Det är inte alls speciellt svårt. Jag älskar att bo i mitt lilla hus och jag hade ingen som helst kunskap om att bygga eller om vatten eller liknande när jag flyttade in.
Alltså, jag tror att de flesta jag känner är lika fattiga så det finns inga stora pengar. I värsta fall kan man köpa ett begagnat kylskåp eller köpa ett på avbetalning. De flesta jag känner som äger hus har inga stora summor att röra sig med och ska de renoveras så renoveras en sak i taget. Tapeter är skitdyrt så många kompromissar och köper på utförsäljningar mm och det är kanske inte deras första val, men det är beboeligt och någorlunda fint. Det är få som köper rullar för 4000:-/rullen, även om det givetvis finns de som gör. Men de flesta vanliga dödliga gör ju inte det.
Sen ska man komma ihåg att de allra flesta bor inte sådär style:at som folk i inredningstidningar gör.
Det bästa med att bo på landet som jag gör är att jag inte har några grannar som stör. Och jag stör inga grannar! Hunden kan stå och skälla på vad hon nu skäller på ner mot skogen utan att någon annan än jag stör mig, tuppen kan gala utan att någon annan stör sig också. Jag kan gå omkring naken i trädgården utan att någon ser. Friheten det innebär att alltid få göra som man själv vill är underbart!
Jag gillar att odla och jag odlar massor med egen mat på sommaren. Det är en härlig känsla att skörda och pilla i trädgården, och att göra det fint med blommor mm.
Älskar att bo själv på landet! Bästa jag gjort är att flytta ut från stan och köpa mitt eget ställe. Så länge läget är bra hade jag inte varit så noga med skicket. Bor man 20 år i ett hus kommer man någon gång under de åren få renovera och fixa. Så är det bara och det är bara att gilla det läget. Det fina är att kan man ingenting själv så kommer man lära sig när det krisar, men det finns alltid någon att ringa ifall det är helt galet.
Det första du ska lära dig är att stänga av vattnet på huvudkranen in i huset. Får du en läcka någonstans så behöver det stängas av direkt. Samma sak med att byta säkringar mm. Och är det inte uppmärkt ordentligt så skriv på proppskåpet vilken säkring som går till vad så slipper du leta efter det varje gång. Man lär sig med tiden. Jag lärde mig tex att det är helt normalt att inte kunna ha tvättmaskinen och torktumlaren på i samma kontakt i ett gammalt hus (proppen gick). Så där har jag en annan lösning nu. Och det är helt okej.