köpa häst

J

Jordgubben2

Vad bör man tänka på när man köper häst? Vilka frågar bör man ställa?
Mvh

Sv: köpa häst

Finns flera trådar om detta så sök :)
Men annars fråga allt du bara kan komma på.
De du vill veta, vad ska du ha hästen till?
Om du ska hoppa så kan du ju fråga hur hästen är mot olika hinder. Annars hur den är bland andra hästar, att duscha, klippa sko, lästa, rida ut på.
Om den är rädd för något spec.

Använd fantasin bara, skriv en lista på alla saker du ska fråga.

Glöm inte alla viktiga saker som om den är regelbundet skodd, vaccinerad, avmaskad mm.
Samt kolla så du får med alla papper, om du får med utrustning o.s.v.

Funderar också på att köpa häst och htitade den här sidan på nätet med mycket bra information om allt vad gäller hästar, bra och seriös sida tycker jag det verkar som.

http://www.alltomhastar.se/

Vad bör man tänka på när man köper häst? Vilka frågar bör man ställa?
Mvh

På horselink.se finns en mall som man kan skriva ut och ställa de frågorna där som man tycker är viktigast.

Men själv tycker jag att det är viktigast med om hästen har varit skadad/sjuk och hur ägarna upplever temperamentet.

hoppas du hittar nån bra häst :)

Senast ändrad av en moderator:

ett tips är att kräva klinikbesiktning och vara med när den lastas. säger man att hästen är lattlastad ska den vara det!
Har råkat ut för det när vi skulle besigta en häst som var lättlastad och trampade om några gånger i transporten.... jo tjena visst gick den på med lite övertalning sen var den fullkomligt galen i transporten och på kliniken. Den gick inte igenom vet.bes heller, o sen tog det 2 timmar o lugnande för att lasta den igen:devil:

Se till att ha med dig en erfaren hästmänniska som du litar på om du är osäker själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama