara? :o

Nu när jag, för en gångs skull köper att matchande halsband och koppel (nåja, jag gjorde det ju en gång för 5,5 år sedan också - förutom impulsköpet då..)

Esco, du tar ju upp massor av prylar som jag har glömt! :eek:

Jag har också en mängd trimknivar av olika sorter och ullkammar. Jag har införskaffat en sax för 150 kr (Fiskars) och jag tyckte att jag var extremt slösaktig som gav 150 riksdaler för något man kan köpa i trepack för 29 kr på ica. När jag sedan blev invigd i trimmandets värld så insåg jag att min sax var lågbudget. Jag skaffade sedan en effileringssax av ett fint märke för 400 kronor någonting och sedan har jag jag ju, gudbevars, köpt en klippmaskin för 5,5 år sedan. Den kostade 1600 kronor tror jag, med skär. Trimbord har jag också, men det använder jag knappt.

Innan schnauzern kom i mitt liv så hade jag bara koppel, halsband och klotång, typ. Med pälsvård blev livet mer komplicerat. Men jag dammsuger mycket mindre. :D

Nu skall jag begrunda vilket set som skall bli vårkollektionen för jycken. ;) (det blir förmodligen inget alls, utan jag får leva med denna investering i tio år till, minst)

Petruska;

Det är den "stora" (äh, större, menar jag) som du ser på bilden. Ingen av hundarna är så stora. (36 resp. 48 cm i mkh)

Senast ändrad:

Japp. Man ska ha stora bilar.
Vi hade ett internt skämt tidigare att om man köper en brukshund så får man köpa en volovcombi med. Det ingår i paketet så att säga.

Är man riktigt inne i hundkretsar så ska man ha overall i något syntetiskt matrial. Med en massa olika tryck tex kennelnamnet, sponsor osv. Helst ska man vara ett helt gäng som går omkring så. Ibland prasslar overallerna.
Detta gäller då folket med stora hundar.
Jag har tillbringat dan bland sprayflaskor, långhåriga hundar och medelålders tanter och män som möjligen attraherar dig. Förgäves alltså. Då ska man ha en liten käck dräkt i kontrasterande färg. Mot hunden alltså. Svart hund och svarta kjol/byxor är inte alls bra. Det finns mycket grått. Det funkar ju till de flesta färger.

Rottisen är mycket snäll. Däremot har han egentligen bara två lägen - att han inte hälsar alls och framstår då som en trevlig och lydig hund. Hälsar man däremot så får man hela 47kilo i knät.
Han är kanske mindre lämplig som övningsobjekt om man vill klappa och gosa eftersom han dessutom gör det till ljudeffekter. Ju gladare han är desstå värre låter han. Men vill man bara titta lite och vänja sig vid att ha en i perferin tex på en promenad eller så är han trevlig.

Senast ändrad:

Vi hade ett internt skämt tidigare att om man köper en brukshund så får man köpa en volovcombi med. Det ingår i paketet så att säga.

Är man riktigt inne i hundkretsar så ska man ha overall i något syntetiskt matrial. Med en massa olika tryck tex kennelnamnet, sponsor osv. Helst ska man vara ett helt gäng som går omkring så. Ibland prasslar overallerna.
Detta gäller då folket med stora hundar.
Jag har tillbringat dan bland sprayflaskor, långhåriga hundar och medelålders tanter och män som möjligen attraherar dig. Förgäves alltså. Då ska man ha en liten käck dräkt i kontrasterande färg. Mot hunden alltså. Svart hund och svarta kjol/byxor är inte alls bra.

Rottisen är mycket snäll. Däremot har han egentligen bara två lägen - att han inte hälsar alls och framstår då som en trevlig och lydig hund. Hälsar man däremot så får man hela 47kilo i knät.
Han är kanske mindre lämplig som övningsobjekt om man vill klappa och gosa eftersom han dessutom gör det till ljudeffekter. Ju gladare han är desstå värre låter han. Men vill man bara titta lite och vänja sig vid att ha en i perferin tex på en promenad eller så är han trevlig.

Jag är ett fenomen! Jag kör inte volvokombi, jag kör pyttebil. Pegeout 107 :D
Fick dock offra baksätena för att ha plats med burar :P

Jag har tillbringat dan bland sprayflaskor, långhåriga hundar och medelålders tanter och män som möjligen attraherar dig. Förgäves alltså. Då ska man ha en liten käck dräkt i kontrasterande färg. Mot hunden alltså. Svart hund och svarta kjol/byxor är inte alls bra.

Rottisen är mycket snäll.

Jag är mycket nyfiken på vilken sorts män det är som du tror möjligen attraherar mig! :D

Min traumabearbetning vad gäller rottweilers är dessvärre på den nivån att om den inte attackerar min häst (eller någon annan häst) så att veterinären måste komma och sy ihop hästen, så är det en klar förbättring.

47 glada kilo i knät är ingenting för oss som gillar unghästar! :D

Stora hundar verkar ju roligast. Jag gillar stora djur, mest av allt önskar jag att jag kunde få lära mig att hantera elefanter, men det finns inga elefantridskolor i Sverige. Det enda jag har hittat är en kurs i himalayaområdet för indiska byggnadsarbetare, vilket inte känns helt mitt i prick. Jag tror också man måste medföra egen elefant, och jag har tyvärr ingen.

Jag är ett fenomen! Jag kör inte volvokombi, jag kör pyttebil. Pegeout 107 :D
Fick dock offra baksätena för att ha plats med burar :P

Exakt en sån har jag, en toppenbil! Det räcker inte att offra baksätena för att få in min häst så jag är med i en bilpool på jobbet där det finns dragbilar när jag behöver.

Jag är mycket nyfiken på vilken sorts män det är som du tror möjligen attraherar mig! :D

Min traumabearbetning vad gäller rottweilers är dessvärre på den nivån att om den inte attackerar min häst (eller någon annan häst) så att veterinären måste komma och sy ihop hästen, så är det en klar förbättring.

47 glada kilo i knät är ingenting för oss som gillar unghästar! :D

Stora hundar verkar ju roligast. Jag gillar stora djur, mest av allt önskar jag att jag kunde få lära mig att hantera elefanter, men det finns inga elefantridskolor i Sverige. Det enda jag har hittat är en kurs i himalayaområdet för indiska byggnadsarbetare, vilket inte känns helt mitt i prick. Jag tror också man måste medföra egen elefant, och jag har tyvärr ingen.

Männen som Esco möjligen träffat idag är min typ av män. Ofta påfallande lika Christian Siriano, men alla har inte den charmen, förstås.

Vad gäller bruksgubbar och bruksgummor så glömde Esco nämna rätt känga också. Det skall vara dyyyyyyra kängor som ser ut att ha hängt med i hundra år.

Jag blir trött bara jag läser om allt prassel och overaller och hundburar och kombi... gärna med spårlinan hängades så att den syns genom rutan om man tittar nära. Skuffen skall skaka lite också av skällande och vaktande schäfrar.

Vad gäller stora djur, så är jag som dig, ju större, ju roligare. Jag har dock insett mina begränsningar med det intelligenta rovdjuret hunden. 700 kg häst är mycket enklare än 47 kg rottweiler. Mycket enklare, och mer tacksamt. För mig i alla fall.

Unghästar är en barnlek jämfört med en hund som tycker att du är dum som ett spån och lurar skjortan av dig. ;)

Männen som Esco möjligen träffat idag är min typ av män. Ofta påfallande lika Christian Siriano, men alla har inte den charmen, förstås.
Sist jag sprang i vänstervarv så hade jag camoflagebyxor på mig. Jag misstänker att det hade kunnat få folk runt denna ring att svimma. Eller i alla fall dra djupt efter andan.

Kulturkrock milt sagt.

Vad gäller bruksgubbar och bruksgummor så glömde Esco nämna rätt känga också. Det skall vara dyyyyyyra kängor som ser ut att ha hängt med i hundra år.:o

Jag blir trött bara jag läser om allt prassel och overaller och hundburar och kombi... gärna med spårlinan hängades så att den syns genom rutan om man tittar nära. Skuffen skall skaka lite också av skällande och vaktande schäfrar.

Jag måste erkänna att hjärtat fortfarande dunkar lite extra varmt när jag hänger dit min spårlina. Snitslarna är dock nedstoppade lite varstans och dyker såsmåningom upp på de mest underliga ställen. De är hemgjorda tillråga på allt - jag förtjänar en plats i snåltråden:o. Jag tittade på några idag. De skulle ha nästan 200kronor för 45 stycken. Och de var varken reflekterande eller självlysande. Klädnypor och snören fick man visst köpa till själv....
Keps har jag, men ingen väst. Så långt som till rödkantade ögon och 100%andedräkt kommer jag dock aldrig att sjunka till...

Hunden storlek har dock mycket lite att göra med dess benägenhet att räcka en fingret.
På tal om fingrar så höll mina på att komma i kläm när jag upplyste 9.8kilos varianten exakt vad jag tycker om att han hotar 47kilos hunden över ett par frolic.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 477
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 324
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som... 2
Svar
26
· Visningar
6 196
Senast: Lavender
·
Övr. Hund Ursäkt en kanske konstig tråd, men jag antar att jag behöver skriva av mig, älta och få fason på mina tankar. Efter att min älskade... 2
Svar
29
· Visningar
4 310
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025