Sv: Köpa häst
kan inte svara så bra kanske. men när jag köpte min häst så åkte vi upp två gånger. för att kolla hästen en extra gång. första gången fick vi bl a se hur han var att ta in från hagen och hur han var i spilta och uppbunden. vi fick även se lite gångarter!
så diskuterade vi lite om allt möjligt. det var ju egentligen inte alls meningen att jag skulle köpa häst...
men jag blev totalt nerkärad i honom!
så sen så ringde jag upp många gånger för att fixa med hästen och prata med uppfödarna. så vi redde ut det mesta, pass, vaccinationer, verkningar, avmaskningar osv. det kändes skönt att kunna ringa upp till dem närsomhelst. de svarade alltid mer än gärna!
så andra gången vi åkte upp så fick jag pyssla lite med honom själv för att se hur han var och så. sen fick jag testa att longera själv. vilket inte gick så bra, då han inte blivit longerad förut...
sen så satte vi oss ner och diskuterade kontrakt och veterinärbesiktning osv.
han gick igenom u.a som tur var. och sen så skeppade de ner honom själva. de har sålt en häst till en tjej i mitt stall så de visste hur stallet var och så. men de ville mest kolla så att han mådde bra!
men vi hade ett egetskrivet avtal för det passade oss bäst. men hon som äger stallet brukar använda kontrakt som hon köper.
så, ja sen fick jag hem honom, hade fixat med försäkringen innan. sen så kollade hovslagaren på honom lite. och ja sen så fick han lalla runt lite i hagen innan allvaret började!
men det jag tyckte var viktigt att fråga, då han är unghäst, var hur de brukade hantera deras unghästar och sånt. och om hur rasen var i sig, vad de tyckte om honom personligen och hur han var att hantera!
lycka till meed hästköpet!