Köpa häst utan härstamnig o pass?

Sv: Köpa häst utan härstamnig o pass?

Låter i mina öron som resultat av en tjuvbetäckning. Då är det inte så konstigt att ägaren inte kan fixa fram papper eller har ordnat med pass. Det behöver ju inte betyda att det är något fel på hästen, utan rent ointresse av uppfödare/ägare. Om priset är lågt satt p.g.a. detta skulle jag kunna tänka mig att titta på en sådan häst, även om det skulle betyda lite extra pappersarbete för att fixa fram pass. Förutsatt att hästen är frisk och har de egenskaper jag letar efter.

Jag har upplevt att ovilja på att plocka fram uppgifter på "okända" hästar ofta innebär att det är travarkorsning, men i ditt fall verkar du ju redan vara medveten om travarblodet och då har ju inte säljaren något anledning att dölja om hon visste något...

Nu iaf så kunde hon kanske tänka sig att låna ut hästen för senare köp tills pass och registration är klart. Men då får jag sköta det för annars skulle hon ta ett överpris på det. Men hästens nuvarande pris skulle kvarstå var mitt krav.
Så vad tycker ni om det?
Att få fram uppgifterna om stammen borde ju gå på nått sätt tycker jag. Bara att ringa runt lite.

Vad är överpris för att fixa pass då? Nu vet inte jag hur mycket denna tjejen sagt men när jga skaffa till min ena häst så vart det garanterat dyrare än bara själv passkostnaden.

SEdan undrar jag om du egentligen har någon koll på hur svårt det kan vara att få fram uppgifter på en stamm. Det är inte att bara ringa runt lite.

Har du och säljaren kommit överrens om något nu då eller hra du börjat se dig om efter annan häst? Blev lite nyfiken på hur det gick.:)

Visst är det väl konstigt att så många unga hästar saknar både uppfödare och stam, pass och knappt att dom har en ägare????:eek:

Vad är överpris för att fixa pass då? Nu vet inte jag hur mycket denna tjejen sagt men när jga skaffa till min ena häst så vart det garanterat dyrare än bara själv passkostnaden.

SEdan undrar jag om du egentligen har någon koll på hur svårt det kan vara att få fram uppgifter på en stamm. Det är inte att bara ringa runt lite.

Har du och säljaren kommit överrens om något nu då eller hra du börjat se dig om efter annan häst? Blev lite nyfiken på hur det gick.:)

Jag hade tänkt att åka o kolla på den men sen nu fick jag ett mail om att hästen var såld. Så kan det gå, hon tyckte väl att jag var för seg lr nåt. Men jag har ju även kollat efter fler hästar under tiden så jag får se vad det blir härnäst.

Låter i mina öron som resultat av en tjuvbetäckning.

QUOTE]

Även om det är en tjuvbetäckning så vet man ju vem som är mamma till fölet. Eller.....? Hos mig brukar det i alla fall aldrig bara dyka upp ett föl utan något sto, i hagen.
Så rent logist borde det inte finnas några i Sverige födda hästar med helt okänd härstamning om man inte har något att dölja.

Jag tycker oxå att det är konstigt att vissa hästar inte har härstamning.
Jo om det såklart är en tjuvbetäckning, men att mamman oxå är "borttappad":crazy:

Varför måste du ha stam på hästen?
Tänkte just säga att du borde åka och kolla hästen, men såg att den var såld.

Min häst köptes utan namn eller någonting.. :angel:

Ordna en vetrinärbesiktning på hästen då får du reda på ålder. Vad jag är rädd för är att hästen verkligen ägs av säljaren. Kontrolera ev försäkringsbedrägeri?Ring ridsportförbundet och fråga hur du ska göra ang pass.Det finns möjlighet att få pass med okänd härstammning.Hästen kan inte hjälpa att människorna är slarviga.Jag tycker att du ska titta på hästen och se om ni trivs ihop.Den stackars hästen förtjänar någon som tycker om honom. Det är sant att det finns en väldigt massa varmblod som inte har rätt härstamning för trav efter nya bestämmelser om blodtypning olagliga hästar som slumpas eller slaktas.Hästen kan ju vara en underbar kompis för det Eller hur? Ge honom en chans! Lycka till

Ordna en vetrinärbesiktning på hästen då får du reda på ålder. Vad jag är rädd för är att hästen verkligen ägs av säljaren. Kontrolera ev försäkringsbedrägeri?Ring ridsportförbundet och fråga hur du ska göra ang pass.Det finns möjlighet att få pass med okänd härstammning.Hästen kan inte hjälpa att människorna är slarviga.Jag tycker att du ska titta på hästen och se om ni trivs ihop.Den stackars hästen förtjänar någon som tycker om honom. Det är sant att det finns en väldigt massa varmblod som inte har rätt härstamning för trav efter nya bestämmelser om blodtypning olagliga hästar som slumpas eller slaktas.Hästen kan ju vara en underbar kompis för det Eller hur? Ge honom en chans! Lycka till

Hästen är såld nu så tyvärr kan jag inte åka o titta på den.

Masse;8157897Även om det är en tjuvbetäckning så vet man ju vem som är mamma till fölet. Eller.....? Hos mig brukar det i alla fall aldrig bara dyka upp ett föl utan något sto skrev:
Nej, men ibland kanske det inte är så positivt att regga en oönskad korsning, varken för stoets eller hingstens ägare. Många jag känner reggar hellre oönskade föl som okända. Men jag håller med om att uppfödaren borde kunna plocka fram uppgifterna. TS säger ju att hon fått namnen, men inte kan hitta hästen på STC. Detta kan ju högst troligt bero på att man inte haft intresse i att regga avkomman, fixa språngsedel m.m. Vad jag förstår är den ju inte heller frysmärkt. Sen ska man ju aldrig lita blint på de namn man får fram på en oreggad avkomma från säljaren, ibland vill de ju försköna sanningen lite. Men om man själv säger att det är travare i hästen tror jag inte att man går in för att förleda...

*KL*
Är det inte straffbart att ha en häst utan pass nu?
Eller är jag ute och cyklar? :confused:
Och jag t.ex skulle köpa en häst utan pass. Vem är det som åker på det?
Den som säljer hästen till mig utan pass eller jag som utfärdar passet?
Bara en lite undran......:o

Jag behöver nu lite råd.
Jag har mailat lite med en tjej som ska sälja sin 3-åriga häst. Problemet är att hon inte vet nånting om hästen föräldrar, hon är inte ens 100 på vad det är för ras men säger att hon tror att det är ett varmblod. Jag är visserligen inte så förstjust i varmblod men hon säger att hästen har ett bra steg i skritten och att galoppen är luftig och fin. Men traven lite ranglig, men hon är ju nyss inriden med.
Hon vet inte hur hög hästen kommer att bli heller, men nu är hon visst 1.53 m. Hästen är inte köpt av uppfödaren och ägaren innan kunde inte heller lämna några uppgifter om föräldrarna, hur kan dom då vara så säkra på att hästen är 3 år då? Allt är lite luddigt tycker jag, men visst hästen är billig.

Är detta något att satsa på? Jag vill ju ha pass o stam, blir det för jobbigt att lägga ner tid på att ens försöka få fram uppgifter? Jag vet inte ens om det är värt att åka o titta på hästen, det är ju ändå ca 15 mil att åka, enkel resa.
Så vad tycker ni alla kloka bukar?
Att hästen inte har pass och härstamning är i sig inget problem, hästen blir registrerad med okänd stam och får sitt pass ändå, men det låter mycket konstigt att de inte vet något om hästen. Är troligt att det inte är så värst seriösa säljare, något är det som inte stämmer. Hästen kanske t.o.m. är chippad. Är den t.ex. stulen så finns det ju antagligen någon som saknar den. Stackars häst, men jag skulle nog passa mig för att köpa, det luktar mygel lång väg.

Pass är inga problem, svensk ridponny/svensk ridhäst, har inga mor/far uppgifter på mina hästar mer än russet och shettisen + mitt ena korsningsto men det är bara för att hon är född hemma i stallet men hennes far vet jag inget om (tjuvbetäckt innan jag köpte stot).

Nej, det är inte flyttat och det är dessutom lagkrav sedan många år (2002?) tillbaka att vid all försäljning ska hästen ha pass.

Nej, det är inte flyttat och det är dessutom lagkrav sedan många år (2002?) tillbaka att vid all försäljning ska hästen ha pass.

Jo men eftersom passhanteringen och därmed leveranserna av passen ligger efter med flera år så uppstår ju ett dilemma här. Ska man inte kunna sälja sin häst pga att man inte fått passet? Har själv ett pass "på gång" sedan deceber 2005 och trots påstötningar och en miljard försök att få kontakt igen (alltid upptaget) med rasföreningen i fråga efter att de lovat att kolla upp och höra av sig så har jag inte hört något. Ska visserligen inte sälja hästen men ändå. Mina andra hästars föreningar har fixat passet på ett par månader.

Nej har man inget pass skall man inte kunna sälja hästen. Rimligt med tanke på att regeln har funnits i 5 år!
Ingen hanterande förening har flera års behandlingstid om inskickade papper är OK.
PL

Nej har man inget pass skall man inte kunna sälja hästen. Rimligt med tanke på att regeln har funnits i 5 år!
Ingen hanterande förening har flera års behandlingstid om inskickade papper är OK.
PL
Skickade in mina papper till ASRP i december 2005 och har varit i kontakt med dem efter det och papperna är i ordning men passet har likväl inte kommit. Vid nyår hade de just gjort klart november 2005. Kommentaren med att sälja häst utan pass var ironisk om du vet vad det betyder!:smirk: Övriga avelsföreningar har tagit max ett par månader på sig med utfärdandet. De som betalar extra för snabb hantering får ändå vänta fyra gånger den utlovade tiden.Kanske dags för litet mer personal!

har hästen vandrat genom fler oseriösa ägare är det lätt att "stam" och papper kommer bort. jag har ingen stam på mitt russsto och vi är bara 3:e ägare. inget fel på henne för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar