Köpa häst med tuppspatt

Sv: Köpa häst med tuppspatt

Jag är ingen vette så jag kan inte hävda bestämt att han hade tuppspatt efter första klinikbesöket utan det var klinikens diagnos. Jag kan bara återberätta vad som hände under åren och vad de olik utlåtanden och diagnoserna från klinikerna sa.

Förvisso var det 2001 som tuppspattdiagnosen kom och 2004 som spattdiagnosen och han togs bort så rönen och kunnskapen kan vara annorlunda nu. Kan bara hoppas för alla drabbade hästars skull.

Nä, den ser inte alls ut som en patella häst de har sina knyck mer bakåt (har haft en extrem sådan). Tuppare tar framåt som denna, patella bakåt så inte mkt att blanda ihop. Denna är ju extrem i höjden den tar i början, normalt uppfattar man det ju mer bara som en stampning men just det specifika att det är in under magen.
Blev dock beklämd när jag sökte på tuben, massor av tydligt halta hästar som kallades vara hästar med tupp, en var riktigt ruggig att se den hade så uppenbart rejäla problem i bakknäregionen och riktigt ont, den står de där och filmar och smackar fram i trav, det gjorde riktigt ont i en att se det den riktigt släpade sig fram.

Ja! Jag sökte också på tuben efter att ha svarat i tråden och blev beklämd. Skönt att det inte bara är jag då, så att jag inbillade mig... men stackars stackars krakar som har ont och människor som inte fattar!!

Vad härligt att höra att det går att använda en häst med tuppspatt helt normalt!

Jag hade köpt den om jag gillade den i övrigt.
Många säger "köp inte en sjuk häst det finns så många friska"
Tuppspatt är ingen skada utan bara ett skönhetsfel. Den ända gången det gör ngn betydelse är om du ska tävla dressyr.
Hade inte sagt köp den om det var en fång,spatt eller ngt annat som har ngn betydelse.

Hästen bor en bra bit ifrån mig så jag har inte ens varit och tittat på den än då jag vill försäkra mig om att tuppspatten inte är någon som kommer leda till större problem i framtiden.

Och först måste jag bestämma mig om jag ens ska köpa häst ;)

Även jag tittade på en häst som säljaren först diagnostiserade som opererad patellaupphakning men som sedan visade sig vara en opererad tuppspatt.

Jag har pratat med duktiga vetrinärer om detta då jag var riktigt sugen på att köpa hästen och tuppspatt är endast en nervryckning kan man jämföra det med. Eftersom jag ska träna och tävla min häst i dressyr så kan jag inte köpa en häst som hade tuppspatt. Helt klart dras poängen ner om han börjar tuppa inne på banan, men det var en RIKTIGT fin häst och såå trevlig att rida.

Vem säljer den? PM:a gärna så kan jag berätta lite mer om det är den häst jag tror.

Lycka till!

Låter lovande :)

Hur fungerar det med belastningen på det friska benet? Blir det inte felbelastat när det "sjuka" benet rör sig på ett felaktigt sätt?

Skulle ni köpa en häst med tuppspatt, om ni inte hade ambitioner att tävla utan bara hobbyrida i skogen och träna på banan? Hästen rids och tränas som vanligt regelbundet och besväras inte av tuppspatten.

Om det är tuppspatt och inte spatt och den ska brukas så som du beskriver så har jag inga invändningar eller avrådan till köp.

Jag resonerar så här: Varför köpa en "sjuk" häst när det finns så många friska?

Det här har jag svårt att förstå vad du menar med. Menar du friska hästar eller hästar som säljaren uppfattar som frisk?? Är det det sista du menar så håller jag med dig.

Alla hästar har ngt typ av defekt,, det friska hästen finns inte men har man bara kännedom om den enskilda individens defekt så kan man hålla den frisk.

lånar sista knappen.

har en häst med tuppspatt (ej veterinärutredd på det viset men veterinär har sett honom i andra sammanhang och gett "diagnos").

finns det några tillskott man kan ge för att på något sätt "hjälpa till"?

vet att det ju är en rörelsestörning, vi märker det främst i skritt under igångsättningen och ibland i galopp (sällan). och aldrig i trav.

tävlar dressyr och har inte fått några kommentarer om det...

Min häst med tuppspatt (utredd på klinik) får inga tillskott och jag ser inget behov av det heller. Hon lyfter så mycket på ett bakben att hon nog skulle få kommentarer på en dressyrtävling men det är inget som stör henne. Det syns inte heller i trav eller galopp. När det är kallt syns det mer om mindre när det är varmt och det minskar rejält även på vintern när hon blir varm i kroppen (=när man galopperat en bit). Jag brukar däremot ta ut en massör/equiterapeut med jämna mellanrum men det brukar sällan vara något att göra så att säga.

Min häst med tuppspatt (utredd på klinik) får inga tillskott och jag ser inget behov av det heller. Hon lyfter så mycket på ett bakben att hon nog skulle få kommentarer på en dressyrtävling men det är inget som stör henne. Det syns inte heller i trav eller galopp. När det är kallt syns det mer om mindre när det är varmt och det minskar rejält även på vintern när hon blir varm i kroppen (=när man galopperat en bit). Jag brukar däremot ta ut en massör/equiterapeut med jämna mellanrum men det brukar sällan vara något att göra så att säga.

min gör det ju bara från och till. mer när han är exalterad. men aldrig när han är uppvärmd (dvs visar han inget på tävling i skritt för då är han ju uppvärmd :P ).
har ute massör också regelbundet men hon hittar aldrig något heller direkt.

han verkar inte berörd av det så jag skippar väl tanken på tillskott då :)

Jag tycker att du med gott samvete kan skippa den tanken. Min häst är 18 år och har haft tuppspatt den senaste 7-9 åren (minns faktiskt inte riktigt när vi var in på kliniken för det). Jag tänker som så att om hon helt plötsligt skulle visa mer eller verka påverkad av det så provar jag att ge någon form av tillskott.

Jag vet en häst med tuppspatt som rids och tränas samt tävlas på hobbynivå i hoppning (och fälttävlan?). I dressyren får den avdrag pga rörelsestörningen (som syns främst i galoppen har jag för mig) men i övrigt funkar den bra till det den används till. Känner inte ägaren personligen och vet inte så mycket om hästen men den är fullt frisk och igång så vitt jag vet. Kraftigt hbl på 180+, så man tycker ju att en ev felbelastning skulle göra sig bemärkt.

Däremot vet jag inte själv om jag skulle vara intresserad av att köpa en "okänd" häst med tuppspatt... men om jag verkligen var fäst vid hästen och tuppspatten inte påverkade den nämnvärt så skulle jag inte låta det stå i vägen för ev köp.

Det här har jag svårt att förstå vad du menar med. Menar du friska hästar eller hästar som säljaren uppfattar som frisk?? Är det det sista du menar så håller jag med dig.

Alla hästar har ngt typ av defekt,, det friska hästen finns inte men har man bara kännedom om den enskilda individens defekt så kan man hålla den frisk.

Oj! Nu blev jag imponerad :)

Tillägg: det kan gå otroligt snabbt att göra en frisk häst "sjuk".

NEJ

Har en häst i stallet som har tuppspatt och nu på äldre dar har han utvecklat flera olika belastningsskador pga det onormala rörelsemönster som uppstått. Så nej det finns fler hästar därute.

Tycker du ska åka och titta på hästen. Om den passar, går igenom veteränbesiktning UA ser jag inga hinder till att köpa en häst med tuppspatt.

Har sett att det råder delade meningar om detta i tråden. På min förra ridskola hade vi en häst med tuppspatt. Han var tävlad relativt högt i dressyr med hyffsade resultat och har nu gått närmare 15 år på ridskola utan skador. Man ser främst tpppspattet i skritt, främst på morgonen när han ska ut i hagen (står i spilta). I början av lektionen syns det också tydligt, men blir bättre efter uppvärmning.

Sedan beror det ju på vilken grad av tuppspatt hästen har. Den nämnda hästen syntes det mest på i skritt, men inte så mycket i de andra gångarterna.

Så om du gillar hästen och får reducerat pris tror jag man kan göra en bra affär på tuppspatthäst. Rönka gärna. Kostar en slant men är väl värt det i långa loppet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 770
Senast: Franken
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka