Köpa häst

B

Biba

Hej!
Vad bör man tänka på vid ett hästköp?
Med vetrinärbesiktning, licens, hästpass, intyg, avtal, försäkring, mm. Och vad ska man fråga när man ringer på en annons?
Är det viktigt att ha med sig en kunnig person?
Kan man tex fråga någon från stallet som man ska ha hästen i om någon kunnig person därifrån kan följa med?
Eller ska man fråga en ridlärare?
Taxam för svar. :confused:

Sv: Köpa häst

Jag brukar gör upp en liten lista innan jag ringe rpå annonser, vad jag frågar beror lite på vad annonsen innehåller och vad det är för häst osv.
Pass:
Stam:
Mkh:
Ras:
Ålder:
Reg. skodd/verkad:
Reg. avmaskad:
Vaccinerad: mot vad?
Varit sjuk:
Varit skadad:
Lätt att sko/lasta/hantera osv.
Varför dom säljer:
Utbildningsnivå:
Tävlad:
Fungerar man andra hästar:
Olater (krubbiter/väver osv):
Lättfödd/svårfödd:

..finns massor med frågor, tänk ut ALLT du kan tänka vilja veta.

Kan ta som exempel när jag köpte min ponny
Jag åkte ner och tittade, hade handpengingen med mig i fall jag skulle gilla honom, ägaren visade honom, jag klämde och kände och tittade noga.
Kände att detta var rätt ponny, så vi skreve tt kvitto på handpenningen och kom övernes om att han skulle hämtas veckans därpå efter att han besiktigats, vi åkte ner, hanblev besiktigas, UA, vi skev nytt kvitto och fixade med papper till passet så jag stog som ägare, skrev köpekontrakt och sen va de klart.
Jag tecknade genast ny försäkring på honom, i och med att han var ny besiktigad.

Jag rekomenderar varmt att ta med kunnigt folk, oftast kan man bli lite bild själv och dår är de bra att ha två ögon till så att säga.
Ta med nåon som har köpt häst innan, ex. ridlärare,tränare, någon som har bra koll och som vet vad man ska leta efter!!

Oj, det är massor att tänka på, men sunt förnuft klarar man sig rätt långt på!

* Veterinärbesiktningen: ANVÄND ALLTID ALLTID ALLTID EN VETERINÄR SOM DU SJÄLV HAR VALT!! Använd inte hästens dåvarande ägares veterinär. Man vet aldrig vilket fuffens de kan ha för sig (mutor etc.). Var också med på besiktningen så du ser att hästen blir ordentligt genomgången.

* Angående vad du ska fråga: Detta är personligt, men du kan fråga om hästens meriter (om du ska tävla med den kan detta vara av stor betydelse), olater, lynnet, hur länge de har ägt den, varför den säljs mm. Detta står ibland i annonserna. De gånger jag har ringt på annonser har jag först satt mig ner med den/de annons/er jag är intresserad av, och sedan ställt mig frågan; vad är det som fattas i annonsen? Vad har de inte tagit med? Alla de frågor som då kommer upp, skriver jag ner. Sen är det dags att ringa, och kom ihåg: det finns INGA dåliga frågor!

* Kunnig person: Är du osäker själv ska du ta med dig en person som du helst känner, som du litar på och som VÅGAR VARA KRITISK. Personen måste vara ärlig och verkligen kunna säga Nej om h*n inte tycker hästen passar dig. Att vara minst två underlättar MYCKET! Då har ni möjlighet att bolla åsikter emellan er. Det är också bra att ha ngn med sig som (ärligt) ser hur man ser ut när man rider hästen.

* När du kommer för att titta på en häst; be att få göra de vardagliga sakerna med den såsom sadling, kanske borsta lite, leda ut den till ridbanan/ridhuset/fältet. Det ger dig en väldigt bra uppfattning om hur hästen beter sig.

* Kan den vara ensam i stall respektive hage?

*Kan man rida ut i skogen ensam eller är den väldigt flockberoende?

Så... Det var några av mina tankar om hästköp! Lycka till i letandet och hoppas att du hittar en riktigt härlig livskamrat! =)
//Z

Tack så jättemycket :)
Jag vill gjärna att fler ger tips.
Vad ska man ha för några papper?
Ja vet inte så mycket om det där med papper, pass, intyg, avtal, mm.
Tacksam för svar igen :o

kan inte svara så bra kanske. men när jag köpte min häst så åkte vi upp två gånger. för att kolla hästen en extra gång. första gången fick vi bl a se hur han var att ta in från hagen och hur han var i spilta och uppbunden. vi fick även se lite gångarter!
så diskuterade vi lite om allt möjligt. det var ju egentligen inte alls meningen att jag skulle köpa häst... :angel: men jag blev totalt nerkärad i honom!
så sen så ringde jag upp många gånger för att fixa med hästen och prata med uppfödarna. så vi redde ut det mesta, pass, vaccinationer, verkningar, avmaskningar osv. det kändes skönt att kunna ringa upp till dem närsomhelst. de svarade alltid mer än gärna!
så andra gången vi åkte upp så fick jag pyssla lite med honom själv för att se hur han var och så. sen fick jag testa att longera själv. vilket inte gick så bra, då han inte blivit longerad förut...
sen så satte vi oss ner och diskuterade kontrakt och veterinärbesiktning osv.
han gick igenom u.a som tur var. och sen så skeppade de ner honom själva. de har sålt en häst till en tjej i mitt stall så de visste hur stallet var och så. men de ville mest kolla så att han mådde bra!
men vi hade ett egetskrivet avtal för det passade oss bäst. men hon som äger stallet brukar använda kontrakt som hon köper.
så, ja sen fick jag hem honom, hade fixat med försäkringen innan. sen så kollade hovslagaren på honom lite. och ja sen så fick han lalla runt lite i hagen innan allvaret började!

men det jag tyckte var viktigt att fråga, då han är unghäst, var hur de brukade hantera deras unghästar och sånt. och om hur rasen var i sig, vad de tyckte om honom personligen och hur han var att hantera!

lycka till meed hästköpet!

Förutom de frågor du redan fått så har jag även frågat saker som:
- har hästen varit behandlad för någon skada i så fall vad
- hur är den att hämta i hagen, lasta, sko, klippa
- hur ofta skos den, eventuella hovproblem, specialbeslag
- vad står den på för foderstat i dag, är den lätt född
- brukar den gå på bete om somrarna
- om sto, har den haft föl om valack när blev den kastrerad
- eventuella olater
- hur måga ägare har den haft, känner ägaren uppfödaren
- är den tävlad i så fall i vad och på vilken nivå och hur har det gått
- hur rids/körs hästen i dag
- vilken utbildning
- är den försäkrad i så fall vilket bolag och vilken typ av försäkring
- vilken typ av papper har hästen, hästpass, licens
- vaccinationskort
- om ponny, är den slutmätt alt har mätintyg om yngre
Om jag skulle köpa häst idag skulle jag se till att jag kan förlänga försäkringen alternativt om försäkring ska nytecknas att så kan ske utan reservation för något.
Helst skulle jag vilja att hästen har hästpass men finns ordentlig id handling på hästen så är det ju lätt att ordna själv.
Ett ordentligt kontrakt ska givetvis skrivas, det finns färdiga att köpa där man om man så vill kan skriva till om det är något speciellt man vill ska gälla och båda parter är överrens.
Betalning kan göras på många olika sätt. Hellre än kontanter skulle jag välja en postväxel om det är ett större belopp. Har även betalt häst genom att föra över pengar direkt till uppfödarens bankkonto från mitt eget.
Hoppas det blev lite nytt och inte bara upprepningar av övrigas inlägg.

Du ska få med ett pass på hästen alt ett reg bevis. Byta ut ett regbevis är ganska billigt men att registrera en hästen utan papper är dyrt så se till att få ett pass på den.

Har hästen ett pass ska du också ha ett papper som heter "ägarbyte" eller liknande det ska vara ifyllt och påskrivet av säljaren.

Vaccinations kort, licens om hästen har det samt kvitto eller något kontrakt på att du köpt hästen.

nu har jag utgått ifrån en halvblods häst. På ponny ska du också ha ett mätintyg.

Finns ett jättebra "frågeformulär" på horselink.se ! bara att skriva ut. där står alla frågor som man bör fråga! lycka till med hästköpet! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 827
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka