Köpa häst.

Sister

Trådstartare
Hej alla erfarna hästmänniskor. Jag är i medelåldern och har ridit i 1 år privat, min dotter är 7 och har också ridit 1 år privat. Vi är helt hästbitna och jag skulle någon gång vilja köpa en häst till min dotter. Vi planerar att ha den uppstallad med fullservice då vi är så oerfarna. När är det realistiskt att köpa en egen häst? Jag är väldigt realistisk och snarare för försiktig, tänker kanske först om 5 år. Kan man skaffa häst trots att man inte ridit hela sitt liv? Jag är mycket införstådd med att jag kommer att ha huvudansvaret för hästen och vill verkligen inte gå för fort fram men jag känner att detta är en stor dröm både hos mig och min dotter. Alla tips mottages tacksamt!
 
Om du läser på trovärdiga källor, googlar allt du hör och läser för att se relevansen och sanningshalten i det, skaffar dig en riktigt duktig mentor (och googlar sanningshalten även i henoms påståenden) och verkligen är intresserad så tror jag absolut att fem år är en rimlig tidsram.

Självklart kan man ha häst även om man inte har ridit hela livet. Ingen kan kunna allt men man bör kunna så mycket att man inte sväljer allt folk säger med hull och hår utan att man är källkritisk, kollar upp och kan välja vad man vill gå på för linje och att man vet när man ska ta hjälp och av vem för att även då kunna vara säker på att vederbörande vet vad hen pratar om. Det gäller allt ifrån foder, hovslagare, hästskötsel, ja allt. Du som hästägare är ju ansvarig för din häst och därför måste du kunna så mycket att du också vet när du ska ta hjälp utifrån och vad du klarar av att ta hand om själv.

Det finns enormt många inriktningar, sätt att hantera hästar på och sätt att ha hästar på och du och din dotter måste hitta ett sätt som känns bra för er och som baseras på fakta och inte på någons tyckanden.

Att få hänga med i stall och hästskötsel är guld värt och att få vara med i så många situationer som bara är möjligt. Bara att titta på en hov före och efter verkning lär man sig mycket av. Vid varje tillfälle finns alltid något att lära. Är du vetgirig och vill lära dig så finns det inget som säger annat än att du kan bli en bra hästägare. Så fråga, fråga om allt!

Välkommen in i hästvärlden :)
 
Hej alla erfarna hästmänniskor. Jag är i medelåldern och har ridit i 1 år privat, min dotter är 7 och har också ridit 1 år privat. Vi är helt hästbitna och jag skulle någon gång vilja köpa en häst till min dotter. Vi planerar att ha den uppstallad med fullservice då vi är så oerfarna. När är det realistiskt att köpa en egen häst? Jag är väldigt realistisk och snarare för försiktig, tänker kanske först om 5 år. Kan man skaffa häst trots att man inte ridit hela sitt liv? Jag är mycket införstådd med att jag kommer att ha huvudansvaret för hästen och vill verkligen inte gå för fort fram men jag känner att detta är en stor dröm både hos mig och min dotter. Alla tips mottages tacksamt!
Du rider privat? Innebär det att du hänger i stallet och hjälper till med sysslor?
För annars tror jag det kan vara bra att hitta ett stall att hjälpa till i eller vara medryttare så att du får känna på de vardagliga sysslorna och inte bara ridningen.
 
Hej alla erfarna hästmänniskor. Jag är i medelåldern och har ridit i 1 år privat, min dotter är 7 och har också ridit 1 år privat. Vi är helt hästbitna och jag skulle någon gång vilja köpa en häst till min dotter. Vi planerar att ha den uppstallad med fullservice då vi är så oerfarna. När är det realistiskt att köpa en egen häst? Jag är väldigt realistisk och snarare för försiktig, tänker kanske först om 5 år. Kan man skaffa häst trots att man inte ridit hela sitt liv? Jag är mycket införstådd med att jag kommer att ha huvudansvaret för hästen och vill verkligen inte gå för fort fram men jag känner att detta är en stor dröm både hos mig och min dotter. Alla tips mottages tacksamt!

Vad menar du med att ha ridit privat? Har ni gjort andra sysslor som ingår i hästägande och skötsel? Det är ju lite som med barn. Att passa andras ett par timmar är inte så svårt, men att ha huvudansvar för allt är en helt annan sak. Jag hade själv hållt på med hästar i många år innan vi blev med häst. Och visst jag hade grundkunskaper men just att våga lita på sig själv när det gällde var svårare. Man lyssnade gärna på andra och plötsligt visste man varken ut eller in. Så som någon skrev här, lyssna på "rätt" personer när ni blir osäkra. Det betyder att vända sig till veterinär i första hand om hästen inte är ok, t ex. Att känna efter om det känns ok att rida som tränaren säger.
Däremot tycker jag att 5 år är en ganska lång tid att vänta om man verkligen vill. Läs facklitteratur, gå på kurser, bli medlemmar i en ryttarförening och delta som funktionärer etc - där lär man sig mycket och skapar ett kontaktnät.
När ni sedan gör slag i saken - var väldigt noga med att ni köper "rätt" häst. Rätt häst är den som passar er just då. Köp inte en häst "för framtiden", byt då hellre upp er efter hand. Inte lätt att sälja sin häst, men min erfarenhet säger att det finns inget som dödar ett hästintresse mer än om man har "fel" häst.
Lycka till!
 
Välkomna till meningen med livet :love:

Man kan köpa häst precis när som helst.
Så länge man har en duktig och erfaren person att ta hjälp av så kan man köpa häst även fast man själv inte har stenkoll på allt runtomkring. Så länge den personen i fråga också vill och kan vara mentor åt den nyblivna hästägaren.

Att stå med fullservice hjälper er inte när det gäller kunskap om hästhållning. Det betyder oftast bara att
-någon annan ger hästen den mat ni valt och räknat ut att hästen skall ha.
-någon annan lägger på hästen det täcke som ni tror att hästen behöver vid dagens väderlek.
-någon annan tar ut och in er häst ur hagen.
-någon annan mockar er box.
-någon annan tar in hästen till hovslagaren ni valt och bokat.
-någon annan tar in hästen till veterinären ni valt och bokat.
Allt detta klarar en relativt okunnig person av. Ni klarar detta jobb i dagsläget galant.

Det svåra som kräver kunskap ligger fortfarande på hästägarens ansvar. Att räkna ut foderstater, ha koll på den årliga vaccineringen. Skoningar, sårvård, sjukdomssymptom, relevant och uppbyggande träning av hästen det är det som kräver erfarenhet. Och ingen här är fullärd om det ännu.

Att befinna sig i ett stort stall med många hästar ger dig erfarenhet om hästhållning snabbare än om man står i ett litet privatstall. Ofta kan man i stora stall sitta och titta på träningar, närvara vid veterinär och Equiterapeut-besök och sadelutrovningar. Man får fler hästkunniga att fråga och får därför ofta fler synvinklar på det mesta (oftast har man i.o.m. sina egna erfarenheter utvecklat olika åsikter om hästhållning). Det händer mycket mer när det finns fler hästar.
Jag kan med detta sagt absolut rekommendera att man står uppstallad på större anläggningar när man köper sin första egna häst, fullservice är ju skönt men det hjälper er inte kunskapsmässigt.

Små och viktiga detaljer som att:
-veta hur man lastar säkert och åker hästtransport,
-skruvar i och ur brodd,
-longerar,
-ger en avmaskningsdos,
-tar tempen,
-lindar ben,
-tar hand om sår etc
kan man lära sig genom att vara medryttare hos en aktivt tränande/tävlande hästägare i ett större stall och se till att få vara med på träningar och tävlingar och vid veterinärbesök etc, vilket ju enligt mig är den optimala förberedelsen för att skaffa egen häst.
Varför kanske inte bara vara skötare eller groom under en period?

Det är inte antalet år som avgör, utan hur många olika scenarion man blivit utsatt för.
Ett år med en egen klumpig och skadebenägen häst ger ju många gånger mer erfarenhet om sår och veterinärvård än 5 år på ridskola.
Ett år med svårfödd och känslig kolikhäst ger väldigt mycket erfarenhet om foder etc..
And on it goes. :)

Stort lycka till! Och följ drömmen. :up:
 
Tack alla för svar och peppning! Jag tror också på att ha en häst på ett stort stall där man kan lära sig mycket. Vi bor inte i Sverige, eventuellt flyttar vi hem någon gång så det är därför är jag nyfiken på hur det fungerar hemma, jag har ingen koll. Från att ha beundrat hästar på avstånd och varit totalt livrädd när jag först skulle börja rida pga att jag inte vet hur man beter sig runt hästar så har jag gjort stora framsteg. Vi rider på ett ganska litet stall men jag kan nu hantera hästarna helt själv både före, under och efter ridning efter min förmåga såklart, utan att vara rädd. Jag är som en svamp så jag lär mig fort, antar att om viljan finns där tillräckligt så kanske drömmen kan bli verklighet en dag i framtiden med en egen häst.
 
Hej alla erfarna hästmänniskor. Jag är i medelåldern och har ridit i 1 år privat, min dotter är 7 och har också ridit 1 år privat. Vi är helt hästbitna och jag skulle någon gång vilja köpa en häst till min dotter. Vi planerar att ha den uppstallad med fullservice då vi är så oerfarna. När är det realistiskt att köpa en egen häst? Jag är väldigt realistisk och snarare för försiktig, tänker kanske först om 5 år. Kan man skaffa häst trots att man inte ridit hela sitt liv? Jag är mycket införstådd med att jag kommer att ha huvudansvaret för hästen och vill verkligen inte gå för fort fram men jag känner att detta är en stor dröm både hos mig och min dotter. Alla tips mottages tacksamt!

Med rätt människor runt omkring dig och din häst så kan du skaffa häst imorgon om du vill.
Jag vet en kvinna som knappt kunde skritta, trava och galoppera utan hjälp som skaffade häst och det gick utmärkt. Hon red på en mindre ridskola och hennes ridlärare hjälpte henne med allt. Först att hitta och köpa lämplig häst och sedan att sköta den. Hästen togs väl omhand på alla sätt och vis. Eftersom kvinnan var nybörjare så gick hästen några dagar i veckan i de avancerade grupperna för att jobbas igenom lite mer.
Men, den här kvinnan betalade ju såklart en hel del för all hjälp hon behövde.
 
Jag antar att min dotter får visa vägen också. Om hon vill fortsätta med ridning och verkligen är motiverad om några år så kanske allt faller sig mer naturligt. Hon kommer säkert att kunna mer än jag om hon bara fortsätter.
 
Jag vill bara flika in att du inte kan förlita dig allt för mycket på andra människor. Jag och min mor skaffade häst och blev lovade lite hjälp och sådär av bekanta och grannar.
Fick hem hästarna och ingen hjälp fanns av de människorna.

Dock stod vi inte i samma stall som de men lägg inte all din tro på att andra människor alltid hjälper.

Önskar er lycka till :heart
 
Jag vill bara flika in att du inte kan förlita dig allt för mycket på andra människor. Jag och min mor skaffade häst och blev lovade lite hjälp och sådär av bekanta och grannar.
Fick hem hästarna och ingen hjälp fanns av de människorna.

Dock stod vi inte i samma stall som de men lägg inte all din tro på att andra människor alltid hjälper.

Önskar er lycka till :heart

Nej, gratis hjälp kan man ju inte lita på att få i massor. Men om man är beredd att betala brukar det inte vara några problem :)
 
Nej, gratis hjälp kan man ju inte lita på att få i massor. Men om man är beredd att betala brukar det inte vara några problem :)

Fast kan man inte ens så mycket att man på stående fot kan avgöra om det någon säger är helt vansinne eller helt rätt så har man inte tillräcklig kunskap för att ha ansvaret för en häst. Jag har sett och hört alltför många som anser sig kunna säga helt vansinniga saker men ändå litar alla i stallet på just den personen också blir det totalt kaos och pannkaka och det är hästen som får betala i slutändan. Man kan inte heller förlita sig på att alla runt omkring en ska vilja och kunna hjälpa en så lång tid som behövs oavsett om de får betalt eller inte. Livet förändras och vad gör man då?
 
Inte behöver ni vänta i 5 år inte - om ni inte själva vill såklart.

Jag hade ridit i något år bara när jag köpte en ponny som både jag och min dotter kunde rida. Dottern var då 8 år och hade ridit ända sedan hon var 4. Vi tog hjälp i köpet av en av våra tränare, vi ställde också hästen där vår tränare jobbade. Det var ett rätt stort stall och vi fick mycket hjälp. Detta var år 2006. Nu 11 år senare äger jag 8 hästar, har egen gård med inackorderingar, bedriver avel i liten skala och min dotter har tävlat upp till 125cm på häst, ridit sm på ponny osv osv.

Så kör på din dröm när det passar rätt i övriga livet. Tänk på att ta hjälp men också vara kritisk till alla goda råd du kommer få på vägen, tänk själv.
 
Fast kan man inte ens så mycket att man på stående fot kan avgöra om det någon säger är helt vansinne eller helt rätt så har man inte tillräcklig kunskap för att ha ansvaret för en häst. Jag har sett och hört alltför många som anser sig kunna säga helt vansinniga saker men ändå litar alla i stallet på just den personen också blir det totalt kaos och pannkaka och det är hästen som får betala i slutändan. Man kan inte heller förlita sig på att alla runt omkring en ska vilja och kunna hjälpa en så lång tid som behövs oavsett om de får betalt eller inte. Livet förändras och vad gör man då?

Jovisst, TS kan ju halka på ett bananskal och bli förlamad också. Livet kan alltid förändras åt alla möjliga håll.
Det går att även som okunnig hitta bra och kunnig hjälp om man är beredd att lägga lite jobb. Stallar man upp sin häst på en stor anläggning med gott rykte och utbildad personal och betalar för full service plus tillsyn så kommer hästen ha det toppen.
 
Ja har man sånt kapital kan man ju äga häst som mår bra utan att någonsin behöva se den

Ja, det är klart att det blir dyrt om man behöver betala för att få hjälp med precis allt. Men det är ju så med allt i livet, antingen har man kunskap att göra det själv eller så får man betala någon annan för att göra det man vill ha gjort.
 
Ja, det är klart att det blir dyrt om man behöver betala för att få hjälp med precis allt. Men det är ju så med allt i livet, antingen har man kunskap att göra det själv eller så får man betala någon annan för att göra det man vill ha gjort.

Det är precis det jag säger. Man kan inte lita att andra ska göra allt eller att man får hjälp av alla som sagt att de kommer hjälpa. Så man får se till att antingen ha kunskapen själv att klara av det eller få en tränare om de som lovat sviker.
 
Hej alla erfarna hästmänniskor. Jag är i medelåldern och har ridit i 1 år privat, min dotter är 7 och har också ridit 1 år privat. Vi är helt hästbitna och jag skulle någon gång vilja köpa en häst till min dotter. Vi planerar att ha den uppstallad med fullservice då vi är så oerfarna. När är det realistiskt att köpa en egen häst? Jag är väldigt realistisk och snarare för försiktig, tänker kanske först om 5 år. Kan man skaffa häst trots att man inte ridit hela sitt liv? Jag är mycket införstådd med att jag kommer att ha huvudansvaret för hästen och vill verkligen inte gå för fort fram men jag känner att detta är en stor dröm både hos mig och min dotter. Alla tips mottages tacksamt!

Jag hade ridit på ridskola i ett år innan jag skaffade foderhäst. Köpte egen häst någon månad efter de pga att foderhästen inte var som tänkt.

Hade jag fått göra om det hade jag nog ridit på ridskola iallafall ett år till. min mamma har haft häst förr och kan grunden om det. Vi trodde att vi hade bra människor runt oss men det visade sig att vi inte hade. Bytade stall och lärde mig så mycket bara på någon månad. SE TILL ATT HA BRA FOLK RUNT OM ER!
Man lär sig mycket fortare när man har egen häst, man måste dock lägga mycket tid och pengar på tränare. Det är lätt att man gör fel när man inte riktigt kan. Det går ut över hästen och dig själv, sånt tar tid att komma över.
Fick tyvärr ta bort min första häst alldeles för tidigt och köpte en ny lite mer erfaren som jag haft ett år nu. Det var fyra år sedan jag började och inte förän nu kan jag säga att jag börjar kunna det här med ridning nåt så när.

Jag var 18 när jag började rida kanske jag ska tillägga också.
Förövrigt så tycker jag att om ni väljer att skaffa en häst/ponny så börja med att sköta om den själv. Va i stallet så mycket ni kan. Mocka, packa höpåsar och fixa med kraftfoder. Man lär sig även på de.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 257
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 472
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 029
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp