Köpa häst, provrida?

Sv: Köpa häst, provrida?

Jag köpte min senaste häst osedd, avståndet var ca 50 mil så visst hade det funkat att åka o provrida om jag hade känt att jag var tvungen, men omständigheterna gjorde att jag valde att inte göra det ändå. Hästen var 3 år och förvisso både riden och körd, men inte mer utbildad och "formad" av en ryttare som en äldre häst kan vara. Därför kändes det okej att göra så efter att ha sett flera filmer och pratat massor med säljaren.
En äldre häst som är mycket riden hade jag nog inte vågat göra så med, då kan den ha så mycket mer med sig på vägen och t ex vara riden på ett sätt som inte alls passar mig, och det är inte alls säkert att varken jag eller hästen kan "lära om".

För mig är känslan så viktig att jag utan tvekan hade åkt 40 mil. Jag åkte ca 35 mil för att titta på min nuvarande häst, och då var hon för ung för att ridas.

Men även om känslan är väldigt viktig, så är jag inte så duktig att jag letar efter superduperhästar. Därför hade jag inte åkt 80 mil. Jag hade satt gränsen vid 50 mil ungefär, men det har ju att göra med var man bor.

Jag hade också sett till att titta på flera hästar på samma resa om jag åkte så pass långt.

När jag köpte min ponny tyckte jag att det viktigaste var personkemin. Den första ponnyn som jag tittade på verkade vara helt perfekt och jag hade nästan bestämt mig för henne. Men när jag väl träffade henne märkte jag att hon inte hade någon personlighet alls och att hon var tråkig att rida. Dagen efter skulle jag titta på en tjurig ridskoleponny för att göra en kompis glad. När jag såg henne smälte mitt hjärta direkt. Nu två månader senare är jag väldigt glad att jag provred båda ponnyerna eftersom jag hade gjort mitt livs största misstag annars. Så försök att provrida hästen innan köpet så du märker om den verkligen är så bra som du tror och du ser att personkemin fungerar

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama