Köpa hopphäst

O

O_lovis_O

Jag skulle behöva lite hjälp om nån har en stund över??
Jag funderar på att köpa häst/ponny. Men jag veet inte vilken katogori jag ska köpa. Jag vill ju ha den ett tag och tävla med. Men samtidigt inte allt för stor. Jag är 14 år nu. Och nästa år ska vi köpa denna häst/ponny. Då kommer jag att vara 15. Alltså bara ett år kvar på c-ponny. Jag har hyrt hästar innan men vill nu ha nån som min egen som jag kan tävla svårare klasser typ La möjligen msv. Men det är ju samtidigt några år kvar på d-ponny är det något att satsa på?? Eller ska man ge sej på stor häst ändå?? Tacksam för svar. OCh vilken ras passar en tjej på 164cm 45kg och älskar fart och fläkt men som ska kunna klara höjder i hoppning och även lite fälttävlan. VAd har ni för hästar? :confused: :confused: :confused: jääte tacksam för svar

Sv: Köpa hopphäst

en välutbildad D-ponny låter väl bra....

Jag var 15 då jag köpte min första egna ponny, en C-ponny... men det är väl tom 18års ålder man får tävla c-ponny?!! I sommras gick jag iaf över helt på häst då jag blev tvungen att låta min ponny vandra vidare till Trappalanda.
Jag är ungefär i sin storlek och har nu en häst på 166cm i manken... köpte en jätte fin hopphäst som tuvär är lite gammal, köpte henne som läromästare och för att kunna komma upp i klasserna med.
Vore jag du skulle nog jag satsa på en storhäst, en som hoppat och tävlat lite högre klasser. Fast om du jätte gärna vill ha en ponny tid tycker jag du ska köpa en ponny... Ponny tiden kommer ju aldrig tillbaka och alla ponny ryttare brukar hitta på så roliga läger och lekar med sina ponnies.
Om du inte har behov av någon ponny tid så köp häst annars ponny. Svårt att säga vilken ras som skulle passa men Connemaror är känd för god hoppförmåga och halvbloden är ju även som ofta duktiga hopphästar...Lycka till!

Senast ändrad:

Cponny får man med rida till 18år men för dig är en välutbildad D-ponny ett bra val,

En Dponny skulle jag satsa på, ifall du vill få en ponnytid. men om det är en stor eller liten Dponny spelar inte så stor roll bara du känner dig lagom!
Cponny är bara dumt du är ändå 164 och kommer då att vara 15 år du kan komma att växa ett par cm till också.
jag är 165 och rider stora hästar runt 167, jag ska visserligen tävla en ponny detta året men känner mig nästan stor på honom bara för att jag är van vid häst, jag är inte ett dugg stor på honom egentligen. Ponnyn jag rider är 147, connemara.
Det är en trevlig ras överlag tycker jag, jag hade själv en connemara innan jag gick över till storhäst.

Ja tycker du ska satsa på en Dponny! :)
C pobnny får du tävla på till du är 18, om du inte ska ut o tävla internationellt, men då är det samma med Dponny..
Ponnyåren är alltid roliga o tyvärr är det mitt sista nu.. :(
Men iaf.. Tycker inte du sak haka upp dej så mycket på rasen, utan försök leta efter en som verkar passa dej istället.

TACK för alla underbara svar. Det känns skönt och veta vad andra tycker. :D Ska nog satsa på en d-ponny. :smirk: gillar ju ponnytiden. :love: :love: Men inte för att det är nåt för mej men hur länge får man tävla internationellt på c och d-ponny?? (alltid lika intresserad :angel: ) connemaror vilken höjd är de på?? Är de i d-ponny och storhästklassen eller?? TACk en en gång!! :) :D

Internationellt till och med det år du fyller sexton (nästan 100, kan vara sjutton? Men tror inte det :p )
Connemaror kan vara allt från c-ponny till liten stor häst, oftast är de d-ponnyer. Men stirra dig inte blind på rasen. Lycka till!

O_lovis_O skrev:
TACK för alla underbara svar. Det känns skönt och veta vad andra tycker. :D Ska nog satsa på en d-ponny. :smirk: gillar ju ponnytiden. :love: :love: Men inte för att det är nåt för mej men hur länge får man tävla internationellt på c och d-ponny?? (alltid lika intresserad :angel: ) connemaror vilken höjd är de på?? Är de i d-ponny och storhästklassen eller?? TACk en en gång!! :) :D

Det låter bra, ponnytiden är härlig!
Året då man är 16 är det sista år man får tävla ponny internationellt.
Connemaror är oftas C-ponnysar och D-ponnysar...
Lycka till!!

Underskatta inte heller det fina med korsningar! Du kan få en kanonponny till halva priset av en renrasig pålle. Fina korsningar i ponnyområdet tycker jag halvblod/connemaror utgör.

Och det faktum att många irländska ponnyer som är suveräna på att hoppa är "gatukorsningar" :smirk:

Jag tycker att du ska köpa en storhäst! Kanske ca 157-163cm i mkh... Ok du kan ju tävla ponny ett tag till men är det ärligt talat inte roligare att rida en häst som du kan ha i flera år och som du aldrig kommer växa ur? Jag vet hur hemskt de e att växa ur sina ponnysar... En framåt utbildad pålle med kapacitet för mer inom de grenar du vill, kanske 8-10 år gammal låter som en häst för dig! Lycka till med hästköpet!!!! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 061
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 706
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 478
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka