Köpa hus, bli av med det gamla

sassiball

Trådstartare
Ja hur gör man rent praktiskt? vi har funderat på sälja vårt hus då det är för litet när man har 2 barn. Vi har hittat ett som vi vill åka o titta på. Men hur bär man sig åt, tänk om man inte får sålt sitt gamla inom en rimlig tid? tänk om man blir stående med två hus?

Sv: Köpa hus, bli av med det gamla

Det första jag skulle göra är att kolla med banken om dom tillåter att ni äger 2 hus samtidigt. Dom kan säga att ni måste sälja det första innan ni köper ett nytt.
Kolla sedan så ni är beviljade nytt bolån. Det är ju inte säkert ni får utan det blir ju en ny prövning inför nästa hus.

Om det är möjligt så skulle jag först kolla på hus, får jag det så skulle jag kolla om det går att få ett senare överlåtelsedatum så jag hinner sälja mitt första hus och vid den försäljningen få ett överlåtelsedatum som passar bra ihop med inflytt till nya huset eller kolla möjligheten att ha några månaders dubbelhyra.
Kanske även vara beredd att inte få det pris jag vill ha för första huset för att få det sålt.

Kolla även med en mäklare om hur attraktivt erat hus är inför en försäljning och vad dom värderar det för.
Kanske behöver ni göra någon mindre renovering så det blir mer attraktivt.

Nu har jag aldrig i mitt liv ägt ett hus men har precis köpt ett som vi får om några månader, så jag hoppas någon annan kan komma in med fler tips :)

Det var bra tips tycker jag. Ringer mäklaren och banken på måndag :)

Ja, jag tyckte det verkade vara en bra idé att veta hur man står ekonomiskt och vad man har för värde på sitt hus. Då vet man ju lite vad för prisklass man kan lägga sitt sökande av nytt hus på :)

Dom flesta mäklarhusen gör ju en gratis värdering, men kolla om det finns några efterkrav såsom att ni använder dom som mäklare m.m.
Jag skulle nog dubbelkolla med 2 olika mäklarhus för en del har en viss förmåga att sätta överpris och en del gillar istället lockpriser. Jag tycker det känns mer ärligt att sätta ett pris som huset faktiskt är värt.
Sätter man överpris är risken att ni blir stående med huset länge för ingen vill lägga bud och har huset legat ute ett tag brukar det komma lite skambud senare och då känner man sig desperat och tar första bästa som vill köpa.

När vi har flyttat... har vi alltid börjat med att värdera och kolla värdet på vår nuvarande bostad så man vet ungefär vilka pengar man har att röra sig på, räkna på kosstnaderna vad som försvinner vid försäljningen och det nya köpet, ex mäklar kosstnader, pantbrev, lagfart och handpenning. :idea:

Sen brukar vi åka och titta på olika hus mest för att känna in vad vi söker och få kött på benen, vi har också alltid varit i kontakt med banken inann... tyvärr är dom offtast väldigt skeptiska till att låna ut pengar så man äger 2 bostäder i dessa tider, så försäljning av änns egna hus först, brukar dom rekommendera, men höra kan man ju alltid göra.

Har man bestämt sig att detta vill vi... så ut med bostaden på marknaden och börja titta på hus lite mer allvarligt. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 376
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka