Köpa häst som haft kotledsinflammation som ung?

Sv: Köpa häst som haft kotledsinflammation som ung?

Det är möjligt att det du säger är rätt jag har bara lyssnat på vad veterinärerna på klinikerna har sagt jag har ingen källa till det mer än deras ord. Jag får helt enkelt ringa en veterinär som har bilderna och se vad dom säger. Men större delen av sveriges hästar är väl knappast röntgade så hur dom har fått fram källan om hur många som har hovbroskförbening ställer jag mig ngt frågande till!

Men jag tar åt mig av era åsikter för det är alltid bra att diskutera flera olika åsikter innan man gör ngt förhastat.

När det gäller ardennrar så har ju hovbroskförbening varit ett stort problem och därför innebär det omedelbar kassation av hingsten (tydligen ända sedan 1939!)

Jag googlade fram några siffror som kanske kan vara till hjälp (förutom de i mitt tidigare "snodda" inlägg men där fanns ju ingen angiven källa)

Källa http://home.swipnet.se/helsingeardenner/w_hovbr.htm
"Hästar av huvudsakligen belgisk typ har varit föremål för flera relativt omfattande undersökningar. Av varandra oberoende undersökningar, vardera omfattande c:a 1.000 hästar, som använts som draghästar på stadsgator, har frekvensen av hovbroskförbening varierat mellan 68,7 % och 94,4 %. Olika typer av ridhästar har också undersökts. Där varierade frekvensen mellan 0 % och 27,5 %. Den högre siffran observerades hos ridhästar av tyngre slag medan frekvensen av hovbrosk-förbening hos ädlare och lättare slag varierade mellan 0 % och 7,5 %."

Att få det till att var och varannan ridhäst av sv. varmblodstyp skulle vara drabbad låter högst underligt.

Ja exakt det var vad jag har för mej också, ang hovbroskförbening, ovanligt på lättare hästar.:idea: Men vanligt på tyngre hästar. Nu finns ju tyngre halvblod också, förstås. Men trodde det var mest tyngre raser.

Om hästen har hovbroskförbening x 2 så kommer den att få reservation för låga
hältor på båda fram (om du inte tar över en bef förs). Nåt att tänka på.

Det är inte alls säkert. Det beror alldeles på vad röntgen/veterinär säger.

Då får dom ju skriva ua isåfall, skriver dom hovbroskförbening på röntgenutlåndandet så har jag väldigt svårt att tro att försäkringsbolagen tar det utan reservation.

Det märker man när man får sitt försäkringsbrev.

En kompis köpte en häst som hade konkava hovar fram pga dålig skoning och fick reservation på hovsjukdomar båda fram märkte hon när hon fick sitt försäkringsbrev.

Har ägt ett 2-årigt halvblodssto som visade sig ha hovbroskförbening bägge fram och till följd av detta kotledsinflammationer bägge fram (mkt vanligt). Detta på ett mkt elegant sto som fick 9 or på gångarterna vid 2-årspremieringen trots dubbelsidig hälta. Hon uppvisar ingen hälta idag och har ridits fullt ut av sin uppfödare som genast tog tillbaka henne då förbeningen påvisades, heder åt såna uppfödare!! Detta är idag 10 år sedan och hon lever och mår utmärkt.

Trots att hon är frisk idag skulle jag aldrig köpa en sån häst för det är som alla säger; problem får man ändå.....

Noa, luttrad....

Då får dom ju skriva ua isåfall, skriver dom hovbroskförbening på röntgenutlåndandet så har jag väldigt svårt att tro att försäkringsbolagen tar det utan reservation.

Nej, dom behöver inte skriva ua.

Nu säger jag inte att man ska köpa en häst med skavanker, men det går att begära ett utlåtande från försäkringsbolagets veterinärer innan man köper hästen. Då tar bolagets veterinärer ställning till om det blir reservation eller inte.

När har ett försäkringsbolag någonsin missat chansen att sätta reservationer om dom kan :cool:

Jag har inte läst de svar du fått men jag har ganska stor erfarenhet av kotledsinflammationer. Eller, ledinflammationer över huvud taget.

JAG skulle inte vara orolig att köpa en häst som haft kotledsinfl. någon gång. Det är ett relativt vanligt fenomen. Det är sällan en häst INTE har haft någon inflammation. Det finns många som går med inflammation utan att man ens vet om det.
Sedan om det är en återkommande inflammation så kanske man ska dra öronen åt sig. MEN - min erfarenhet är ändå att kotledsinflammationer ofta är sekundära. Dvs - de uppkommer som följd av att det är fel någon annan stans. Belastningen är då större på kotan.
Självklart kan hästen ha primära inflammationer även i kota, beroende på kanske vrickning, lösa benbitar, överansträngning etc.
Jag tror aldrig jag köpt/fått nån häst som INTE haft nån inflammation i nåt ben.
Eller jo, EN faktiskt. Men resten har nog haft lite småskavanker här och där.

Kotledsinfl är inte alltid återkommande.

En häst med hovbroskförbening skulle jag definitivt aldrig köpa dock. Om du oroar dig över en gammal ledhälta så skulle jag få mycket hellre oroa mig över hovbroskförbeningen, vilken du inte oroar dig över.
Det är INTE riskfritt med hovbroskförbening och även om din förra häst inte hade problem med det betyder inte det att denna inte har det....
Där skulle jag akta mig.

Det är vanligt bland tyngre hästraser men knappast bland varmblod eller lättare raser som någon redan nämnt. Tvärtom! Man kan dock även känna längs hovleden om hästen misstänks ha hovbroskförbening.

Senast ändrad:

När har ett försäkringsbolag någonsin missat chansen att sätta reservationer om dom kan :cool:

De har ju blivit mycker mer restriktiva, speciellt mot importhästar. Det minsta lilla en importhäst har en anmärkning i veterinärintyget så blir det nästan alltid reservation. Det är inte alls samma sak med en svenskfödd häst. Jag har diskuterat detta med två olika föräkringsbolag helt nyligen nämligen.

Men jag vet i alla fall att hovbroskförbening med automatik inte ger reservation i försäkringen.

De har ju blivit mycker mer restriktiva, speciellt mot importhästar. Det minsta lilla en importhäst har en anmärkning i veterinärintyget så blir det nästan alltid reservation. Det är inte alls samma sak med en svenskfödd häst. Jag har diskuterat detta med två olika föräkringsbolag helt nyligen nämligen.

.

Vad beror det på tro? Det är ju inte så att en svenskfödd häst kostar mindre än en import om det händer något?

Enligt mitt ombud så beror det på att många importhästar får "skador". Sedan så menar försäkringsbolagen att de inte har samma koll på importhästarnas veterinärpapper/röntgenbilder. Svenska hästar kan de ju kolla upp på ett annat sätt + att ha en dialog med den veterinär som besiktigat/tittat på röntgenbilder.

Vi har ju själva importerat en häst som fick reservationer i försäkringen (som nu är borta), hade den varit svensk så är det mest troligt att reservationen inte hade kommit dit öht.

Det låter helt vettigt det du säger ang. inflammationer. Det som gör mig förvirrad ang. hovbroskförbeningen är att jag vet två hästar som haft det (bara ena hoven dock) som sålts för någorlunda höga summor och två olika veterinärer sa att det är inget att bry sig om var och varannat halvblod har det. De tyckte att ska man köpa halvblod får man räkna med det i princip. Försäkringbolagen sa inte ett knyst om detta.

Därför brydde jag mig inte nämnvärt om just hovbroskförbeningen.

Det låter helt vettigt det du säger ang. inflammationer. Det som gör mig förvirrad ang. hovbroskförbeningen är att jag vet två hästar som haft det (bara ena hoven dock) som sålts för någorlunda höga summor och två olika veterinärer sa att det är inget att bry sig om var och varannat halvblod har det. De tyckte att ska man köpa halvblod får man räkna med det i princip. Försäkringbolagen sa inte ett knyst om detta.

Därför brydde jag mig inte nämnvärt om just hovbroskförbeningen.

Det låter ju jättekonstigt. Tycker det låter skumt om det är hästar som ska användas för tävling. Men det kanske var fritidshästar?
Jag vet visserligen inte så jättemkt om just hovbroskförbening men vad jag fått sagt till mig så ska det orsaka smärta och inte alls vara bra. Det kanske yttrar sig olika på olika raser?
Hoppas det går bra med hästen om du beslutar dig för att köpa den! :)

Det var inga fritidshästar utan fälttävlanshästar på ungefär CNC* nivå alltså inte allra lägsta heller. Den veterinären tyckte som sagt att det inte var ngt som helst att orda om. Ingen utav hästarna hade haft några som helst bekymmer med detta (aldrig varit halta eller orena).

Men jag vet i alla fall att hovbroskförbening med automatik inte ger reservation i försäkringen.

Dom har väl alltid varit restriktiva med skador som är kända:confused:

Låter mycket märkligt att inte hovbroskförbening skulle ge reservation, det vill jag se innan jag tror det:cool:
Vet du såna fall och är helt säker på saken?

Ja, förutom den hästen som det skrivs om i den här tråden, så vet jag ytterligare en häst som inte har någon reservation trots hovbroskförbening. Alltså har jag samma erfarenhet som Donnatello.

Fast jag måste nog hålla med om att det är mer tur än nåt annat att de hästarna håller...min erfarenhet är också att hovbroskförbening ger kotledsinflammation. Har sett exakt samma förlopp på en ungponny, den hade kotledsinflammation o röntgades då upptäcktes hovbroskförbeningen. Den sattes igång väldigt långsamt men hade strikta förhållningsorder om hur den skulle ridas.

Har väldigt svårt att tro att en FT-häst med hovbroskf. kan hålla i de högre klasserna eller som hopphäst alls i längden. Eftersom brosket är sammanväxt o inte klarar att påfrestning lika bra så blir ju inflammationer en rak påföljd.

Nej vad vet jag jag har bara lyssnat på veterinärens ord så att säga om man inte ka lita på dennes ord vem ska man lyssna på då :confused:

Donnatello (min förra) var en av hästarna som jag talar om som hade lindrig hovbroskförbening ena fram, ngt som han aldrig haft några besvär av. När det har uppkommit vet jag inte eftersom han inte röntgades när jag köpte honom.

Jag tycker bara det är märkligt att nu 3 veterinärer bara i princip har skakat på huvudet när det gäller hovbroskförbening dom har inte tyckt att det vart ngt att hänga upp sig på, kan det ha kommit ny fakta som man inte kan googla fram än?!

Ja jag låter det vara osagt men man blir ju helt klart fundersam om man inte kan leta på någon veterinärs ord.

Om du kan visa mig ett enda svenskt förs bol som inte sätter en reservation på
låga hältor p g a hovbroskförbening (vid nyteckning av förs) så skall jag bjuda
dig på en bättre middag! Någon hatt att äta upp har jag inte, min nya hjälm är
för dyr att kalasa på :D!

För min egen del så bryr jag mig inte så mycket om hovbroskförbening, har haft
två hästar med detta, den första var inte röntgad vid köpet så det visste jag
inte om. Den andra köpte jag trots rtgfynd. Så det är inte så att jag avråder köp p g a hbf. Det kan man bara ta ställning till själv utifrån vad man har tänkt
sig att använda hästen till. Vad jag ville påtala med mina inlägg så är det svårigheten att få sin häst försäkrad utan reservationer. Det finns många
nackdelar med hbf men det är inte en debatt som jag har tillräckligt med "kött på benen" för att ge mig in i. Den första hästen fick kraftiga pålagringar på bf,
det kanske den hade fått ändå, vad vet jag?

Liknande trådar

Hästvård jag håller på och letar häst nu, har hittat en 15 år som mest använts till hopphäst. Han har haft kotledsinflammation två gånger, 2012...
Svar
5
· Visningar
2 395
Senast: Marita73
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
B
Hästvård Ja det finns en hel historia.. *långt* Hästen är en körhäst imp ungern, kraftig viktbärande modell född 1995. Han har gått på...
2
Svar
24
· Visningar
3 330
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar