Köpa kanin

Sv: Köpa kanin

Okej, är det generellt sett någon större skillnad mellan honor och hanar i temperamentet då?

Nej kaniner är individer och alla personligheter finns i båda könen, utöver att honor kan bli annorlunda när de brunstar, med annorlunda är det tex skyggare, eller argare. Nu avlar jag dock inte på kaniner med sådana enligt mig "lynnesfel". MEN hanar kan ju förändras som från natt till dag från unge till könsmogen oxå och de är ju "brunstiga" hela tiden så att säga och kan vara jättejobiga, tex springa fram o tillbaka i buren hela tiden eller uppvakta dina ben och springa runt och gärna kissa ner dig :crazy: De har oxå en tendens till att sprida ut sitt kiss mer i buren tex längs med hela bakväggen istället för ett hörn som honorna. MEN ALLA är ju inte sådana. Vad man än köper kan man ha tur eller otur så jag väljer inte efter kön utan efter mitt behov eller deras personlighet!

Dock så har jag aldrig passar ihop med hanar och hoppning särskilt bra trots att honor kan vara svårare :angel:

Senast ändrad:

Usch ja, en vän till mig hade en sådan hane när vi var små. Gud vad jobbig han var som var på en hela tiden. :eek:

Fast kan/brukar det beteendet gå bort om man kastrerar hanen?

Själv har jag en förkärlek till honor, åtminstone när det gäller smådjur, men håller nog med om att man inte ska gå för mycket efter kön utan efter personlighet när man väljer djur.

Uh, jag har fortfarande inte fått besked om lägenheten. :crazy: :mad:
Men du tänker para dina ninisar nu omkring den 15:e eller?

Ja men ev senare dvs 6 nov, allt hänger på vad hon får på utställningen, hon är i topptrim vad gäller pälsen och färg nu nämligen så får hon ej 94 p till helgen vill jag försöka den 5 nov igen. MEN jag måste meddela att jag bytt val av hane :crazy: Ska para med min dvv, visar bild här nedan, ungarna blir fortfarande bara ca 1,5 kg tunga och nej de får ej hängöron men de får annan färg, nämligen viltgrå ( harfärgade alltså) eller chinchilla som hanen med eller utan mantelteckning precis som hanen då. Hanen är oxå helt underbar, pigg och busig ;)

{5DA92DDD-7ABA-4352-8625-864635B040A5}.jpg

{E79CDDCF-1F8A-4F83-BC45-D7258D8CB030}.jpg

Den färgen alltså med eller utan vitt eller denna färgen (viltgrå, kommer se så här ut oxå typ som bebbar :love: :

{06B6ED07-A042-4C60-9C20-49BBD0AD15E7}.jpg

{707B9775-5687-4368-AB4C-0E1F6A18089B}.jpg

De där 2 är 2 v imorgon och har 2 syskon till, de är harkorsningar efter min andra hona, dessa blir nog runt 1,2 kg :love:
Kommer bilder på dem i dagarna.

Nej nej nej..du måste ju para med min snygga dvärgvädur och inte den dära. :rofl: Min behöver ju faktiskt en kvinna ;) :rofl:

*bara skoja*

Men en fråga ? Kan man ställa ut vad som helst ? Menas: min pojke ? Hur gör man ? Måste man ha stam o dyl ? Vill ju bara ha utlåtande hur han ser ut och så.

Men den hanen var ju också söt! Och bebbarna.. :love:
Men hur kan man veta att det inte blir hängöron?

Då är det tyvärr kel som gäller och vad gäller utlåtande så kan du får det av mig, dvs pälskvalité, teckning (japan är jag bra på) och kropp osv, dvs jag kan tala om vad han har för brister och fördelar om man då jämför med idealet på dvv. :D

Där för att hängöron inte är dominant, bara om det är en typ 6 kgs kanin med jättebautahängöron då gör tyngdlagen sitt såtillvida partnern oxå har rätt långa uppråttstående. Men med min lilla hona med styva 5,5 cm öron kan det inte bli mer häng än att det står lite utåt som ett V vilket bara är såååå sött :love:

Hihi, det låter sött ja!
Men de här bebbarna på bilden är efter liknande kaniner (dvs båda föräldrarna är harkorsningar) som de du tänkte para med innan, eller? Eller är det dvärgväduren som är pappa till dem också?

Gillade deras färg. :)

Jag kommer terrorisera dig för jag kommer fota Alice ungar varje vecka, de som köper får bilder på CD-rom sedan vecka för vecka och på föräldrarna :)

Och sedan när min lilla Siri får, å jag längtar :love:

Aha intressant ! Men jag kanske ska komma över med honom nån dag då och få ett utlåtande ?!..Nu har man ju en skitsnygg transportbur till och med..köpt av Alf him self ;)

Fast ärligt talat är han liiite fjunig på ryggen än..lite som babyhår, fast det tar sig..men sakta... Men om jag mutar dig med 20 spänn så kanske du ger ett fint utlåtande :rofl:

Se på kaniner gör jag gratis :love: Men jag har nyköpt fräsch pellets nu, om du ville köpa, kommer ej ihåg? :)

Ok, vad bra. Då ska jag bara skrubba han litegrann så han glänser... :D

Pelletsen: beror på priset...kostar det under 19,20/kg så köper jag hemskt gärna av dig ;)...Annars traskar jag till Alf :angel:

*förövrigt har jag gett upp betfor/linfrö* :( ...Försökte i flera veckor...men ICKE man fick i han något. Bara när jag tog på fingret och peta in i munnen, men han äter det inte frivilligt.

Enveten kanin :devil: Mitt kostar 10 kr /kg när jag säljer :banana: Gör ingen stor vinst då det kostar mig 6 kr kg om jag blandar exakt 50/50 pellets och den lite dyrare muslin. Men jag gillar hjälpa folk :D

hoppas din kräsna kanin tycker om den muslin då ;) För annars e han bra udda :angel:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama