Köpa Islandshäst

T

Titania

Jag har bestämt mig för att min nya bästa kompis kommer att bli en Islandshäst. Nu är bara frågan, vad bör jag tänka på när jag letar efter min kompis?

Jag vill ha en Islandshäst att framförallt rida på i skogen men jag är även en tränings och tävlingsmänniska och kommer att träna regelbundet för tränare med sikte på tävling när tiden är mogen.

Stora hästar kan jag bra men Islandshästar kan jag lite sämre.. Vet inte riktigt om det är något speciellt man ska ta reda på eller lägga märke till? Ska t ex till ett stuteri på måndag, hos en tjej som rider SM.

Tacksam för alla tips!

Sv: Köpa Islandshäst

Han är tillverkad på Island, men född i Danmark. Jag har varit utan hästar i 3 år, nu har jag äntligen tid och plats för häst i mitt liv igen :)

Har tyvärr dåliga erfarenheter av att berätta för främlingar vilken häst det är jag är intresserad av. Förra gången jag skrev ut en hästs namn här på Bukefalos var det någon idiot som tog reda på vem ägaren var och sedan skrev ett mail till denna och hittade på en hel massa skit om mig vilket givetvis resulterade i att jag inte fick låna hästen. Så nej, tyvärr, lämnar inte ut uppgifter igen på Bukefalos. Här sitter alldeles för knepigt folk! Jag misstror inte dig men för att vara på den säkra sidan.. ;)

Jag har sett flera annonser där det står att hästen är imoprterad från Island men där det även står att hästen är exemfri. Så jag antar att man kan lite på det, eller? :) Har läst någonstans att det handlar om när man tar hem sin Islandshäst och hur man vänjer den vid det svenska klimatet.

Jag har sett flera annonser där det står att hästen är imoprterad från Island men där det även står att hästen är exemfri. Så jag antar att man kan lite på det, eller? :) Har läst någonstans att det handlar om när man tar hem sin Islandshäst och hur man vänjer den vid det svenska klimatet.

Om hästen har varit över 7 år i Sverige så kan du vara lite lugnare, dessförinnan nej.

Om hästen har varit över 7 år i Sverige så kan du vara lite lugnare, dessförinnan nej.

Plus att man får tänka på att det kan vara en häst som stått på stall hela somrarna från 17-tiden på eftermiddagen för att undvika knotten, samt i vissa fall även gått med täcke som skydd.

Plus att man får tänka på att det kan vara en häst som stått på stall hela somrarna från 17-tiden på eftermiddagen för att undvika knotten, samt i vissa fall även gått med täcke som skydd.

Ja samt att just miljöombyten kan ge ett utbrott av eksem, så just det här eksemfri på en import säger just inget alls egentligen. Värst är när man skriver i annonsen importerad hösten 2010 och är eksemfri.:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar