Köpa husvagn...

Maira

Trådstartare
...som renoveringsobjekt - som är obesiktigad och avställd. Hur får man hem den???
 
Sv: Köpa husvagn...

Smidigt.... :crazy:

Om man ställer på den vid ägarbytet och säger att den körs till reparation?
 
Sv: Köpa husvagn...

Jag skulle ta LGF-skylt och köra 30 km/h.
Såldes räkna det som obromsat.
Men det beror på hur långt det är. Det tar tid, är enformigt och tänker jag på annat ökar farten.
 
Sv: Köpa husvagn...

...som renoveringsobjekt - som är obesiktigad och avställd. Hur får man hem den???
Vi drog hem vår gamla Polar 470 förra vintern på ett vanligt biltransportsläp hyrt på St*toil, husvagnen fanns 15 mil bort så litet för långt att krypa i 30.
Med husvagnen framåtvänd hamnade hjulen för långt bak på bilsläpet, så det blev nästan negativt kultryck. Så jag vände på steken och drog upp husvagnen baklänges, jag använde bilsläpets winch och drog wiren under husvagnen, och fäste den i dragstången nära kulhandsken. Inga problem att dra upp vagnen på bilsläpet, vi var iofs tre personer - en som vevade winch och två som styrde husvagnen.
En aning vindkänsligt på motorvägen, men jag hade hyrt en boggikärra så det var ingen större fara. Jag drog fast husvagnen brutaltight på bilsläpet, grova spännband över hjulen och dragstången.

Enda grejen att tänka på är att biltransportens skärmar/hjulhus (iaf i vårt fall) var begränsande i bredd; husvagnen fick bara nätt och jämnt plats mellan dem. Det slutade med att jag lade ett par plankor på bilsläpet för att få upp husvagnen över bilsläpets hjulhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa husvagn...

...som renoveringsobjekt - som är obesiktigad och avställd. Hur får man hem den???

Det beror lite på hur långt det är den ska transporteras och i vilket skick den är. Men man kan ställa på den och köra hem den för reparation om det inte är sådan fel så det är helt trafikfarlig. Det gjorde vi med ett lastbilssläp som skulle hem för att sedan plockas isär, ringde och ställde på och dagen efter ringde vi och ställde av.... ;)
 
Sv: Köpa husvagn...

Men man kan ställa på den och köra hem den för reparation om det inte är sådan fel så det är helt trafikfarlig.
Visst kan man, men lagligt är det inte. :(
Ett fordon med körförbud pga utebliven kontrollbesiktning får du aldrig köra *hem* för reparation, bara till en *reparationsverkstad* eller till besiktning. Fordonsförordningen är rätt tydlig där.

Vad som räknas som verkstad är också definierat; det räcker inte med att man har verktyg och maskiner i sitt hemgarage utan det måste vara en plats som regelmässigt används för yrkesmässiga reparationer (med reservation för den exakta lydelsen, kan inte kolla lagtext just nu).
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa husvagn...

Visst kan man, men lagligt är det inte. Ett fordon med körförbud pga utebliven kontrollbesiktning får du aldrig köra *hem* för reparation, bara till en *reparationsverkstad* eller till besiktning. Fordonsförordningen är rätt tydlig där.
Vad som räknas som verkstad är också definierat; det räcker inte med att man har verktyg och maskiner i sitt hemgarage utan det måste vara en plats som regelmässigt används för yrkesmässiga reparationer (med reservation för den exakta lydelsen, kan inte kolla lagtext just nu).

Märkligt att polisen som jag ringde för att fråga på trafikavdelningen svarade att det var helt okej då... Vi var rätt noga med att få det rätt eftersom ett fel kunde innebära rätt stora problem för oss som företag... Jag pratade med polisens trafikavdelning, trafikregistret och försäkringsbolaget och de tre parterna var helt klart överens om att vi gjorde det rätt... Men visst det kan vara skillnad i och med att vi är ett företag och mekar en hel del själva även om vi lämnar bort för större reparationer.
 
Sv: Köpa husvagn...

Men visst det kan vara skillnad i och med att vi är ett företag och mekar en hel del själva även om vi lämnar bort för större reparationer.
Så kan det säkert vara, det finns inget krav på att det måste vara en *renodlad* reparationsverkstad; exempelvis ett åkeri med egen permanent verkstad kan säkert vara ok. Men som privatperson till det egna hemmagaraget är det alltså värre, och det finns rättsfall på det temat... :crazy:
 
Sv: Köpa husvagn...

Enda lagliga sättet är att antingen laga den på plats och besiktiga den, ställa på den och dra hem den. Eller ställa den på en trailer och låta den åka hem.
 
Sv: Köpa husvagn...

...som renoveringsobjekt - som är obesiktigad och avställd. Hur får man hem den???

Kör den till närmaste bilprovning och har du lite tur går den igenom
Har du lite mindre tur så får du lite anmärkningar men får köra med den 1 månad ( egentligen för att fixa felet men...)

Bilprovningen säger då: "Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 720
Senast: LadySara
·
Fordon Vi kikar lite på husvagnar. Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar...
2
Svar
31
· Visningar
2 092
Senast: Rie
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
3 438
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp