Köpa hund och åka på semester

reflections

Trådstartare
Mamma och pappa har börjat kolla på hund nu, tanken är att köpa en valp.
Men vi skall åka på semster precis i månadsskiftet maj/juni.

Hur lång tid bör man ha valpen innan man vågar lämna den en vecka med "okända"? Två månader, borde det räcka, eller skall vi vänta med hund till efter vi varit iväg?
 
Sv: Köpa hund och åka på semester

Jo.. hm.. 1 vecka är inte så lång tid men valpen kan ju bli lite vilsen.. vem skall ni lämmna den hos? är det någon ni litar på & känner? Vad är det för slags hund? Vissa raser (visst det finns ALLTID undantag) mognar lite fortare & snabbare men det är ABSOULUT inget argument för varfr asså jag menar INTE att tex en Labbe har enklare att bli lämmnad änn en Chihuhahua men vissa raser hm.. ja mognar lite snabbare helt enklet men det finns som sagt alltid undantag!
 
Sv: Köpa hund och åka på semester

Är det inte bättre att vänta tills efter semestern?:idea:
 
Sv: Köpa hund och åka på semester

Ingen fara att lämna en valp som är trygg i sig själv i en vecka. Dock skulle jag inte lämna hos någon helt okänd utan låta valpen träffa personen innan. Kan ni inte lämna hos uppfödaren där känner sig valpen med största sannolikhet trygg.
 
Sv: Köpa hund och åka på semester

Vänta tills ni kommer tillbaka. Valpen kan bli stressad och åka från tiken, till er, sen till någon annan en tid, sen tillbaks till er igen.. Den måste få acklimatisera sig hos er och det går inte SÅ fort. Tänk på den lille stackarn. Mitt råd, VÄNTA.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp