Du är ägare. Men säljarenhar besittningen. SÄLJARENS fordringsägare som vill ha betalt kan leda till utmätning hos säljaren. Och har inte besittningsövergång skett kan din häst utmätas för säljarens skulder. Du ÄGER fortfarande hästen. Men äganderätt och det sakrättsliga är olika saker här.
Vare sig man tycker om det eller inte ser lagen ut så. Något mer än en person gått inse den hårda vägen. Mia R har förklarat utmärkt väl varför den finns.
Och det räcker INTE med att du betalt och har kvitto för att besittningen ska övergå. Utan endera ska tradition ske (varan flyttas), denutiation (tredje man där varan finns informeras) eller att det registreras och annonseras i lokalpress alt ska det vara ett konsunentförhållande med en individualiserad vara.
Så det är STOR skillnad på en stulen vara. Om du VILL förstå säg till så ska jag förklara skillnaden.
Som sagt, jag talar utifrån lekmannens logik - har jag köpt något så är det mitt oavsett vad saken befinner sig. Juridik och logik hänger sällan samman i den vanliga människans ögon. Klart att stulna saker inte är samma sak, men min tanke är att den som ska utmätas ÄGER varken en vara (häst) han har sålt eller stulit.