Köpa hund och funderingar.

R

Rihonin

Hej!

Jag funderar, (okej då, det är vell fortfarande kvar på "önskedrömmarstadiet" :angel:) att skaffa hund. Men då jag aldrig haft hund förut så har jag vissa funderingar som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har fastnat för Kinesisk Nakenhund, men är den okej att ha som förstahund?
Vidare skulle jag vilja ställa ut samt träna agility, är det en ras som uppskattar sådant?
Hur länge kan man lämna hunden hemma under dagen? Går det att träna den att "gå på låda"? Självklart skall den ju inte vara lämnad hela dagarna men om det inträffar nån gång lixom, det va det jag funderade på.
Hur dyrt äre, både engångskostnad + löpande kostnader? (Hund, försäkring, mat, saker mm.)
Vaccinerar man hundar?
Hur mycket jobb är det att ha hund (kinesisk nakenhund)? Jag har haft häst i eget stall så jag vet att djur kan ta tid :p
Är den kinesiska nakenhunden lite mera allergivänlig då den inte har så mycket päls?

Jag har säkert glömt hälften och då som sagt att detta inte är bestämt ännu, men det känns ändå bra att kolla upp sådant innan så att man vet om ens dröm går att uppfylla.

Tacksam för alla svar jag får :)

Sv: Köpa hund och funderingar.

Vet inte om jag tycker att en nakenhund är en bra förstagångshund. Du ska nog ha en lite mer robust tålig ras. Det finns så många andra gulliga raser att välja på. Ang vaccinationer, försäkring, bädd, leksaker mm kostar det lika mycket oavsett ras.

Men den kanske hinner bli kiss/bajsnödig innan man hinner hem?:crazy:
Annars så äre ju promenader som gäller :D

Vad menas med en "robustare" och "tålig" hund? Jag säker ju en liten ras? Eller finns det sånna fast att deom är små?
(ursäkta min okunnighet, men nån gång måste man ju lära sig ;))

Jag är itne hajj på små raser då jag bara har haft/har collies själv. Men kan försöka svara på de frågor jag kan:)

Hur länge kan man lämna hunden hemma under dagen?
Jag tycker att maxgränsen är 4h. Vi har som högst lämnat vår hund hemma i 3h och han blir 9månader den 1/8. Visst kan det hända att det blir längre någon gång då och då och det tycker jag är helt OK. Jobbar man heltid kanske man har någon släkting/vän som kan vara dagmatte. Är det en mindre hundras kanske en pensionär kan vara ett bra alternativ, vet många pensionärer som inte skulle ha någit emot att rasta en liten hund:)

Går det att träna den att "gå på låda"?
Jag har aldrig hört talas om att träna en hund till att gå på låda.:crazy: En hund (ej valp) klarar att hålla sig i 4h eller dylikt. Är den rumsren kissar/bajsar den inte inne såvida den absolut itne måste (inte varit ute på väldigt länge, sjuk osv). En valp ska dock rastas oftare så fort valpen har sovit, ätit och busat ska den ut:)

Hur dyrt äre, både engångskostnad + löpande kostnader? (Hund, försäkring, mat, saker mm.)
Vår nuvarande collie kostade 10.000 i inköp. Försäkrningen för hans första år går på 950kr (för hela året). Efter det kommer det att kosta 950 (bas) + 300 (veterinärvård max 40.000). (Om jag har förstått det rätt:p). Vår mat kostar 240kr (valpfoder) och det är 10kg som räcker i ca 2 månader. Ska dock ev. byta foder nu så vi får se vad kostnaden landar på då. Sen kostar ju saker som matskålar, bajspåsar, leksaker, tuggben, koppel, halsband (ev. sele/långkoppel), borste/kam (beroende på päls?). Sen är det alltid bra med en buffert då saker KAN hända.. Svärmor har t.ex. haft väldigt otur med sin border collie, är hos veterinären minst en gång i månaden. Medan vi aldrig har behövt åka dit förutom vid vaccination.

Vaccinerar man hundar?
En valp ska vaccineras vid 12v ålder, den gick på 370kr för oss. Sen ska hunden vaccineras varje/vartannat år beroende på vilken sorts vaccination man ger (varje om man vaccinerar för kennelhosta). Så ja, det gör man:)

Hur mycket jobb är det att ha hund (kinesisk nakenhund)?
Det beror på vilket/vilka mål man har för hunden. Man lägger ner mer jobb på en hund man vill ska tävla i lydnad än en familjehund så att säga. Det finns alltid perioder som det är tungt att ha hund t.ex. om man är väldigt sjuk eller snöstorm pågår ute. Hunden måste ut iallafall. En hund bör stimuleras mentalt också, inte bara rastas. Utan kanske olika tricks/lydnad/sök osv. Så ja, jag anser att det är en hel del jobb om man vill ha en bra och välmående vovve.:)

Oj.. långt inlägg:p

Gå in på vovves hundsida och titta, visst finns det robusta dvärgraser. Bara det jag menar med nakenhund är att den ska tex inte vara i solen utan skydd. Kläder på vintern etc. Verkar så ömtålig. Vad beträffar allergi så har jag hört att tex pudel skulle vara bra. Du har papillon, shiz zu, lhasa apso, malteser, dvärgspets, ja hur många som helst.

Jag har aldrig hört talas om att hundar kan lära sig att gå på låda! Jag tror du kan glömma den idén....

I mitt tycke skall hundar inte vara hemma själv längre en 5 timmar. Och helst inte varje dag. "Nån gång" inträffar inte om man sätter hundens välmående först. Om "någon gång" inträffar har man hundvakt!

Engångs kostnaden för inköp av hund och tillbehör varierar beroende på vad för slags hund man köper.

Min hund (Rottis) kostade mig ca13000 kr totalt i inköp av hund, tillbehör och mat. löpande kostnader 700 kr i månaden ungefär (hundmat, ben och tugg, försäkring). Sen kostar det ju att vara aktiv med kurser... Vilket jag rekomenderar om man är nybörjare i hunderiet.

Försäkringspremier varierar ochså beroende på ras.

Man vacinerar hundar.

Jobb med hund? Ja jag vet inte men jag ser det som en livstil med mina djur. Hunden tränas ca 1/2 till en timme om dagen. Promeneras med 2 promenader/dag (bor på landet hunden rastas oftare, får gå ut när han vill) Om jag bodde i villaområde/lägenhet skulle jag nog gå ut minimum 4 grr /dag.

Sen är inte jag någon expert på kinesiska nakenhundar (vet hur de ser ut, inte mer). Men jag har fått uppfattningen om att de är lite skörare och behöver kläder och särskilt omvårdnad för sitt välmående. Kännsliga även för solen? Jag tror att Zita menar att det är lämpligare att välja en tålig hund som inte är lika kännslig och som inte kräver att man tänker på sådant.

Jag kan rekomendera att åka på utställningar, titta på olika hundar, prata med uppfödare. Läs på internet om olika raser. Välj för guds skull inte hund efter utseende. Alla hundraser är avlade för ett syfte och har olika framträdande i funktion och sätt att vara. Välj hund efter vem du är och vad du skall ha den till!

Jag hann inte läsa andras inlägg medan jag skrev, lite kaka på kaka..;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min syster gav mig en förfrågan idag. Jag har länge vetat att hennes situation är ohållbar och idag tog hon faktiskt steget och beslöt...
2
Svar
38
· Visningar
4 668
Senast: Taxilock
·
G
Övr. Hund Jag funderar på att resa iväg på en längre resa (vandra och jobba) och vill ha med min älskade hund och undrar därför lite saker...
Svar
15
· Visningar
4 612
Senast: annakg
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·
L
Övr. Hund Jag funderar på att köpa en egen hund. Jag är 20, pluggar på komvux och jobbar extra. Jag läser två ämnen på komvux, ena ämnet är två...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V