Köpa häst utan härstamnig o pass?

jenny82

Trådstartare
Jag behöver nu lite råd.
Jag har mailat lite med en tjej som ska sälja sin 3-åriga häst. Problemet är att hon inte vet nånting om hästen föräldrar, hon är inte ens 100 på vad det är för ras men säger att hon tror att det är ett varmblod. Jag är visserligen inte så förstjust i varmblod men hon säger att hästen har ett bra steg i skritten och att galoppen är luftig och fin. Men traven lite ranglig, men hon är ju nyss inriden med.
Hon vet inte hur hög hästen kommer att bli heller, men nu är hon visst 1.53 m. Hästen är inte köpt av uppfödaren och ägaren innan kunde inte heller lämna några uppgifter om föräldrarna, hur kan dom då vara så säkra på att hästen är 3 år då? Allt är lite luddigt tycker jag, men visst hästen är billig.

Är detta något att satsa på? Jag vill ju ha pass o stam, blir det för jobbigt att lägga ner tid på att ens försöka få fram uppgifter? Jag vet inte ens om det är värt att åka o titta på hästen, det är ju ändå ca 15 mil att åka, enkel resa.
Så vad tycker ni alla kloka bukar?

Sv: Köpa häst utan härstamnig o pass?

Åk och titta...leta efter frysmärkningen och skriv av den. Kolla sen på STC vad det är för häst och om ägarskapet är ok. Alla hästar ska ju ha pass och vore jag intresserad av ett köp skulle jag begära att det ska ombesörjas av säljaren...På din beskrivning tycker jag att allt låter väldigt "luddigt"...

Hästen är nog inte frysmärkt. Den förra ägaren sa vad mamman hette. Men då har den nuvarande ägaren ringt till stc o kollat, men inget år av avkommorna stämmer in på hennes häst.
Och jo det är ju liksom lag på att hästarna ska ha pass nu. Men hon säger att hästen är så pass billig pga att hon inte har pass. Risken är ju att om jag börjar kräva saker så säljer hon hästen till nån annan som kanske inte bryr sig om sånt:crazy:

Risken är ju att om jag börjar kräva saker så säljer hon hästen till nån annan som kanske inte bryr sig om sånt:crazy:

Vill du så hemskt gärna ha just den här hästen då att du blir ledsen om den säljs till någon annan? Och varför är du intresserad av den, för att den är billig? (Du är inte förtjust i varmblod, den har varken pass eller stam och inget är i ordning verkar det som.)

Och även om den hamnar hos någon som inte bryr sig om pass och stam så betyder det inte att det blir ett dåligt hem. Kanske passar perfekt som skogsmulle/familjehäst någonstans.

Vill du så hemskt gärna ha just den här hästen då att du blir ledsen om den säljs till någon annan? Och varför är du intresserad av den, för att den är billig? (Du är inte förtjust i varmblod, den har varken pass eller stam och inget är i ordning verkar det som.)

Och även om den hamnar hos någon som inte bryr sig om pass och stam så betyder det inte att det blir ett dåligt hem. Kanske passar perfekt som skogsmulle/familjehäst någonstans.

Ja den är ju dels billig och att hon säger att den skulle passa bra som ridhäst och den verkar tycka om att hoppa. (vilket jag med gör).
Men jag menar absolut inte att den kommer att hamna i ett dåligt hem om jag inte köper den. Jag vill nog bara ha lite råd om vad ni hade gjort...Tex om det överhududtaget går att fixa fram uppgifter?

Äger den här personen verkligen hästen? Det är en fråga som är rätt viktig i sammanhanget. Säg åt säljaren att den ombesörjer passet och att du kan betala ett högre pris för hästen i så fall...

Ja den är ju dels billig och att hon säger att den skulle passa bra som ridhäst och den verkar tycka om att hoppa. (vilket jag med gör).

Ja fast det finns det ju många hästar som gör till vettiga priser. Vad jag menar är att jag tycker du definitivt ska våga gå på lite och be om mer info och rediga uppgifter, för det är ingen större förlust om människan plötsligt tycker att du är "besvärlig" och säljer till någon annan. Det är viktigare att du, när du väl köper häst, väljer en som känns rätt och som det är lite ordning och reda på så du inte i efterhand upptäcker att du blivit blåst på något sätt.

Om hästen bara haft två ägare efter uppfödaren så måste det ju gå att få reda VEM uppfödaren är och kontakta denne för mer info? Det krävs ju inte mer än ett par telefonsamtal till att börja med.

Jag tror nog att jag lägger denna häst på "hyllan" ett tag och ser om jag kanske hittar nåt annat istället.

Jag har vart med om att försöka få fram uppgifter om en foderhäst jag hade för ett tag sedan, och det var inte kul, alla jag ringde bara sa olika saker osv, till slut gav jag upp. Men då hade jag ju föräldrarnas namn oxå, men det blev inget pass iaf, hästen var ju en arab, visst kunde man skriva arabkorsning i passet, men det är ju inget kul när man vet att man har en ren arab.
Och på denna häst finns ju inte ens föräldrarnas namn, så det skulle förmodligen bara bli knöligare.

Bättre att hitta nåt där papprena är i sin ordning.
Men tack för era svar iaf.

om du ska köpa dig en travare, köp då en som är reg i STC!
du får inte ens vara med på ridtravartävlingar med en oreggad travare. Så nej, leta vidare! Dessutom är det väl krav att man ska sälja hästar med pass nuförtiden.

om du ska köpa dig en travare, köp då en som är reg i STC!
du får inte ens vara med på ridtravartävlingar med en oreggad travare. Så nej, leta vidare! Dessutom är det väl krav att man ska sälja hästar med pass nuförtiden.

Det konstiga är ju att dom inte ens vet om det är en travare, dom bara misstänker. Om den ens är reggad nånstans, det har jag inte ens frågat. Ja alla hästar måste ju ha pass iaf.

Japp håller med dig. Bara att leta vidare.

Hela Sverige är full med hästar till salu för bra pris, med både härstamning och pass!
Köp en sådan i stället. Spar bensin pengarna ,för att åka och titta på en häst du verkligen är intresserad av.

Jag tycker det är oseriöst i allra högsta grad. Alla hästar ska ha ett pass när de säljs.
Köp inte den hästen, i synnerhet som du inte är förtjust i varmblodstravare. Det finns massor av andra hästar till bra pris!

Immer

Jag har fått fram lite mer uppgifter nu. Hästen är inte reggad nånstans och det ända bevis som ägaren har på att hon äger den är ett kvitto.
Har fått vet vad föräldrarna heter, men det var visst inte säkert att namnen stämde. Jag tror inte dom stämmer för pappans alla avkommor finns registrerade på travsport.se och dom är 30 st, men just denna häst finns inte med.
Så denna häst "finns" inte enligt STC. Den så kallade uppfödaren pratar bara norska och vet inte ens om det är han som fött upp hästen:confused:
Nu iaf så kunde hon kanske tänka sig att låna ut hästen för senare köp tills pass och registration är klart. Men då får jag sköta det för annars skulle hon ta ett överpris på det. Men hästens nuvarande pris skulle kvarstå var mitt krav.
Så vad tycker ni om det?
Att få fram uppgifterna om stammen borde ju gå på nått sätt tycker jag. Bara att ringa runt lite.

Luktar skumt.

Hästar är dyra att föda upp och nån borde vilja ta åt sig äran.
Är den billigt uppfödd är risken för medfödda fel och att den inte håller för ridning stor.

trevlig gång, jämfört med vad?
Tycker om att hoppa? själv i hagen över nån liten pinne eller med en människa som ställer krav från ryggen?

Det är inte roligt att ha en häst som är antingen sjuk eller som inte går att använda, spara dina pengar och satsa på ett säkrare kort.

Jag skulle inte ta den hästen. Det "nya" du fått fram gör inte alls saken bättre i mina ögon.

Det konstiga är ju att dom inte ens vet om det är en travare, dom bara misstänker. Om den ens är reggad nånstans, det har jag inte ens frågat. Ja alla hästar måste ju ha pass iaf.

Japp håller med dig. Bara att leta vidare.

Jag har en sådan hemma i stallet utan stam, men vi tror att det är ett fullblod.

Det finns många sådana hästar inget konstigt i det, kan ju vara ett resultat av tjuvbetäckningar etc.

Har den en mamma eller pappa som är i blodbanken är det väldigt lätt att ta ett DNA på den.

Det behöver inte vara något skumt hästen bara för att den inte har pass. Ägarna kanske helt har tappat intresset för hästen och vill bara bli av med den. Det är ju ändå lite som ska fixas inför ett pass, som id- kontroll, chipmärkning mm. Jag tror man måste ha ett vet intyg med för att kontrollera åldern.

Har du sett bilder på hästen? Tycker du att den verkar intressant tycker jag att du kan ta hem den på foder ett tag och gillar du den så köp den och ordna passet själv. Den kanske är jättefin och har ett toppentemperament!

Om hästen är efter travhingst och oreggad så har hingstägaren inte fått betalt för avkomman = dyrt att få fram papper på den då du isf blir tvungen att betala avgiften. Stinker oseriöst långan väg då det sedan många år varit lagkrav på att hästar ska ha pass vid försäljning. Det kan bli dyrt för dig även om hästen i sig är billig, jag hade inte köpt när det finns så lite "fakta" om den.

Om hästen är efter travhingst och oreggad så har hingstägaren inte fått betalt för avkomman = dyrt att få fram papper på den då du isf blir tvungen att betala avgiften. Stinker oseriöst långan väg då det sedan många år varit lagkrav på att hästar ska ha pass vid försäljning. Det kan bli dyrt för dig även om hästen i sig är billig, jag hade inte köpt när det finns så lite "fakta" om den.

Nej jag har funderat lite och faktiskt fått ett annat erbjudande om ett fullblod nu istället. Så jag får se hur det blir med den. Men sen såklart med min vanliga otur var det ju lite fel på den oxå, dock inte med några papper nu:p Känns som att jag är otursförföljd när det gäller hästar:(

Du är inte otursförföljd bara för att du hittat två hästar som inte är perfekta. :p Somliga får leta i år på rätt häst.
Men du måste se dig omkring, läs annonser och fastna inte för första bästa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng