Köpa häst med tuppspatt

Guldaskig

Trådstartare
Skulle ni köpa en häst med tuppspatt, om ni inte hade ambitioner att tävla utan bara hobbyrida i skogen och träna på banan? Hästen rids och tränas som vanligt regelbundet och besväras inte av tuppspatten.

Sv: Köpa häst med tuppspatt

Nej! Eftersom spatt är kroniskt om än i vilande läge och ofta återkommer så nej nej!

Har sett tillräckligt med vänner tampas med spatt och de flesta hästarna har slutat i tidig ålder på slakthuset. Det har varit mycket veterinärer, kostnader, konvalicenstider, arbete och oro. Inget jag skulle köpa på mig om jag kunde undvika.

Men det finns en spatt-tråd som jag startade jusst för att få lite mera klarhet i spatt. Du kanske redan har läst den eller så känner du att du inte behöver men annars hittar du den här under hästvård.

Den heter "Lär mig allt om spatt"

Mvh Voff

Jag resonerar så här: Varför köpa en "sjuk" häst när det finns så många friska?

Varför vill du ha just denna häst??

Förlåt...så var det ju :o

Men en annan fråga jag hade ställt mig är i sif varför har hästen rörelsestörningar?

Krångelben är man ju livrädd för. Kan bli vad som helst utav :(

Läste om ESPM och det lät ju inte jättekul.

Sen är det ju tyvärr så många gånger med "benhästar" att de måste ridas på ett korrekt eller visst sätt för att hålla i längden och då är kanske bara hobbyritt i skogen det bästa.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen verkar otroligt trevlig i övrigt och är precis vad jag vill letar efter. Men som sagt, det är ju otroligt dumt att köpa en trasig häst...

Voff: Krångelben är inte kul. Dumt att köpa på sig problem. Men om man ber att få kolla på veterinärens utlåtande, det ska ju tydligen inte vara så farligt.

Men jag är fortfarande tveksam, man vet ju inte hur det utvecklas.

Min fd detta häst (RIP) fick vid 6 års ålder ett anorlunda rörelsemönster på sitt ena bakben (Tuppspatt) och röngades. Det framkom ingen direkt orsak. Han hade varit hos fodervärd ett tag och rent allmänt var han nergången så det kunde lika väl vara någon typ av sträckning som envisades. Det fanns lösa benbitar men de satt på ett sådant sätt att veterinär inte ansåg dem som orsak. Någon diagnos kom ej då. Men vila och igångsättning så blev han bra och han besiktades och såldes.

Något år senare röntgades han igen då hans problem varit av och till och hälta börjat uppstå. Han hade då ny ägare. Han fick åter igen ingen klar diagnos men hon fick rådet att han alltid skulle ridas i korrekt form för att hålla i längden. Även på vanliga skogsturen skulle han arbetas i form. Inget åka häst ibland där inte :( Detta hjälpte och han blev bättre. För något år så gick han klockrent och kunde börja tränas som vanligt och t.o.m tävlingar började komma inom räckhåll. Sen återkom det.

Vid nio år blev han snabbt mycket sämre och halt. Åter igen till klinik och nu hade han plötsligt fullt utvecklad spatt :eek: Han behandlades ett tag men fick ganska snart somna in för det annsågs som kört för hans del :cry:

Jag vill inte måla fan på väggen för dig för såhär behöver det givetvis inte bli men det kanske är en tankeställare. För precis som du säger så vet man inte hur det kan utvecklas. Min friskförklarades ju också många gånger och klarade ett antal gårdsbesiktningar med böjprov osv och även ett par klinikbesök.

Själv så skulle jag om jag köpte häst idag försöka hitta en så frisk häst som möjligt. Det finns många friska och trevliga hästar där ute.

Oavsett hur du väljer att göra så önskar jag dig lycka till

Voff

Usch, jag beklagar verkligen :(

Jag ska fundrera på detta, som du säger så finns det ju en massa fina och friska hästar.

Jag står i samma stall som en häst med tuppspatt, medfött vad jag har förstått. Inte allt för gammal häst 10 år kanske. Har inte stenkoll på åldern. Men den hästen tävlas och tränas i både dressyr och hoppning och är som vilken häst som hellst. Förutom att hästen tar lite större plats när han kommer och går.

De negativa i denna tråd har nog inte själva haft hästar som tuppar.

Detta är en en rörelsestörning och ingen skada. Risken att den skulle bli dålig som ridhäst är inte större än vilken häst som helst.

Är hästen trevlig och du gillar den så tror jag att du kan göra ett bra köp, det är ju ofta så att man kan få ett lite bättre pris på en sådan häst.

Jag har ett halvblod som började tuppa lite i 5-6 års åldern. Han är nu 19 år och det har aldrig varit något problem.
När han är i bra kondition så försvinner det nästan helt. När han står och blir kall syns det mer.
Hästen har aldrig hindrats på något sätt av detta.

Ofta så är det ju mest påtagligt i början på ridpassen, under uppvärmningen.

Stora vita Calvaro (svår hoppning, OS, VM-häst- en av alla tiders bästa hopphästar) tuppade rätt rejält vill jag minnas. Och inte var han någon sämre häst för det:)

Hoppsan, läser slarvigt.
Voff missade jag.

Men i det fallet så måste jag säga att voff haft otroligt otur.

Att tuppspatt utvecklas till spatt händer inte. Som någon skrivit, det är två helt skilda saker förutom att de båda olyckligtvis kallas för spatt.

Den hästen hade råkat ut för dessa saker oavsett om den tuppat eller inte.

Jo negativa jag hade ju det! En tuppspatthäst. Och det var just det benet som problematiken utveklades i med åren. Enligt den sista dommen för min fd häst så hade antagligen tuppspatten ( stel och lite slingrig ibland)varit ett tidigt symtom på att något i benet inte stod rätt till. Dock gick inget att se eftersom det utveckecklades så långsamt i början.

Visst kan prognosen bli god likväl som den faktiskt kan bli dåligt. Så är det ju för en rad åkommor. Men varför finns då rörelsestörningen där? I de postitiva fallen kan det grunda sig på goda prognoser men anledningen kan också vara mycket dyster.

Sen är det väl ingen hemlighet att besvär av detta slag kan leda till andra besvär och slitningar.

Man kan ju givetvis inte jämföra olika sjukdomsfall med varandra eftersom hästarna är individer samt att ägaren och ryttanas kunskaper är så vitt skilda.

I mitt eget tycke så ska man vara oerhört påläst och kunnig samt förvänta sig en hel del merkostnader som man får vara beredd att ta när man köper på sig en häst med en diagnos.

MVH Voff

Ja, min foderhäst har tuppspatt bak och hon funkar hur bra som helst. Hon är lite stel i början av ridpassen, men när vi värmt upp ordentligt syns det inte så mycket, och när man rider i trav och galopp syns det inte alls.

Hon är väl utredd och kontaterad att hon inte "lider" av detta. Dock kan jag tänka mig att det kan bidra lite till hennes "snedhet", men det är ändå ingenting som inte går att förebygga i ridningen. Med snedhet menar jag att hon har lättare för att jobba i det ena varvet än det andra och hennes sämre varv är då hon tar tuppspatt-bakbenet mer in under sig. Men å andra sidan så är hon 17 år och hur fräsch som helst i övrigt. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa henne om hennes ägare hade gått med på det.... :laugh:

Jag träffar på en hel del halta hästar i mitt jobb, och det jag ser har övertygat mig om att chansen att man får problem är otroligt mycket större om hästen rids på ett felaktigt sätt/form eller på dåligt underlag tex
Även endel extriöra avvikelser som på sikt ger skador ligger mycket högre på "listan" över ev orsaker till problem.
Tuppgång har absolut en bottenplacering tillsammans med välbyggda, rättställda hästar som rids regelbundet på ett perfekt underlag;)

Nåja, jag skall inte besserwissra, jag vill bara ge ett råd till ts som är; Blanda inte ihop detta med en skada eller sjukdom. Gillar du hästen så tycker jag att du skall slå till.

Enligt mitt sätt att se kan man jämföra detta med en person som har ett litet ticks som gör att hon/han blinkar till lite ofrivilligt ibland i ena ögat. Visst, någon kan ju missuppfatta det som om personen flörtar hejvilt, men risken för blindhet eller ögonskada är ju tämligen mikroskopisk!
Däremot så kan personen i fråga precis som alla andra också få en pinne i ögat:)

Har haft en häst med tuppspatt (och spatt, iofs, men det är en annan fråga) och det var inga som helst problem. Tror inte heller att det hade något samband. Hästen gick på ridskola till den var 18 (båda åkommorna kom med tiden) och han levde till 23.

Ska du inte tävla dressyr tycker jag inte det behöver vara ett hinder. Risken är ju att hästen bedöms med låga poäng då den tuppar i ett program.

Tuppspatt är inget farligt, det brukar vara så att det märks mer när hästen är otränad/omusklad - men om den rids och tränas och stärks så brukar hästen tuppa mindre om än alls. Detta fenomen är rätt vanligt och påverkar så vitt jag förstår varken prestationer eller livslängd.

Jag tror du missförstått lite vad tuppspatt är, all rörelsestörning tex den typ du beskriver att din häst hade är inte tuppspatt, tuppspatt är en speciell typ av rörelse som tros bero på en nervinklämning som inte på något sätt har en rörelsestörning pga skada att göra.
En tuppspatt häst rycker upp och stampar på ett speciellt sätt med bakbenet (hmm svårt att beskriva i ord).

Lärde mig faktiskt något nytt om tuppspatt för ett tag sedan och tydligen framförallt på dressyrhästar där utseendet stör kan de skära av laterala sträcksenan till tåsträckaren och på det viset få effekt att minska tuppandet (hade nämligen en 3 åring som slet av denna sena själv i hagen och fick höra detta när jag frågade veterinären hur det skulle påverka henne att sakna den senan).

Men tuppspatt är ingenting som påverkar hästen som en skada.

Fast hästen på videon tycker jag ser ut att "patellahaka" mer än att den tuppar.

*kl*

Jag har haft ett fullblod med tuppspatt och hans problem hade inget alls med det att göra. Jag hade utan att tveka kunna köpa en häst med tuppspatt och varit trygg i att den ska hålla för ridning. Har heller inte märkt att tuppande skulle minska med mer muskler, för precis som Gylle skriver har det att göra med nerver och sena att göra och inte muskler. Däremot kan hästar som patellahakar bli mycket bättre om de rids ordentligt och blir musklade kring knäleden så att de inte hakar loss på samma sätt.

Nä, den ser inte alls ut som en patella häst de har sina knyck mer bakåt (har haft en extrem sådan). Tuppare tar framåt som denna, patella bakåt så inte mkt att blanda ihop. Denna är ju extrem i höjden den tar i början, normalt uppfattar man det ju mer bara som en stampning men just det specifika att det är in under magen.
Blev dock beklämd när jag sökte på tuben, massor av tydligt halta hästar som kallades vara hästar med tupp, en var riktigt ruggig att se den hade så uppenbart rejäla problem i bakknäregionen och riktigt ont, den står de där och filmar och smackar fram i trav, det gjorde riktigt ont i en att se det den riktigt släpade sig fram.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 770
Senast: Franken
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka