Men i mina ögon är jag ingen fordringsägare på något som jag inte fått betalt för utan ÄGARE till något jag har köpt före konkursen och sedan ingått ett avtal om att jag ska betala för en plats, en yta. Om jag sedan ställer min häst där eller min bil har ingen betydelse. Om jag vid en konkurs tvingas flytta min häst (eller bil) blir jag fordringsägare på den hyra jag betalt men inte kan utnyttja och den riskerar jag att förlora, men fan inte hästen!
Enligt min juristkompis så kan sådant som säljaren förlorat besittningsrätten till inte tas i utmätning, i detta fallet en häst, vilket det måste vara i det fall där köparen erlagt köpesumman och fått kvitto på det.
Hur går det då i andra uthyrningsstall? Jag har precis varit hos en som har 40 hästar inhyrda och driver detta som ett företag. Dock äger inte hen någon av de hästar som är inackorderade. Då betyder det att om hans företag går i konkurs så förlorar 40 personer SINA hästar för att betala någon annans skulder???
Jag har ett annat exempel. Min man driver ett företag här hemma. Nu är vår son på semester och har ställt sin bil här på gården för att ha den under uppsyn. Om nu vårt företag går i konkurs medan sonen är på semester så kan hans bil bli utmätt och betala våra skulder med?
Högs märkligt måste jag säga. Då skulle jag i princip kunna gå ut och stjäla en massa bilar och ställa på min gård när jag vet att utmätning kommer att ske så kanske den sammanlagda summan av de stulna bilarna täcker mina skulder? En stulen bil eller inackorderad häst spelar ju ingen roll, jag äger inte något av det men det står på min mark och därmed kan jag använda det för att betala skulder.
För mig är det fullkomligt vansinnigt, men jag är inte förvånad. Inte den enda lagen i detta land som är märklig.