Köpa häst som haft kotledsinflammation som ung?

Sv: Köpa häst som haft kotledsinflammation som ung?

Jag vet minst tre hästar som har måttlig och lindrig hovbroskförbening de har alla fått ua på röntgen av veterinärer. Jag vet om att hästhandlare ( mkt kända och duktiga hästhandlare) för det mesta inte bryr sig om lite hovbroskförbening just eftersom många storhästar har det, men det är mkt sällan det blir något av det.

Ja, förutom den hästen som det skrivs om i den här tråden, så vet jag ytterligare en häst som inte har någon reservation trots hovbroskförbening. Alltså har jag samma erfarenhet som Donnatello.

Jag sålde en häst för ganska mycket pengar som hade lindrig hovbroskförbening vid röntgen. Den försäkrades in för ett betydlig högre belopp utan reservation vid försäljningen. Och den veterinären ansåg att hbf saknade betydelse för användbarheten.

OK, jag tror er alla som säger det, men det låter jättemärkligt ändå med tanke på att det verkligen är något som kan ställa till problem, och ok om hästen har en förs redan men vid ny försäkring låter det jättekonstigt.

Eftersom jag inte vet mycket om hbf så vet jag inte som sagt, ang olika grader osv men helt klart måste det ju vara något som kan komma att ställa till problem om inte annat på längre sikt:confused: En så unghäst som i tråden ska ju leva och kunna arbeta i många år.

Eftersom det har kommit upp ganska många hästar i tråden som har hovboskförbening börjar jag för det första lita mindre och mindre på att det "bara" är tunga hästar som får det och väldigt liten andel hbl som har det. Veterinärerna kanske vet om hur vanligt det är och vet att det i dom allra flesta fallen inte blir några större komplikationer av det eftersom nu flera veterinärer har visat sig skriva UA på röntgenutlåtandet. Så vitt jag vet har ju inte försäkringsbolagen kollat på själva bilderna utan bara utlåtandet vid förfrågan så om veterinärerna skriver UA borde man ju känna sig ganska trygg men helt trygg kan man ju aldrig vara vilken häst man än köper.

Jag trodde själv att det med automatik innebar reservation, men det är inte så tydligen. Jag vet dessutom att två olika försäkringsbolag blivit tillfrågade om just hbf, inget gav med automatik reservation för detta utan gick efter röntgen/vets utlåtande.

Fast om vet skriver ua på röntgen gör de ju fel. Hbf ska ju noteras men i så fall skrivas att den inte påverkar hästens användningsområde (både för säljarens och köparens skull). Men det kanske var så du menade att vet skrev?

jag har dels haft ett stort och tungt halvblod med rejält med hovbroskförbening i båda fram. Hon hade som 4-åring (när jag red igång henne efter föl) kotledsinfl. ena fram som behandlades och läkte ut. Hon hade aldrig senare några ledinflammationer och led inte heller av hbf. Lyckades dock med en hovbensfrakur och avlivades som 8 åring men då hade hon fungerat bra tills dess.

Grannen hade ett litet halvblodssto (165 cm) som konstaterades ha mkt hbf båda fram, även hon hade kotledsinfl. när de började kolla henne. Visade sig dock senare att det var ngt i mjukdelarna som gjorde att hon hade ont. Att det skulle var hbf som var orsaken till smärtan avfärdade ATG vet helt under hela tiden. Denna avlivades som 5-åring pga smärtan i mjukdelarna.

Har nu en avkomma efter den stora hästen som är ännu större med en normalvikt på 750 kg. Denna häst har ingen som helst hfb (är röntgad med jämna mellanrum) men lyckades även hon med kotledsinfl. när jag gick upp i träning med henne. Efter behandling har hon ridits och tränats i hoppning och dressyr samt ute i terräng. Hon har aldrig mer haft ngn inflammation.

Av mina (mååånga) kontakter med vet. verkar det som att hbf väldigt sällan ger upphov till hälta ens om det är en stor del av hovbrosket som förbenats.

Min egna åsikt om ledinfl. är att det kan uppkomma av ridning medan hästen växer pga att de är stela och att man som lekman bara fortsätter istället för att ta det lugnt när hästen börjar tycka att det är lite jobbigt. Men när de väl är färdiga tål hästar som rids rätt och är hyfsat korrekta i sina ben rätt mkt innan det blir infl.

Hovbroskförbening har, i de två fall jag haft, inte gett reservationer på försäkringen. Dessa upptäcktes vid exportröntgen när jag köpte hästarna.
Blev rubricerade som lindriga och trots att jag i båda fallen förbättrade försäkringen rejält sattes inga reservationer pga detta.
Veterinärerna tog inte heller så stor notis om dessa. Mer vanligt än ovanligt på stora hästar.
Det beror också lite grand på hur förbeningarna "växer". Hur långt upp dom går och om dom är böjda in mot kotleden eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Hovbroskförbening har, i de två fall jag haft, inte gett reservationer på försäkringen. Dessa upptäcktes vid exportröntgen när jag köpte hästarna.
Blev rubricerade som lindriga och trots att jag i båda fallen förbättrade försäkringen rejält sattes inga reservationer pga detta.
Veterinärerna tog inte heller så stor notis om dessa. Mer vanligt än ovanligt på stora hästar.
Det beror också lite grand på hur förbeningarna "växer". Hur långt upp dom går och om dom är böjda in mot kotleden eller inte.

Jag undrar vad det beror på om det ökat bland raser som halvblod:confused: För stora för sitt eget bästa sa man för 25 år sen om de riktigt stora halvbloden. Nu är dom otroligt vanliga.

Bara en tanke, kanske inte har ett dugg med det att göra:cool: Vet verkligen inte ett dugg om hbf märker jag.
Märkligt att något som innebär klar förändring i hoven inte har någon betydelse:confused:

Fast om vet skriver ua på röntgen gör de ju fel. Hbf ska ju noteras men i så fall skrivas att den inte påverkar hästens användningsområde (både för säljarens och köparens skull). Men det kanske var så du menade att vet skrev?

låter ändå oerhört konstigt med tanke på att det finns mängder med hästar som går omkring med lösa benbitar som dom aldrig kommer ha problem med men det blir ju reservation på det även om vet. anser att den sitter så till att den inte kommer ställa till besvär.

nu citerade jag fel inlägg, skulle citerat det inlägget som ligger snäppet längre ner ;-)

Jag ska leta upp mitt besiktningsprotokoll men har för mig att det inte står ngt alls om HBF där. I ett av fallen ringde vetrinären till försäkringsbolagets veterinär och kollade så att det inte skulle bli några reservationer och det blev det inte.

Hästarna jag känner till är samtliga nättare i typen och under 165 så inga bamsehästar precis.

Hej!

Jag sålde en häst för flera år sen som hade kotledsinflammation båda fram när hon var 4 år. Bedömdes som växtvärk och som jag förstått det har det inte kommit tillbaka igen.

Min tjej hade böjprovsreaktion i kotorna båda fram som 3-åring. Relativt nyinriden, så jag tror det berodde på ändrad belastning. Jag köpte henne ca 6 månader efter reaktionen, då var hon ua och har så varit sen dess.
/ lavinia

Nej vad vet jag jag har bara lyssnat på veterinärens ord så att säga om man inte ka lita på dennes ord vem ska man lyssna på då :confused:

Donnatello (min förra) var en av hästarna som jag talar om som hade lindrig hovbroskförbening ena fram, ngt som han aldrig haft några besvär av. När det har uppkommit vet jag inte eftersom han inte röntgades när jag köpte honom.

Jag tycker bara det är märkligt att nu 3 veterinärer bara i princip har skakat på huvudet när det gäller hovbroskförbening dom har inte tyckt att det vart ngt att hänga upp sig på, kan det ha kommit ny fakta som man inte kan googla fram än?!

Ja jag låter det vara osagt men man blir ju helt klart fundersam om man inte kan leta på någon veterinärs ord.

När jag var hos tandläkaren Ylva Rubin så läste jag i en av hennes veterinärtidningar som låg på bordet. Där var det ett stor reportage om just hovbroskförbening. Nu läste jag inte så jättenoggrant då det var ganska så tung läsning men som jag förstod det så enligt den forskningsrapporten så är det inte alls säkert att hästarna får problem med detta. Snarare verkar det som om det var ganska så vanlig åkomma och att de var inte oftare halta än andra hästar (tror det var kallblodstravare som hade ingått i studien). Tror det var förra året innan midsommar jag var där. Kommer tyvärr inte ihåg vad tidningen hette eller vilket nr det var. Kanske man kan ringa Ylva och fråga? Hon borde ju veta vad tidningen hette.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård jag håller på och letar häst nu, har hittat en 15 år som mest använts till hopphäst. Han har haft kotledsinflammation två gånger, 2012...
Svar
5
· Visningar
2 395
Senast: Marita73
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
B
Hästvård Ja det finns en hel historia.. *långt* Hästen är en körhäst imp ungern, kraftig viktbärande modell född 1995. Han har gått på...
2
Svar
24
· Visningar
3 330
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?