Köpa häst med skada?

Sv: Köpa häst med skada?

Det låter som du verkligen har fastnat för denna häst och visst är det jättekul och härligt när något sådant händer. Men jag kan tyvärr ändå bara hålla med de flesta andra som svarat, köper du denna häst så köper du förmodligen bara problem.
Tycker dessutom att säljaren verkar lite oseriös som vill göra affärer med en defekt häst och ändå behandla det som vilken affär som helst. Att det ens finns något att beakta borde sänka priset radikalt (speciellt i detta fall) om man inte bara ser dollartecken som säljare.

Bara du har tålamod (som så bör vid hästköp) och letar runt, provar och känner dig för kommer du garanterat hitta en eller flera likvärdiga hästar utan skador för samma eller kanske t.o.m bättre pris, något som borde kännas enormt mycket bättre än att medvetet köpa något som är dåligt från början.

*kl*

Kan bara instämma i kören. Jag köpte en häst som jag trodde var skadefri, men visade sig ha långt gången strålbenshälta. Han kostade 75 000 kr. Du funderar på att köpa en häst för samma pris som du redan vet har en defekt som kan ge problem och som gör att du inte kan avla på hästen fast det är ett sto. Och specialbeslag är DYRT, och det är tråkigt att ha hästens skada i bakhuvudet vid varje ridpass. Det blir en noja som gör att man känner efter minsta lilla tecken till smärta eller tolkar varje liten detalj som hästen gör som smärta...:crazy:

Lågställd är hon inte, hon rids lågt för att hon samlar sig för högt och man måste därför rida ner henne ordentligt. :p

Tack alla för era synpunkter, jag måste överlägga ett tag. Underligt nog så har alla yrkesmänniskor jag pratat med, veterinärer som hippologer, inte avrått mig från köp, endast privatpersoner. :o

Finns det säkert, menade mer de jag pratat med i verkligheten. :)

Usch, nu när den värsta chocken och sorgen har släppt så har jag bestämt mig för att det nog inte blir något köp. Ibland tar det ett tag innan man kan acceptera sånt som är så jobbigt även om man vet från början hur det ligger till. :cry:

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut. jag skulle nog inte köpa den fär just 75 men svårt för mig och veta exakt hur du känner för den hästen.
Min häst med hovbroskförbening köpte ja Mycket billigt (5000) dock kommer han inte komma längre än LA dressyr och hoppad 1.20. Har inte mer ambitioner!

men jag önskar du kommer fram till va du vill göra. Förstår att det är svårt val.

Usch, nu när den värsta chocken och sorgen har släppt så har jag bestämt mig för att det nog inte blir något köp. Ibland tar det ett tag innan man kan acceptera sånt som är så jobbigt även om man vet från början hur det ligger till. :cry:

Jag tror att det är ett klokt beslut, det känns förjävligt just nu men den sorgen kommer att släppa så snart du hittat drömhästen.

Köper du den här hästen och förälskar dig ännu mer i den och om/när den brakar ihop får du leva med den sorgen resten av livet, dessutom kryddat med en gnutta skuldkänslor eftersom du hela tiden vetat att hästen inte varit 100 fräsh.
Jag skulle iallafall ha svårt att njuta av att rida en häst om jag hela tiden hade i bakhuvudet att den kanske känner av något.

Jo, precis, jag tror inte jag skulle vara så orolig för att hon kände av det, men kanske rädd för hur det skulle bli om jag skulle bli tvungen att sälja henne... Det är synd när det blir så här, kunde inte alla hästar vara friska och hela?!

Jag tror du gjort helt rätt beslut! Jag förstår att det känns ledsamt men ärligt talat hade jag inte gett de pengarna för den här hästen även om den var frisk.

Jag ser inga luftiga gångarter, hon är inte typmässigt "min typ", verkar inte speciellt utbildad och ser inte heller ut att röra sig helt jämnt men det kan ju bero på filmen.

För 75.000 kan du få något betydligt bättre!

Det är väldigt mkt pengar att lägga på en häst som kanske inte håller. Men det är ditt val. Men för 75 000 hittar du en superfin häst med fin gångart som är mer utbildad än den där. Men jag vet ju inte vad hästen kan filmerna visade hur hon red i alla gångarter och inget mer avanserat (spolade lite så kan ha missat något). Så bestämmer du dig för att inte ta den här så ska du veta att det finns en säkert en superfin häst för dig någonstans speciellt ifall du är villig att betala 75000. :D Men som sagt ditt val det är du som ska leva med hästen inte jag men du kanske kan titta runt lite och se vad du får annars för samma summa innan du bestämmer dig :p

Tycker du gör ett klokt val som letar vidare!
Tycker 75000:- var ett mkt högt pris för den hästen fa med tanke på skadan!
Lycka till med hästköpet!
Någonstans där ute finns din drömhäst!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama