Köpa häst - vad tänka på?

Kastrullhaxan

Trådstartare
Står i hästköpartankar inom en snar framtid, har reda börjat nosa lite på annonser och så men har ingen brådska.

Men plötsligt känner jag mig helt novis, jag har aldrig ägt en gen häst förut men ridit i många år.

Nu ska jag inte gå och köpa en dyr tävlingshäst utan är ute efter en lite billigare promenadkompis (det är min kille som ska ha hästen och han ska i fösta hand tycka att det är roligt att rida)

Hur mkt pengar ska jag lägga vid en veterinärbesiktning? Självklart kommer jag att göra någon typ av besiktning med böjprov, men när man läser en del trådar här på Buke så blir man ju nästan mörkrädd och släpper det där med hästköp.

(Har varit och nosat lite, lite på en häst men bestämde mig för att den inte var något att ha när jag fick höra den låååååånga skadehistorien bakom hästen.)

Vad kan jag kräva av en ev säljare? Ska man släpa iväg hästen till närmaste klinik och kolla varenda led och sena? Hur dyrt blir det på ett ungefär? Vem ska betala det, jag eller säljaren?

Har försökt ögna igenom trådar här på buke och ser ju att många känner sig lurade på hästar.

Tack på förhand!

Sv: Köpa häst - vad tänka på?

Va kul med hästköp! :)

Hur mkt pengar ska jag lägga vid en veterinärbesiktning?
Jag vet faktiskt inte vad det kan kosta. Några hundra kanske. Det tror jag (TROR!) att säljaren stod för i mitt fall för att garantera mig om att den var frisk, men så är det ju inte jämt. Jag tror att det kostar ungefär lika mycket hos alla distriktare. Ring och fråga. Böjprov ingår i en vanlig veterinärbesiktning.

Vad kan jag kräva av en ev säljare?
Tja. Det beror ju på vad du vill ha. En säljare som ska ha en större summa för en häst kanske man kan kräva mer av en en person som säljer en häst för 10 000:-.

Man SKA kräva (oavsätt häst eller säljare) att få vara med vid hämtning i box eller hage, borstning, hovkratsning, sadling, träsning.
Det är inte heller ovanligt att man kan kräva provridning vid 2 tillfällen (om säljaren tycker att man verkar intressant som köpare och om man som köpare är seriöst intresserad).

Ska man släpa iväg hästen till närmaste klinik och kolla varenda led och sena?
Ska man ha en elittävlingshäst kan jag förstå att man gör det. Man vill då att den ska hålla för en tid framåt, för ganska grav påfrestning. Men i övrigt skulle inte jag göra det iaf. man kan höra hur det är med föräldrarna, ev syskon, hur deras hälsa ser ut. Verkar det finnas mycket lösa benbitar och liknande så kanske man ska ta sig en titt. Men i övrigt tror jag inte att det är så vanligt att man kör in hästen till klinik och det hade inte jag gjort om det inte var en relativt dyr häst som jag tänkt slå på stort med.

Hur dyrt blir det på ett ungefär?
Jag har faktiskt ingen aning där, tyvärr. Ring och hör med närmaste kliniker.

Vem ska betala det, jag eller säljaren?
Det får du nog stå för själv. Köper man en unghäst för 100 000:- kan man kanske begära att hästen är röntgad, jag vet inte, men det är som sagt inget du kan kräva av säljaren. Det är isf ngt som ni avtalar om mellan er två.

I övrigt att tänka på är ju det vanliga.
# Är hästen pigg och positiv till hantering och ridning?
# Kommer den till människan?
# Hur länge har säljaren haft hästen och vart har den varit innan?
# Hur beter sig säljaren mot hästen och i vilken miljö befinner den sig?
#Hur sitter utrustningen, är den dåligt utpassad - fråga hur länge den haft utrustningen och hur ofta den tränats/ridits i den - dålig utrustning kan ge STORA problem som du ännu inte kan se så lätt. Snedhet, felmuskling, spänningar, värk, och i sin tur felbelastning av ben som kan orsaka felvinklade hovar/ledinflammationer etc etc..
# Känn igenom ryggen och muskulaturen på benen/halsen/nacken. Vet du inte hur man gör - fråga någon innan du åker och tittar på hästen eller ta med dig ngn som kan.
# Går hästen att flytta på åt olika håll? Är den lyhörd?
# mm...

När du tittar på annonser så är det ju viktigt att personen i fråga verkar lite seriös. Men det är nog lättare att rensa när du väl ringer eller kommer på provridningen. Det är svårt att rensa bland annonser, där får du inte mycket information.

Betala när hästen skrivs över på dig, inte före. Vi skrev över hästen, tecknade försäkring och betalade i samband med besiktningen så att vi dessutom hade veterinären närvarande. Mycket bra. :) Nu handlade det iof inte om så jättemycket pengar, men ändå.

Lycka till!

För det första så åk inte och titta på hästar som ligger utan för den prisklass ni har råd att betala.

Nästa mycket viktiga punkt är att när ni hittat en häst så ska ni som köpare stå för besiktningen. Både rent ekonomiskt och som beställare + att ni ska vara med på den. Det värsta ni kan göra rent juridiskt är att godta en besiktning gjord av säljaren.

Vad själva besiktningen ska innehålla med böjprov ev röntgen m m. Beror helt på ras, ålder och pris på hästen. En enkel gårdsbesiktning går på runt en tusenlappen med allt som reseersättning för veterinären m m. En klinikbesiktning från ett par tusen och upp beroende på om det röntagas eller ej.
Men det kan vara väl investerade pengar.

Om möjligt så överta den försäkring som säljaren har på hästen. Det blir som en extra garanti för er om något ändå skulle vara fel. En ny försäkring har karens för sjukdomar och kommer inte täcka saker som redan finns innan den tecknas.

Intressant att köparen ska stå för besiktningen! Tycker det verkar vara kutym i vissa kretsar i alla fall, att säljaren vill besiktiga (vet ej om jag ska ta det som att det är väldigt seriöst eller tvärtom).

Och att ta över den gamla försäkringen? Det blir värre och värre att köpa häst... Men väldigt intressant tråd för oss ovetande!

Intressant att köparen ska stå för besiktningen!

Och att ta över den gamla försäkringen? Det blir värre och värre att köpa häst... Men väldigt intressant tråd för oss ovetande!

Jag tycker att det är självklart att köparen står för besiktningen upp till en viss prisklass på häst. Jag menar, att sälja en häst för kanske under 10.000kr och dessutom stå för besiktning m.m...

Att ta över den gamla försäkringen är bra, du kan i samma veva som du tar över den modifiera och höja/sänka värderna i den som du vill. På de nya har du då 20dagars karens(eller vad som gäller för just ditt bolag) och under tiden har du då kvar säljarens valda försäkring -vilket i allafall är en försäkring.
Jag gör då alltid så och tycker det är kanon! Enda andra alternativet är ju att ha hästen i stortsett oförsäkrad i tre veckor tills karensen gått ut. Och då täcker den nya försäkringen ändå inte skador som fanns innan köp..

Till TS:

Var noga med att följa hjärtat vid hästköp. Tänk noga igenom vad du vill göra med hästen och var ärlig mot både dig och hästen i frågan om ni tillsammans kan uppnå de målen.

Intressant att köparen ska stå för besiktningen! Tycker det verkar vara kutym i vissa kretsar i alla fall, att säljaren vill besiktiga (vet ej om jag ska ta det som att det är väldigt seriöst eller tvärtom).

Seriöst eller inte det beror helt på avsikten. MEN det finns juridiska prejudikat från dommar som säger att en köpare inte anses att uppfyllt sin undersökningsplikt när man inte själv stått för besiktningen och inte varit med vid den. Veterinären har bara skyldighet att lämna ut uppgifter till den som är "kund". Så om säljaren står för det hela och inte vill att köparen ska få reda på något får inte veterinären lämna ut uppgiften.

Står säljaren för det hela och det senare visar sig vara något fel på hästen har säljaren en guldsits. Sitter med ett "eget" intyg som säger att hästen var UA vid försäljningen. Då är det väldigt svårt för en köpare som godtagit intyget att plötsligt bevisa motsatsen.

Ska det vara riktigt seriöst och man handlar med dyra hästar bör både köpare och säljare göra var sin oberoende besiktning. Allt för att uppfylla de krav som lagstifningen sätter på dem vid eventuell tvist.

Mycket bra inlägg på vad man ska tänka/göra!!:banana:

Priser hittar du i många andra inlägg

Åk och titta på hästen, be att få se den i hagen, hämta den själv eller se när ägaren gjort det.

Tag in hästen i stallet, ställ upp den ,rykta, visitera, kratsa hovar m.m.

Om du provrida så sadla själv och att ägaren visar hur allt ska vara likaså med tränset.Alternativt att ägaren gör det första gången och du andra.

Be ägaren provrida och sen göra det själv.

Provrida hästen minst 1 gång gärna flera och både på bana och ute.

Sen självklart att höra sig för om hur hästen är för det syfte jag ska ha den, hur den är att sko, ev. kontakta hovslagaren och höra mig för, vilken som är deras husvetrinär och höra mig för och ev. förra ägare/uppfödare m.m.

Ha alltid med dig någon annan som kan se hästen och ev. provrida.

Och fattar du tycke för hästen så be att få se alla hästens papper, härstamning,pass m.m.

Besikta alltid, var alltid med, och välj vetrinär själv.

Sen har jag alltid haft transporten med mig och är hästen ok så betalar jag, skriver kontakt och tar med mig hästen hem direkt för då vet jag att den är helt frisk just då men lämnar jag hästen några dagar så kan vad som helst hända.

Senaste gårdsbesiktning av DV kostade 1200:- och av privat 1600:- båda hade lika långt att åka,besiktningarna gjordes i november-07.

Lycka till!

*svarar alla*

Tusen tack för alla era svar, det har upplyst mig en hel del!

Nu verkar det som om hästköpet får vänta lite mer än vad det var tänkt ifrån början, men vem vet, kanske är det värt det? (Finns ju hur mkt hästar som helst menar jag)

Efter att ha läst era inlägg har jag bestämt mig för att stå för vet. besiktningen själv och eftersom jag inte kommer att köpa någon elit häst (vi har sagt max 20 000kr) så blir det nog en besiktning utan röngten. Vi har ju tänkt satsa på en lite äldre häst som min pojkvän kan ha glädje av i första hand som en trygg läromästare i rena grunder och en god kamrat för ritter i skogen.
Ärligt talat har vi faktiskt talat om även triangelmärkta hästar (även de kan ju ha en god framtid för sig beroende på vad de är triangelmärkta för.) Men som sagt, vi får se vad det blir.

Så här är mina tankegångar just nu: Ta det lugnt med letandet av häst, jag måste inte ha hästen i morgon så jag kan titta runt bland annonser och höra mig för (Drömde att jag fick köpa kompisarn gamla ridskolakusa förresten:rofl:) bland vänner och bekanta.
Hästen ska kännas rätt, i mitt hjärta som en bra häst till min pojkvän i första hand och som en häst till mig i andra hand (ev kommer vi att köpa en häst till lite längre fram när vi ser hur mkt vi orkar med en häst). Och när min kille sitter upp så ska han känna att det är en häst som han klarar av, åtminstone inom överskådlig framtid (därmed försvann alla unghästar, alla oinridna travare osv oavsett hur snälla de är)

Åter igen. Tusen tack för alla svar!

Vad bra att du fått lite svar!
Låter som att en polle kommer få mycket tid/kärlek och mys hos er!

Lycka till med hästköpet, oavsett om ni trillar över en i morgon eller det tar er ett år!

Det låter bra. :)

Osäkra ryttare brukar ofta uppskatta ngt grövre, stabilare hästar. kan vara något att ha i bakhuvudet. :) Och ang. oridna travare så finns det en hel del välridna travare också. Det kan vara ett bra sätt att få tag på en välriden häst, billigt. Kallblodstravare är ju också ngt grövre.

Men ni hittar nog det ni söker. Lycka till!

Vilken bra tråd!!!
Får jag låna den och ställa några frågor?

Jag går ochså i hästköpstankar och ska titta både på varmblod och fullblod dom nästa dagarna. Nu kollade jag lite på försäkringar och upptäckte att det kostar dubbelt så mycket att försäkra ett fullblod som ett varmblod. Varför det? Är det så på alla försäkringar? Vilka försäkringar har ni och vad kostar dom? Menar inte att ni ska nämna försäkringsbolagen, men det finns ju olika "paket" och ersättningsnivåer...

Tack i förväg för svar!!
//Lisaflisa

Först vad menar du med varmblod?
Det finns olika premier för olika raser beroende på hur mycket bolagen har fått betala ut ersättningar för dem under åren. Vissa raser har varit mer skadebenägna än andra.

Om du med varmblod avser travhäst så kan det vara bra att veta att för både travhästar och fullblod som varit i träning för kapplöpning. Har många bolag begränsningar i försäkringarna. För har har funnits så många skador av vissa typer att bolagen inte vill försäkra dem för dessa. Dett kan ge en lägre premie och ger också en sämre försäkring.

Det kan bero på att man ofta använder fullblod inom en gren som bidrar med mycket skador. Det är också en skörare ras enl min erfarenhet. Troligen är det iaf skadestatistiken som bidrar till kostnadsskillnaden mellan olika raser.

Vbl betyder troligen "varmblodig häst". Det finns varmbodiga, kallblodiga och fullblodiga hästar. Halvblodshästar tillhör kategorin varmbloiga hästar tex. Och troligen är skadestatistiken blad dessa hästar lägre än hos de fullblodiga, ädlare djuren som är fysiskt skörare och dessutom inte heller innefattar så många olika raser. Enligt vad jag vet.

Jag skulle bara av skadestatistiken avstå från ett fullblod. Men där är man som man vill. Det handlar ju mycket om vad man gjort med hästen innan också.

jag tycker det e viktigt att värkligen veta vad du ska ha hästen till. oxå att hästen e lätt å ha å göra med; borsta, leda, rida ut på själv, kunna vara själv i hage/stall. när jag köpte min häst så gjorde veterinären en vanlig "gårdsbesiktning": böjprov, kolla tänder, anatomi (överben, muskelärr mm) å kolla om hästen var i bra hull. om hästen kostar över 80 000 så skulle jag göra en besiktning på klenik med röntkning av ben å rygg

Hej igen allihopa!

Har inte kunnat vara här på ett tag. Jag är nämligen en av de få procenten i detta land som inte har egen dator. Och nu har jag börjat jobba också så det är lite tight om tiden.

tintilar: Ärligt talat så kan jag mkt väl tänka mig en fd travare. Har ridit mkt travare genom mitt liv och har goda erfarenheter, trevligt psyke, mkt hanterade, sällan några lastningsproblem osv. Men OM jag nu ska köpa en travre så vill jag att utbildningen ska vara kommen en bit. En hel del kan jag göra själv, har ridit till några travare men jag vill att pojkvännen ska tjäna på hästköpet.

rebeckasff: Ja målet är ju att i första hand ha en kompis och jag känner att vi gör bäst i att skaffa EN häst tillsammans först. Då får pojkvännen och jag lite tid att känna hur mkt tid vi faktiskt har (och jag kommer ha mer tid för hästen än honom, det vet vi redan nu) och så får vi se var hans hästintresse tar vägen. Kanske vill han ut och tävla (fast han säger nu att han aldrig i livet kommer hoppa något hinder!) eller är nöjd med att vara skogsmulle. Vi får se...

/Lillan

Jag förstår det. Dessutom - om hästen är i form och kondition så ser du ju också ATT den är hel och frisk. Snedheter, stelhet och felmuskling syns inte på en häst som är ur kondition och inte har fått några arbetsmuskler än. Så chansen att då får en hel häst är nog större om du hittar en som är välriden. :)

Och roligare för din pojkvän.

Lycka till!

Ett tips är också att kolla att hästen verkligen är trafiksäker, tråkigt om man ska ha den som skogsmullehäst och den är livrädd för trafik (ja, tråkigt annars också). En vältempererad häst som inte är konstant het och på är också trevligare som skogsmullehäst medan de som har högre tävlingsambitioner får mer nytta av den extra "nerven".
Vill man sedan gå vidare i sin ridning så rekommenderar jag alla gånger ett halvblod framför en varmblodig travare. Det är skönt att hästen har galoppen helt "gratis".

När jag köpte min häst så betalade vi (köpare) besiktningen om hon gick igenom. Skulle hon inte ha gått igenom hade säljarna betalat den. Så kom vi överens, säljarnas förslag.

Antar att om hon inte gått igenom hade de velat reda ut det osv. Hon hade en gång innan inte gått igenom, men det var tydligen borrelia, när vi köpte gick hon igenom helt ua (iof bara gårdsbesiktning - men vi gav bara 15' för den lilla damen trots hbl i bra ålder. :)) och vi har aldrig haft problem sen dess. (6 år sen)

Vet ni... När ni nu varit inne här och svarat mig så känner jag mig genast så mkt tryggare... Jag kanske fixar det där med att köpa häst trots allt ändå. Och så kan man ju hoppas på en extra portion tur också givetvis!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 395
Senast: Ninnurur
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar