Sv: Köpa häst som haft kotledsinflammation som ung?
Jag hade varit väldigt försiktig ang. hovbroskförbeningen. Det skulle definitivt ta bort avelsvärdet för mig om det är ett sto du tänkt köpa. Att var och varannat halvblod skulle ha det tar jag med en nypa salt. Det tror jag inte är några siffror som stämmer.
Jag googlade för att få lite mer information och hittade detta inlägg som jag snor rätt av.
(källa
http://www.hastnet.se/hastnet/forum/forum_svar.php?inlaggid=4957&kid=1)
"Det är en förkalkning av broskdelar som sitter på ovansidan av hovbenets grenar i traktdelen. Finns tyvärr hos c:a 3-4% av hästarna i sverige samt att ungefär 14-15 % av de drabbade uppvisar smärta.
Hovbrosken är en viktig del i hovmekanismen, vil ket gör att en häst med hovbroskförbening ofta får rakställda hovar med överdrivet höga trakter.
En häst med nedsatt hovmekanism av förbeningen kan många gånger få följdskador som ledinflammationer/ledbandsskador.
Hovbroskförbening finns i flera o lika grader, och en del hästar blir hjälpta av PG-beslag, de bör gärna vara trakt och tåriktat för en bra överrullning och landning, samt korrekt verkning givetvis. Det man här vill uppnå är optimal stötdämpning och viktfördelning, samt ett kompenser a den nedsatta hovmekanismen.
Ofta måste man prova sig fram till vilka beslag och åtgärder som passar, då som sagt graden på förbeningen varierar. Detta påverkar ju även hästens arbete i olika grad. Så en "hårt" drabbad häst kan i princip lägga dressyrarbete och tävlingar på hyllan. För de lindrigt drabbade så brukar vardag med träning och tävling kunna fortlöpa utan problem."
Jag skulle inte köpa en så ung häst med både ett fragment och hovbroskförbening.
Kanske jag skulle kunna tänka mig köpa en äldre häst med lindrig hovbroskförbening där jag ser att den har varit hållbar för det arbete jag vill att den ska utföra men aldrig en så ung häst med e problemen.