Köpa-katt-frågor

MiniLi

Trådstartare
Vi har pratat länge om att köpa katt och nu börjar vi närma oss beslut.
Jag har börjat överväga omplaceringskatt och nu tittat på några annonser på honkatter som har varit i avel och nu säljs kastrerade efter avslutad avelskarriär.

För- och nackdelar med att ta vuxen katt?
Tankar om just fd avelshona?

Den stora fördelen med att ta en vuxen katt tycker jag är att man så att säga vet vad man får. Katten har redan vuxit upp och utvecklat sin personlighet till stor del, så det är lättare att avgöra om den kommer att trivas och passa in i hushållet. Jag har bara tagit mig an vuxna katter (dock huskatter) och de har alla anpassat sig väldigt väl till livet här, och jag har även introducerat vuxna katter för varandra utan problem. Jag föredrar vuxna katter alla gånger - kattungar är galet söta men de är också små jävlar... :D

En nackdel med en sent kastrerad hona är att risken för juvercancer senare i livet är betydligt högre än hos en som kastrerats som ung.

Precis som @athena_arabians säger så har jag en omplacerad fd avelshona och jag ser enbart fördelar. Dels vet du att din katt är frisk eftersom alla katter som tas i aveln testas noga för genetiska sjukdomar och även temperament. Dels så är det en 'färdig' katt så du vet precis vad du får. Visst är kattungar söta men de övergår snart i slyngelkatter, och särskilt om du har en lite livligare ras kan de vara hopplösa - slyngelåldern varar dessutom mycket längre än söta kattunge fasen. Om du bara vill ha en katt så är en vuxen omplacering ännu ett stort plus eftersom det starkt rekommenderas (särskilt om du vill ha en livligare korthåring) att du köper två kattungar så de kan leka med varandra. Jag ville ha en katt och trots att jag var bestämd på en social ras som nästan är beroende av andra katter, så visste jag att Nikita ville vara ensamkatt.

Jag har för mig att du har hundar? Eftersom jag visste att jag skulle vara med min pappa som har hund så kollade jag med uppfödaren som även föder upp hundar och visste att Nikita var en tuff och hundvan dam som inte tar skit från någon jobbig unghund :D

27049267649_a6d14ecfca_m.jpg

Den stora fördelen med att ta en vuxen katt tycker jag är att man så att säga vet vad man får. Katten har redan vuxit upp och utvecklat sin personlighet till stor del, så det är lättare att avgöra om den kommer att trivas och passa in i hushållet. Jag har bara tagit mig an vuxna katter (dock huskatter) och de har alla anpassat sig väldigt väl till livet här, och jag har även introducerat vuxna katter för varandra utan problem. Jag föredrar vuxna katter alla gånger - kattungar är galet söta men de är också små jävlar... :D

En nackdel med en sent kastrerad hona är att risken för juvercancer senare i livet är betydligt högre än hos en som kastrerats som ung.
Men är det någon skillnad om de har fått ungar eller inte?
Det kanske inte är forskat på det...

Men är det någon skillnad om de har fått ungar eller inte?
Det kanske inte är forskat på det...

Det är konstaterat att katter som går med många tomma löp och får p-piller (det är p-piller som skapar större risk), har en ökad benägenhet att få juvertumörer och det är därför uppfödare i allmänhet ser till att avelskatter får sina kullar så snabbt som möjligt samtidigt som man naturligtvis tänker på kattens bästa. Flera fertila honkatter är... påfrestande.

Precis som @athena_arabians säger så har jag en omplacerad fd avelshona och jag ser enbart fördelar. Dels vet du att din katt är frisk eftersom alla katter som tas i aveln testas noga för genetiska sjukdomar och även temperament. Dels så är det en 'färdig' katt så du vet precis vad du får. Visst är kattungar söta men de övergår snart i slyngelkatter, och särskilt om du har en lite livligare ras kan de vara hopplösa - slyngelåldern varar dessutom mycket längre än söta kattunge fasen. Om du bara vill ha en katt så är en vuxen omplacering ännu ett stort plus eftersom det starkt rekommenderas (särskilt om du vill ha en livligare korthåring) att du köper två kattungar så de kan leka med varandra. Jag ville ha en katt och trots att jag var bestämd på en social ras som nästan är beroende av andra katter, så visste jag att Nikita ville vara ensamkatt.

Jag har för mig att du har hundar? Eftersom jag visste att jag skulle vara med min pappa som har hund så kollade jag med uppfödaren som även föder upp hundar och visste att Nikita var en tuff och hundvan dam som inte tar skit från någon jobbig unghund :D

27049267649_a6d14ecfca_m.jpg
Tack för svar!
Bekräftar mycket av mina egna tankar!

Jag har inga hundar längre så det är inget vi behöver tänka så mycket på. Har några hundar som hälsar på ibland men det får styras av vad katten gillar :)

Ja vi är ju sugna på bengal så det känns bra att ha lite hum om aktivitetsnivån :laugh:
De annonser vi tittat på nu är katter som vill bo själva, som du säger så känns det ju annars som att man vill ha två..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 057
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar