Köpa häst, provrida?

Elinbeyla

Trådstartare
Hej !

Är ny på det här forumet och hittade inte riktigt blad trådarna så vet inte om det redan finns om det jag ska skriva om.

Jo det är så här att jag är inne i köpsvängen nu och kollar runt på hästar. Och naturligtvis hittar man även hästar som finns flera runt (40-80) mil från en själv. Har sett bilder, pratat med ägare som beskriver hästen från det rätta tycker jag då den inte alls bara är att sätta sig upp på och rida iväg. Har bett om en film även under ridning.

Men nu till frågan bör man alltid provrida hästen? Besiktning är ett krav absolut men när man bor 40mil ifrån är det lite knepigt få det att gå ihop, åka ner och provrida, hem fundera, ner igen för att hämta.
Vad säger ni på forumet?

Ägaren till den här hästen har företag där det även på hemsidan står om hästen det jag tycker verkar vara det rätta, nämligen hur han är under ridning.

Sv: Köpa häst, provrida?

Det beror helt på.
För mig är det viktigt att hitta rätt känsla, och därför är det också viktigt att provrida.
Enda gången jag skulle köpa en häst utan att själv rida den först är om jag har en vän, tränare eller annan person jag har förtroende för som känner till hästen (kanske till och med har ridit den) och kan rekommendera den.

För mig är det personkemin och känslan som är det viktigaste och det kan ingen beskrivning i värden förmedla även om de är ärliga. Till detta tillkommer risken att ägaren/säljaren inte är ärlig eller rent av blåljuger (till den grad att de inte ens skickar bilder/filmer på rätt häst). Sammantaget, jag skulle aldrig köpa en häst till mig själv på postorder, till en verksamhet skulle jag eventuellt kunna köpa osedda hästar från folk jag litar på, då spelar det mindre roll om just jag faller för hästen, det räcker att beskrivningen är stämmer okej objektivt sett.

Tänker man experimentet att man söker en häst för lätta klasser hopp/dressyr och uteridning och har annonser/kontakt med 10 försäljningshästar som klarar det utmärkt och passar in på beskrivningen rent objektivt. Träffar man hästarna så kanske man trivs med 2, 1 är perfekt och 3 okej, 2 har fysiska problem, 1 ogillar man av obestämda skäl och den sista avskyr man men och hade man varit en annan person hade det varit andra av de 10 som föll en i smaken. Gillar man att chansa kanske oddsen är okej, men vill man hitta hästen med stort H så är det inte rätt väg.

Jag tycker inte att 40 mil är någon sträcka att snacka om och skulle utan tvekan åkt hellre än att chansa. 80 mil däremot, då blir det lite knepigare. Åkte dock 65 mil för att se ett sto jag köpte och då var hon inte ens en ridhäst.
För mig är det viktigt att det känns rätt, många hästar är fina och trevliga att rida, men jag vill att det klickar också.

När jag köpte en av mina hästar så åkte jag ca 45 mil för att provrida. Innan jag åkte upp så hade jag pratat med ägaren, fått bilder, film och kände att allt kändes rätt så långt och tyckte att det kunde vara värt att åka upp och känna efter.

Jag personligen tycker att det är viktigt att "kemin" fungerar mellan mig och hästen, hur bra en häst kan verka "teoretiskt" sett så är det inte säkert att vi klaffar ändå.

Däremot skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa om det var som Blueberry beskrev, att någon som känner mig rekommenderar denna till mig så att säga.

Jag hade åkt dit och tagit med släpen. Provridit den och då kunnat ta med den hem om allt känns bra. Hade även frågat om det fanns möjlighet för övernattning över helgen och då kunnat provrida 2 dagar och umgås med hästen innan jag bestämt mig.

Jag har både sålt och köpt häst osett.

Men då har det varit unghästar. Sålde en 4åring till Kungsbacka (från Sthlm).
Hon fick bilder och hästen besiktades på klinik. Hon har hästen än idag (10 år sen) och är den som är vår mest nöjda köpare.

Kopt osett från Holland då föl (hingst) och en 5åring (sto), äger bägge fortfarande, även om hingsten inte rids av mej. Stoet har jag själv och är helnöjd med (egentligen köpt för att sälja sen, men troligen blir det inte så då jag gillar henne helskarpt).

Har däremot gjort den resan, tittat på en häst, annonsen och resultat samt siffror på blupen va JÄTTELOVANDE, åkte ner till Kungsbacka med bil och släp och va helt inställd på att åka med häst hem. Likaså va säljaren typ lika säker på att bli av med hästen.
Väl framme va hästen ett ÖK !!! De va tom nästan så vi vände i dörren när vi såg öket (hästen) ... Det blev tom transport hem igen, väldigt sur säljare (då hon ju sagt ifrån till många som ringt iom att vi var ju bergsäkra på att hästen skulle med hem)... Men hade den kommit osedd hem hade jag blivit MKT besviken...

Så som svar på frågan, köp osett men bered dej på att de kan gå jättebra men även va helt fel ;)

Jag hade åkt dit och tagit med släpen. Provridit den och då kunnat ta med den hem om allt känns bra. Hade även frågat om det fanns möjlighet för övernattning över helgen och då kunnat provrida 2 dagar och umgås med hästen innan jag bestämt mig.

Det ska jag verkligen ha i tanken! Tack för alla svar har bestämt att inget köp innan jag sett hästen i verklighet samt känt lite på den på ridbanan!
Som sagt 40mil är väl inget om man ska ha hästen förhoppningsvis flera år :)

Jag har både sålt och köpt häst osett.

Men då har det varit unghästar. Sålde en 4åring till Kungsbacka (från Sthlm).
Hon fick bilder och hästen besiktades på klinik. Hon har hästen än idag (10 år sen) och är den som är vår mest nöjda köpare.

Kopt osett från Holland då föl (hingst) och en 5åring (sto), äger bägge fortfarande, även om hingsten inte rids av mej. Stoet har jag själv och är helnöjd med (egentligen köpt för att sälja sen, men troligen blir det inte så då jag gillar henne helskarpt).

Har däremot gjort den resan, tittat på en häst, annonsen och resultat samt siffror på blupen va JÄTTELOVANDE, åkte ner till Kungsbacka med bil och släp och va helt inställd på att åka med häst hem. Likaså va säljaren typ lika säker på att bli av med hästen.
Väl framme va hästen ett ÖK !!! De va tom nästan så vi vände i dörren när vi såg öket (hästen) ... Det blev tom transport hem igen, väldigt sur säljare (då hon ju sagt ifrån till många som ringt iom att vi var ju bergsäkra på att hästen skulle med hem)... Men hade den kommit osedd hem hade jag blivit MKT besviken...

Så som svar på frågan, köp osett men bered dej på att de kan gå jättebra men även va helt fel ;)

Tack för att du delar med dig, det gör att jag kommer ta det säkra före det osäkra. Som sagt bilder säger mer än 1ooo ord ibland. Men hur tycker ni det är om man kommer dit och inte alls känner för det. Självklart är det bästa att vara ärlig men det är ju så svårt tycker jag. Hur kan man säga på bästa sätt utan att göra sig ovän med någon?

Jag skulle absolut åka och provrida. Man kan ju dessutom planera resan så att det finns fler än en häst på vägen.

Jag åkte över 40 mil och kollade på valp. Sen var det ju upp till uppfödaren att godkänna mig som köpare. Några veckor senare fick jag åka ner igen och hämta hunden. Och då var det ju "bara" en hund.

Jag och en kompis åkte säkert 30 mil till en häst som lät toppen :love:

Väl där så ber vi säljaren visa hästen riden först, då visar det sig att man måste parkera hästen i ett hörn på ridbanan vid uppsittning(hur gör man då i skogen??), sen körde den medeltempo tölt eller mer (:eek:) tills man satt(kastade sig) av...

När säljaren fräst runt ett tag så var det dags för oss att prova.. :crazy: vi sneglade på varann och fick sedan klämma ur oss att det nog inte var någon idé, den hästen hade alltför mycket motor för oss.

Vi hade fått hästen beskriven som en pigg, stabil, äldre läromästare. Och det var den kanske, i vissas ögon.

Men så är det ju, alla ser på en häst olika. Känns det fel direkt kan man väl ge det en liten chans, om det ev bara är kemin. Men är den uppenbart fel är det ju bara att säga det direkt.
Som säljare skulle jag uppskatta det mer, istället för att ägna en massa tid åt att köparen ska provrida, och sen visar det sig att det aldrig var aktuellt med köp.

Jag vill definitivt provrida innan köp. En beskrivning kan ju bli fel även om säljaren är ärlig pga att man helt enkelt uppfattar hästen olika. Jag vill ha en häst som jag passar ihop med, som är trevlig för mig att rida. Tycker det är en mycket mindre ansträngning att åka långt för att provrida än att ta hem en häst för att upptäcka att det blev helt fel.

En av mina köpte jag ca 50 mil härifrån. Vi åkte upp och stannade över natten och kunde därmed prova två gånger. Helt klart värt det!

Provrid ALLTID skulle jag säga! :) Har flera bekanta som har köpt hästar "osedda" och det har tyvärr aldrig blivit riktigt bra, det har blivit okej men inte sådär att man ser att ekipaget passar helt för varandra. Sen kan man inte lära sig allt om en häst på en eller flera provridningar men det är iallafall mycket större chans att få ett lyckat köp om man har sett och provat hästen innan.

Jag åkte 60 mil enkel resa för att titta på min nuvarande häst och eftersom det kändes bra åkte jag dit en gång till för att prova innan jag köpte honom. :)

Jag köpte en häst "osedd" som stod 50 mil bort, men då var det också ett fantastiskt erbjudande (nästan gratis) och jag hade sett bilder och video på hästen. Det var dock en oinriden unghäst, så provridning var ju inte aktuellt i vilket fall. Jag resonerade som så att om det visade sig att hästen inte alls passade mig, så skulle det inte vara några svårigheter att sälja honom och få minst pengarna tillbaka. (Han är dock helt underbar och jag kommer aldrig sälja honom!)

Så det kan man ju också tänka på; om priset är bra och just den typen av häst är eftertraktad i din landsända, så kan man ju chansa och om man upptäcker att kemin inte stämmer så kan man sälja. (Fast just nu är det ju väldigt svårt att sälja häst, så risken är ju att man blir ståendes med en häst man inte tycker om, bra länge innan den blir såld och man kan leta efter en ny.)

ta med transport och provrid samma dag. Känns det inte bra är det bara att åka igen. Då har du iallafall suttit på hästen:)

Tack för att du delar med dig, det gör att jag kommer ta det säkra före det osäkra. Som sagt bilder säger mer än 1ooo ord ibland. Men hur tycker ni det är om man kommer dit och inte alls känner för det. Självklart är det bästa att vara ärlig men det är ju så svårt tycker jag. Hur kan man säga på bästa sätt utan att göra sig ovän med någon?

Men är det inte ÄNNU värre om du köper hästen utan att ha provridit och så visar det sig att du känner precis så som du beskriver ovan.

Sen tror nog jag inte att en säljare blir arg om du kommer dit och inte vill rida ifall att du direkt känner att det är fel häst för dig.

Jag skulle aldrig köpa en häst utan att träffa den o provrida. Eftersom jag inte är en superryttare som klarar av vilken häst som helst är det viktigt för mig att kemin stämmer och att jag känner att hästen o jag kan fungera ihop.

Jag tycker inte att 40 mil är någonting alls, jag åkte nattåg t o r till Kiruna en gång för att prova en häst (de ägarna hade i sin tur åkt nattåg t o r till Stockholm för att prova honom när dom köpte!) och den häst jag har nu stod 50 mil ifrån där jag bor, jag tog tåget ner fram o tillbaka över dan för att provrida.

Som säljare skulle jag inte bli grinig om du åkt och tittat på hästen men sen tycker att "nä den är inte min typ".
Och rent krasst så är det fler gånger jag sagt "ok det här blir ingen affär" än tvärtom. Man ser ju på köparen i fråga hur den beter sej och om personen inte verkar "nöjd" så lyser det igenom ;) Just hästar är ju lite speciellt, det är så mkt som ska "klaffa". Och hästar har ju redan en "personlighet", (jo alla djur har ju de, men köper du en kattunge/hundvalp så formar man den ju mkt själv) som man ska passa med.

Min första häst köpte jag efter att ha åkt från Göteborg till Karlstad, det var kärlek :love: vid första ögonkastet och han bor än idag hos mig. Har åkt från Göteborg och en bra bit in i Dalsland för att provrida en häst. När vi kommer fram ser vi den värsta hovsprickan jag sett, en skada på ögat och sedan visar det sig att hästen är mer eller mindre oridbar och bara kan höger galopp. Där blev det inget köp ska jag säga.

Jag tror det är viktigt att provrida för att känna efter om kemin stämmer som många sagt men också bilda sig en uppfattning om hur hästen är i hantering och i stallet, något som är svårt att fånga på film. Min andra häst var bara 2 månader när jag lade handpenningen på honom, men när vi var där o kikade så trasslade han in sig i en skottkärra, han stod still, funderade på vad som hände när skottkärrans handtag var lite här och var, och klev lugnt därifrån. Redan då kunde man se att det var en coooool kille, något som man bara kan se om man faktiskt är där o kikar. Lycka till med provridandet och hästköpet :-)

Det kryllar av hästar till salu, tveksam till att du ens behöver åka så långt som 40 mil om du inte bor i Norrland villsäga..

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama