Köpa häst utan pass?

Sammet

Trådstartare
En kompis till mig skall köpa häst och har varit och titta på en.

Är nöjd med den men...

Hästen (okänd 10 årig korsning) saknar pass.
Jag är riktigt dålig på allt sånt där, vad behöver hon göra?
Vet itne ens om hästen finns registrerad någonstanns. Vad gör man i det läget? SKall, och kan, man registrera hästen? Och vart isåfall? Och hur skaffar hon sedan pass?

Senast ändrad:
Sv: Köpa häst utan pass?

Att ordna ett pass är ju någon man kan göra förstås, men petig som jag är bör passet redan vara klart eftersom ALLA hästar SKA ha ett pass nu. Det är också något jag som köpare hade ifrågasatt faktiskt.

Ska man vara ännu petigare än Boj, så är det faktiskt olagligt att sälja/köpa en häst som inte har pass.

Det som din kompis ska tänka på är att det kommer att kosta en del att skaffa ett pass. Vad själva passet kostar beror på var man ansöker om det men det kan vara allt från 400:- till 2500:- om det handlar om stor häst. Till det kommer då också kostnaden för ID-beskrivning, chipmärkning och ev registrering Så om man har otur och bor på fel ställe kan ett pass springa iväg till så där 5000:-. Så det kan verkligen vara värt att ta sig en funderare på om man kan/vill lägga ut den kostnaden. När det enligt lagen är säljaren som ska se till så att hästen har ett pass och då också betala för det.

inget pass, inget kop. jag tycker ni skall be saljaren att skaffa pass till hasten INNAN ni ger honom/henne nagra pengar.. du vet ju inte var hasten kommer ifran eller om han/hon har sina vaccinationer eller inte..
om saljaren ar ngt palitlig sa skall det inte var nagra problem tycker man..
lycka till
kat

*knapp*
Jag har köpt häst utan pass. Kontrollerade först vad det skulle kosta (ID-kontrollant/chip/registrering...) och fick dra av det från priset.
Seriös (men lite lat) säljare :)

Vad landade du på prismässigt för pass?

Att dra av på priset går ju alltid.

Hmm minns inte exakt men tror runt 3000:- Registrering hos ASVH blir dyrare ju äldre hästen är....

Hastar som ar importerade har inte pass. och ar inte chippade heller. sa forstas da maste man gora det nar de har kommit hit..Man har 30 dagar pa sig att gora det.. Bra om man har tider for vet/chip person etc redo nar hasten anlander..

Men en svensk hast utan pass skulle jag inte kopa utan att saljaren skaffade pass..

Jag har importerat 4 hästar och de har haft pass, två av dem var också chipmärkta medan två av dem var brännmärkta istället.

Sen säger jag som övriga, klart en fördel om hästen redan har pass, men priset påverkar ju också en hel del. Går kanske att dra av kostnaden för passet, eller har säljaren redan satt ett lågt pris pga inget pass?

Hastar som ar importerade har inte pass. och ar inte chippade heller. sa forstas da maste man gora det nar de har kommit hit..Man har 30 dagar pa sig att gora det.. Bra om man har tider for vet/chip person etc redo nar hasten anlander..

Men en svensk hast utan pass skulle jag inte kopa utan att saljaren skaffade pass..

Där har du ju helt fel. Jag importerade min häst från Tyskland i somras, och han hade både pass och var chipmärkt. Min andra tyska häst hade också pass och min fd holländare var chippad.

Forklarande till forra poster.
Hastar som kommer fran UTSIDAN av EU ar inte chippade, inte heller har de pass. Det ar bara i EU som sadant ar mandaterat. Jag har tva som star redo att aka fran Iowa i July och nar de kommer in till Sverige fran Holland, maste jag inom 30 dagar ha vetcheck for passet och chippare ut to gora det. Sedan ha sant in och betalat for ny registrations papper samt passet.

Hur det ar inom EU ar en annan sak. Kanske det ar sa att jag ser Europa och EU som "ett land", och darfor inte raknar det som att man importerar hasten till Sverige.

moholmarabs tänker rätt om man ser på det rent juridiskt. För då är import en benämning på ett tullförfarande när man för in en vara från ett land till ett annat. Efter som tull numera inte finns inom EU så blir inga varor inom EU heller importerade eller exporterade mellan dessa länderna. Det närmaste man kan komma att importera en häst numera är Norge som ju inte är medlem i EU. Men benämningen hänger kvar på många ställen där folk inte har betydelsen riktigt klar för sig. Så en häst köpt i Tyskland är numera inte importerad utan bara inköpt i Tyskland ungefär som när en som bor i Göteborg köper en häst i Stockholm den blir inte importerad utan den blir bara köpt i Stockholm.

När det gäller pass så är det en EU-regel och den som köper en häst från ett annat EU-land ska då också ha pass med till den från födelselandet och numera även märkning på hästen t ex chips. Så om man köpt en häst från ett annat EU-land som inte har pass så är det också precis lika olagligt och fel som att köpa en svensk häst utan pass, för alla EU-hästar ska ha ett pass som följer dem livet ut.

Jag skulle nog tänka mig för ordentligt innan jag köpte en häst utan pass, men jag skulle aldrig köpa en häst utan registreringsbevis, du vet ju inte ens om det är deras häst, den kanske är stulen? Att registrera en äldre häst kan bli ännu dyrare än att skaffa själva passet, beroende på vilken ras det är. Detta verkar ju vara en okänd korsning så jag vet inte vart man registrerar en sån, men kan tänka mig att det är hos svenska hästavelsförbundet, kolla med dom vad det skulle kosta. Men som sagt, utan regisreringsbevis vet man ju inte ens att dom verkligen är ägaren till hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 599
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 626
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka