Köpa häst som haft hovledsinflamation

olmeca

Trådstartare
Är i fullfärd att köpa häst, har hittat en som låter perfekt, har inte vart och provridit än men det är planerat.
Men, han har haft hovledsinflamation men är helt frisk förklarad utan någon reservation på försäkringen.
Och han har varit igångsatt ett halvår utan några problem, har hoppats och blivit riden som normalt.
Så frågan är, vågar?

Jag hade personligen inte vågat. Jag har alldeles för mycket dålig erfarenhet av ledinflammationer. De tycks alltid komma tillbaka.

Min förra häst hade hovledsinflamation. Sprutades 2ggr och var sedan borta. Hon tävlades tom 80 km distans efter den hältan.
Jag vet att min häst kan vara undantaget som bekräftar regeln men hon blev frisk

Min ena häst behandlades för hovledsinflammation för fem-sex år sedan. Har aldrig fått tillbaka det igen. Har tränats och tävlats upp till msvA efter.
Handlar nog om att se till att hästen är välskodd och att ha ett klokt upplägg.

Det beror på vad som orsakade hovledsinflammationen. En hovledsinflammation kan komma av flera olika orsaker. Yttre trauman, hästen rids inte hållbart och/eller för hårt, undermålig skoning/verkning, utrustning som inte passar, förändringar i ligament och skelett osv. osv. Om hästen har varit igång på det sätt du själv kommer rida på under en längre tid (för min del, minst ett år) så visst kan man chansa men man bör ta reda på vad som orsakade problemet och diskutera det med en duktig veterinär innan. Jag hade också velat se färska bilder för att kunna diskutera med veterinär utifrån dem.

Är i fullfärd att köpa häst, har hittat en som låter perfekt, har inte vart och provridit än men det är planerat.
Men, han har haft hovledsinflamation men är helt frisk förklarad utan någon reservation på försäkringen.
Och han har varit igångsatt ett halvår utan några problem, har hoppats och blivit riden som normalt.
Så frågan är, vågar?

Både ja och nej. Ta reda på varför den hade det och om den endast haft det en gång osv. Har haft en häst som fick det av att den avlastade fel pga en annan skada Dvs den fick det när den inte reds öht, men det behandlades och kom aldrig tillbaka. Har också sett vissa hästar få återkommande inflammationer som inte verkar försvinna och tills sist har ägarna gett upp.

Det beror på vad som orsakade hovledsinflammationen. En hovledsinflammation kan komma av flera olika orsaker. Yttre trauman, hästen rids inte hållbart och/eller för hårt, undermålig skoning/verkning, utrustning som inte passar, förändringar i ligament och skelett osv. osv. Om hästen har varit igång på det sätt du själv kommer rida på under en längre tid (för min del, minst ett år) så visst kan man chansa men man bör ta reda på vad som orsakade problemet och diskutera det med en duktig veterinär innan. Jag hade också velat se färska bilder för att kunna diskutera med veterinär utifrån dem.

Till dina kloka ord lägger jag till att hästens exteriör också kan vara en faktor som leder till inflammationer. Det finns hästar som faktiskt inte är byggda för ridning.

Skulle be att få skicka röntgenbilder på hoven till min veterinär för att titta om det finns föreningar i hoven. Om inga förändringar finns så hade inte jag låtit det påverka mig i beslutet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 977
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 987
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka