Köpa häst som är enögd??

O

Olly

Hej
Jag skall köpa häst och verkar ha hittat en som kan passa mig utmärkt på alla sätt och vis!!!!! :bow: Problemet är att han har bara ett öga!!! :( Hur ska jag göra??? :confused: Värt att köpa en sådan häst?? Värt att ens åka och titta på den??
Ägaren säger att han inte har några problem med att vara enögd. Skall ha honom som träning/tävlingskompis, hästen är 5 år och har tävlats lite, utan problem. Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vet ju att det finns massor av hästar till salu men den passar så bra i övrigt ju!

Sv: Köpa häst som är enögd??

Om du tycker att hästen passar dig redan nu utan att du har sett han, så åk dit och provrid. Då kanske du också kan se om det är ett hinder för han att vara enögd. Och vem vet, kanske han är den rätta hästen ;) trots att han har ett skönhetsfel.

En bekant till mig har haft en enögd häst.
Det var dock länge sedan och hästen i fråga är död nu men han tävlades i sin glans dagar upp till Svår Hoppning utan bekymmer.

Han hade skadat sig som unghäst och hade aldrig problem med att vara enögd.

Han blev dessutom mycket gammal innan han dog av ålder.

Jag har sett två enögda hästar. Den ena var en ponny, den gick LA/msv hopp om jag minns rätt.
Det andra var ett halvblod, och jag vill minnas att den var ngnstans runt msv nivå i hopp den också.

Jag skulle inte tveka köpa en enögd häst. Förutom de två jag träffat så har jag hört om flera andra som inte verkar ha alls besvär av sitt handikapp.

Fö så är ju Peter Erikssons Flyingehingst Quite Easy enögd. Och han går ju skapligt höga hoppklasser utan problem.

Jag var ute hos en tjej i helgen som hade en enögd häst. Denna gick MSV dressyr!

Min kompis har en enögd häst som hon har som sällskapshäst/ridsällskap. Han blev blind för några år sedan.
Han klarar sig galant det ända man måste tänka på är att vara på rätt sida om hästen att han ser en när man kommer.
Han tycker inte om att ledas på den "blinda" sidan.
Annars far de runt i skogen och sätter full fräs på vägar m.m.
Du kan ju fara och titta på den!

jag tror itne det är några problem alls. Har själv ridit häst som varit blind på ena ögat. Och det gick kanon. Hästen lär sig ju leva med sitt handikapp. En människa som blir blind på ena ögat klarar sig ju fint.

Senast igår såg jag ett ekipage på hopptävling, Hästen ifråga var blind på ena ögat det gick kanon för dom och dom nollade båda klasserna. Men ja lade märket till att hon red honom lite ställd så att han skulle ha lättare att bedömma avstånd.

Lite avhängigt av hästens temperament o förtroende mellan häst o ryttare. En hispig osäker häst kan påverkas kraftigt av att ha en sida där den inte har kontroll över vad som händer.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar