Lillefrun
Trådstartare
Vad kostade det er?Vi kör kompostgaller runt ca 1000 kvm tomt. På vissa ställen har vi satt trästolpar och på vissa såna här https://www.granngarden.se/stangselstolpe-kerbl-fjaderstal-rodbrun-105cm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kostade det er?Vi kör kompostgaller runt ca 1000 kvm tomt. På vissa ställen har vi satt trästolpar och på vissa såna här https://www.granngarden.se/stangselstolpe-kerbl-fjaderstal-rodbrun-105cm
. Jag vet inte löpmeter faktiskt och inte mäklaren heller.
Ingen aning, köpt och fått kompostgaller i omgångar genom åren. Men för många år sen är jag skulle bygga kattgård räknade vi på stängsel eller kompostgaller och det blev billigare med kompostgaller.Vad kostade det er?
Zooma in på tomten i Google maps på datorn, högerklicka och välj Mät avstånd. Sen kan du klicka fram en digital inhägnad och få ett hum om hur många meter det blirJag vet inte löpmeter faktiskt och inte mäklaren heller.
Ah, logiskt men det är lite mycket i huvudet så kom inte på det allsÄlga runt tomten, så har du på ett hyfsat ungefär
Toppen idé, tack. Har dom trästolp på samma ställe? Är det inte bättre att köpa ett material som inte är trä med tanken på regn och så och det finns en lite fuktig plats på tomten, tänker att det ska hålla längeRunda trästolp och nätstaket från jem O fix,det staketet är billigast /meter
Det ska jag göra, oerhört smidigt.Zooma in på tomten i Google maps på datorn, högerklicka och välj Mät avstånd. Sen kan du klicka fram en digital inhägnad och få ett hum om hur många meter det blir
Grattis till huset!
Jösses, tänk att jag växt upp i skogen men i en by och nu varit stadsbo sen 2007 anagram vet knappt vad sakerna är. Jag måste fixa så lätt jag bara kan.Jag satte först kompostgaller runt mitt trädäck och en bit av huset så fick hunden vara där innan jag stängslat in hela min tomt (2300m2)
Jag har viltstängsel med små maskor längst ner fäst mot träpålar på 2 sidor, trädgårdsstaket med tentorstolpar på framsidan och på sista sidan som är mot granntomten är där ett äldre typ av gunnebostängsel.
Trästolp verkar finnas lite överallt nu. Slog ett öga på det häromdagen. Granngården, Bauhaus, Hornbach osvosv verkade sälja färdiga och impregnerade med sån spets på. Redo att spetta och slå ner. Vill man kan man ju såklart köpa såna där i metall med. Skulle gissa att du kan hitta från gunnebo.Nu till nästa fråga. Väldigt många här har ju hund och jag har två nu och kommer aldrig vara utan hund. Så ett staket är ett måste. Hittade sådant där Staket men det står inte vilka pinnar man ska ha eller hur man gör. Kan jag göra det här själv eller är hjälp bättre/nödvändigt? Tomten är 3000 kvm men framsidan tänker jag inte dom vara vid utan bara ner i trädgården men det blir ju ändå minst 2000-2500 kvm kvar, det kommer bli jätte dyrt om jag ska hägna in allt känns det som? Har ni staket överallt? Vad kostade det för er att stängsla in trädgården?
Ja dom är impregnerade samma som man tex använder till hästar o korToppen idé, tack. Har dom trästolp på samma ställe? Är det inte bättre att köpa ett material som inte är trä med tanken på regn och så och det finns en lite fuktig plats på tomten, tänker att det ska hålla länge
Har mina föräldrar och en vän som kan hjälpa till. Problemet är att när mamma kommer och pappa ska samarbete så bråkar dom så mycket och pappa blir så arg på allt jag gör och skäller på mig vilket brukar sluta med att jag med min autism blir jätte rädd av höga röster och att jag inte vet vad jag ska göra så i lägenheten när dom hjälpt till att bygga saker har vi gjort dealen att jag går ut med hundarna eller låser in mig på mitt rum med hörlurar som inte släpper in något ljud.Trästolp verkar finnas lite överallt nu. Slog ett öga på det häromdagen. Granngården, Bauhaus, Hornbach osvosv verkade sälja färdiga och impregnerade med sån spets på. Redo att spetta och slå ner. Vill man kan man ju såklart köpa såna där i metall med. Skulle gissa att du kan hitta från gunnebo.
Jag är lite osäker på hur staketet du länkade är att hantera. Vissa sådana nät kan man behöva spänna en del så det kan bli drygt att stå med själv. Jag vet inte hur mycket support du har, om du behöver kolla innan köp om någon kan hjälpa till? Annars är de ju himla bra, de där. Stadiga, kan agera klätterstöd om du vill sätta växtlighet runt också. Verkar hålla en oändlighet också.
Ja det tror jag nog. Jag hade räknat med att kunna klara mig med maken om vi valt sådant staket. Det är väl mest att det kan vara meckigt att både spänna nätet och slå i fästen. Det går säkert om man har en stor dos envishet och jävlar anamma också men det vore ju trist om man märker på vägen att det blir för tungt.Har mina föräldrar och en vän som kan hjälpa till. Problemet är att när mamma kommer och pappa ska samarbete så bråkar dom så mycket och pappa blir så arg på allt jag gör och skäller på mig vilket brukar sluta med att jag med min autism blir jätte rädd av höga röster och att jag inte vet vad jag ska göra så i lägenheten när dom hjälpt till att bygga saker har vi gjort dealen att jag går ut med hundarna eller låser in mig på mitt rum med hörlurar som inte släpper in något ljud.
Det alternativet finns inte nu. Jag vill forma mitt nya hem. Så jag vet inte om det räcker med mig och min vän?
Så jag borde kanske välja ett lättare staket?Ja det tror jag nog. Jag hade räknat med att kunna klara mig med maken om vi valt sådant staket. Det är väl mest att det kan vara meckigt att både spänna nätet och slå i fästen. Det går säkert om man har en stor dos envishet och jävlar anamma också men det vore ju trist om man märker på vägen att det blir för tungt.
Sot beror på materialet. Är det något slätt eller putsat? Slätt hade jag kört tidningspapper (funkar skitbra på glas). Hade säkert provat det på putsad yta också men tveksamt om det går. Finns diverse gifter att använda men inget jag vill använda.Nu nästa fråga om gamla hus. Hur rengör man bäst sot på kaminens ovandel på utsidan. Måste jag köpa något medel, går det med såpa eller. Måste jag måla om allt? Det känns bökigt.
Jag skämmer ut mig själv med okunskap och dumma frågor
När man eldar i en kamin måste man ju vara hemma, får man testa sig fram eller hur vet man hur länge det kommer brinna? Räcker det med ett sorts träslag och hur gör man så man får igång kaminen?. Sorts ved och var köper man det billigast? Och en sak jag inte tänkt påk mina år i lägenhet är ju var köper man grus till vintern? Man ser liksom aldrig en säck med grus och salt i mataffären
Om man väljer att elda mycket för att spara energi blir det väl väldigt kallt på natten och på dagen om man inte eldar på dagen? Kan man stänga av och på elen hur man vill?
Och saker som mäklaren inte visste var hur man stänger av och på allt vatten ifall det blir någon läcka, har ingen aning och sen proppskåpet. Jag såg inte det heller. Var kan man ha gömt det. Det går väl inte att ha utomhus? Båda sakerna måste ju gå att hitta inne om man letar lite mer?
Njae inte nödvändigtvis. Har du ett par extra händer är jag helt övertygad om att det är hanterbart. Annars hade folk inte haft det runt sina tomter. Sen vet jag inte riktigt hur du är som person. Om du är en sån som hakar upp dig på små detaljer som att något är lite snett eller ojämt spänt kanske det besparar dig frustration om du väljer ett annat. Gör en sökning på youtube, det finns garanterat videos på hur man gör och kan avgöra utifrån det.Så jag borde kanske välja ett lättare staket?