Köpa hund, hur gör man

Madde_padde

Trådstartare
är påväg att köpa hunden jag har tagit hand om ett år. allting är dock väldigt luddigt och ägaren har köpt henne av uppfödaren i april förra året enligt nuvarande ägare, alltså precis efter att jag tog henne hand om henne. Hon har då haft henne på foder sen hon var liten. Hunden var då lite drygt 3 år. (född i december) MEN nuvarande ägaren har stamtavlan och så på henne men inga ägarbytespapper och står inte som ägare på jordbruksverket.

Vad händer om jag köper hunden?, enligt jordbruksverket räcker de att jag skickar in ett ägarbyte där jag skriver förra ägarens hela personnummer (vilket då alltså blir förr förra ägaren)och sen mina uppgifter så skrivs hon över på mig. Men är de verkligen bara så enkelt?

Ska försöka få tag i förra ägaren nu tänkte jag för att kolla upp hur det hela ligger till. Men om jag inte får tag i dom? :confused:

Sv: Köpa hund, hur gör man

Stamtavla och vem som står som ägare i registret är inte avgörande, utan köpeskontrakt/kvitto gäller.

Om jag förstått det rätt så har nuvarande ägare fått hunden på foder av uppfödaren?

ja precis!

hon hade henne på foder och köpte sedan henne för ett år sen av ägaren.
Så alltså kan jag bli lurad på pengarna om jag köper henne och inte var sett ägarbevis? Eller räcker de att prata med förra ägaren och höra muntligt att hunden tillhör den som nu ska sälja den till mig?
Om de skulle vara så att dmo hade ett fodervärlds kontrakt där de står att hunden tillfaller fodervärlden efter tre år alternativt två kullar gäller de då? eller behövs de även där endå ett ägarbytespapper?
De är ju en hel del pengar de rör sig om vilket gör att man vill att de ska gå rätt till...

Jag hade pratat med förra ägaren.
Och detta med jordbruksverket, förra ägaren måste även skriva på blanketten för ägarbyte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 204
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 433
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 357
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare