Köpa häst-små ångest.

aramis

Trådstartare
Jag har nu satts i det läget att jag förmodligen inte kommer att kunna ha kvar min älskade gammelkille så länge till i värsta blir det inte längre än en vecka till då vi ska iväg på återbesök på klinik. :crazy:
Detta kommer väll inte som en chock men ändå så svårt att tackla.
Jag har under en lång tid ändå funderat på hurvida jag ska ha häst efter det osv. Nu har jag i princip bestämt mig. Jag vill inte vara utan allt härligt som jag haft under dessa år som hästägare. Jag skulle vilja ha en unghäst att utveckla och utvecklas med för lång tid framöver.
Men så kommer stora ångesten, vilka hästar vågar man ringa på? Har nu sett så många annonser där det står i stil med tävlingsryttare prioriteras osv att jag blir skakis. Jag är ingen tävlingsryttare och kommer säkert aldrig bli heller (mer än på låg nivå i så fall.)
Men jag vill för den sakens skull inte ha vilken häst som helst. Jag vill ha den där hästen med stort H.

Men jag menar hur stor chans har jag att få köpa den där lovande "blickfångaren" med fina steg? Om jag letar bland annonser på 1-2 åringar runt 30-40 tusen? Är det rimligt eller är jag redan där på den nivån ute bland de stora fina hästarna som endast går till de kännda fina tävlingsryttarna???

Jag kommer inte att ringa på annonser där det uttalat står att jag inte hör hemma (satsande tävlingsryttare mm) Men om det inget står, vågar man sig på att ringa då trots att jag "bara" vill ha en fin livskamrat att träna med och leva livet med?

Sv: Köpa häst-små ångest.

Vad hände? jag skulle kolla om någon svarat på min tråd och då var den borta?!? Sen ser jag att den måste ha varit inlagd ändå, då jag fått PM ang tråden.

Någon som svarat på den innan? Jag hann inte se det så ni får gärna skriva igen *snälla*

Klart att du ska våga ringa på annonser du fastnat för. Det tycker jag är självklart, hoppas du hittar en ny livskamrat. :)

Bara ring. Aldrig fel även om de står att de söker ngt speciellt ås kanske de klickar med dig! =)

lycka till...

Sätt ut egen köpesannons! 30-40' är inte jättelågt för en outbildad häst, även om den är "bra". "Den lovande blickfångaren med fint steg" vill kanske uppfödaren få meriter på, men visst är det fullt möjligt att få tag på en fin-fin häst! Så klart att du ska häst.....

Senast ändrad:

svarar alla:

Det verkar som om det bara är jag som fegar lite. Självklart så är det så att man kan inte få mer än nej. Men just det här med hästköp är så komplicerat, eller det känns så i alla fall.

Lättare med icke levande saker typ bilar..... Önskar det vore så enkelt som sambon säger, eller tror. Jag berättade om en annons visade honom och frågade vad han tyckte. "Den var jättefin klart du ska ha den! Åk ner och köp den.":idea:

Jag förstår ju att säljaren gärna vill att sin uppfödning ska synas ute.
Nej, jag får sammla på mig lite mod från er och ringa! :o

Herregud, klart du ska ringa på de hästar du blir intresserad av! :banana:
SÅ många köpare finns inte att man, som säljare, kan välja och vraka hur mycket som helst. Och det är många som vill sälja 1-2 åringar för de pengar du har och inte sjutton har säljaren några krav på vad du ska göra av den. Det är väl en jättebra anledning att leta efter en kompis!
Lycka till!/Malin

håller med,
och vem vet, du kanske får lust att tävla när den blir äldre? :idea:

Hej hej,

Jag hade också svarat på tråden.
Klart att du ska ringa på de annonser som du finner intressanta!
Långt ifrån alla uppfödare kräver tävling. Det viktigaste är ju ändå att hästen får ett gott hem. Att du vill ha en häst med potential, visar ju bara att du är seriös med ditt hästköp.
Berätta om dig själv när du ringer, så märker du ju direkt reaktionen på uppfödaren. Och skulle du få ett nej, så är det ju bara att ringa på nästa annons ;)

Lycka till
//Jezz

Ja, en av fördelarna att kika på unghäst nu är ju att det verkar finnas en hel del. Det är sant.

Fast även om det finns många så känns det inte som om det är många som passerar min kritiska blick ;).
Det är nog så att just nu när jag står med min drömhäst hemma så jämförs allt med han och ingen kan ju vara så bra som han. :love:

Sen vet jag att ingen kommer att vara som han, han är unik och nästa häst kommer också vara unik. Oavsett vilken man hamnar med så kommer man älska den mest av alla sen också när man lärt känna den.

Ja, jag tror ni förstår... jag är ju inte direkt den första att skiljas från en gammal trogen vän. :cry:

håller med,
och vem vet, du kanske får lust att tävla när den blir äldre? :idea:

Jo, det vet man ju inte. Jag har ju inte haft den möjligheten med min nuvarande eftersom jag köpte han som pensionär för 8 år sedan. Med en ung frisk häst så finns många fler dörrar att öppna. Syrran tävlar en del och hon kanske drar med mig sen :D

Jag har genomgått precis detta. Tog hand om en vanskött häst som blev min kompis. Vi hade så mycket roligt ihop. Vi blev så tighta så jag kunde känna vad han tänkte.:love:
Sedermera fick jag upp ögonen för tävlandet, och han var med på det. Så himla duktig. I flera år tävlade vi och hade kul.
Sen blev mina mål lite högre än vad han klarade av. Det kändes som jag pressade honom mer än vad som var bra.
Funderade i flera månader och till slut köpte jag häst nr 2. Valacken fick ta det lite lugnare. Men på sikt började han tycka det var lite trist. Visa sig att jag har en kompis som nöjer sig med att tävla på hans nivå - och hon fick ta honom på prov.
Jag trodde aldrig jag skulle kunna leva utan honom. Men när jag ser hur fint han mår, han är verkligen kungen i hennes stall så vet jag att jag gjort rätt...
Det blev lite långt nu men vad jag vill säga är: hästar är fantastiska och en och annan gång får man förmånen att lära känna någon lite extra. Under en livstid kan man ha turen att hitta några sådana guldkorn.:bump:

Ring och fråga, det kan du alltid göra. Det värsta som kan hända är ju att du får ett nej, eller hur? :)

Jag utgår från att det är ett halvblod du söker . Men vidga dina vyer, det finns massor av trevliga hästar av andra raser där säljarna oerhört gärna skulle hitta en köpare som dig!

Ja, det är i alla fall främst halvblod jag kikat på.
Jag är väll inte främmande för andra raser heller. Men många andra är lite för låga i mankhöjd tycker jag.

Jag vill gärna ha en häst på runt 170. Där ligger min nuvarande och jag gillar det.

Araber, Fullblod och Quarter är hästar som jag haft kontakt med på olika håll förut och väl skulle kunna tänka mig. Men dom faller ofta på att dom är korta i rocken.

PRE hästar har jag kikat på, finns inte så mycket och ofta är dom för dyra för min plånbok.

Har du några förslag så tar jag tacksamt emot dom.

Jag jobbar i ett utbildnings-, tävlings- o försäljningsstall men vi skulle aldrig kräva att du tävlar hästen för att få köpa den. Du måste självklart ha råd om du skulle köpa av oss eftersom du lär köpa "mer än du behöver" i gångarter, hoppförmåga o så om du inte vill tävla ändå men i övrigt bryr vi oss bara om att ni passar ihop och att hästen får att bra hem. Lycka till!

Hej!!
Självklart ska du ringa på de annonser du tycker skulle passa dig
även om det står att det är för en tävligsryttare.
ring på allt du fastnar för.. det värsta du kan få är ju ett nej om man säger så:)

En kompis hade just det valet i våras, hon behövde ta bort sin gamla vän och var ute efter att just hitta en KOMPIS, en vän att träna och ha roligt med, och sen få se vart det ledde.
Hon vågade inte titta först, men började kika "i smyg", sen plötsligt på en bild stod bara Hästen där.
Hon blev störtkär, bara av bilden, att hästen visade sig vara DEN hästen är ju bara underbart, hästen med stort H.

Själv valde jag att vara fodervärd ett tag nu istället för att se om jag orkar gå vidare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar