Köpa häst med skada?

A

Argounova

Jag behöver er hjälp!
Jag har hittat en superfin häst som jag är totalt förälskad i. Hon är underbar att rida, har superfina(!!!) gångarter och kommer utan problem att kunna klättra i klasserna. MEN; jag fick reda på att hon har hovbroskförbening. Det är rätt allvarligt, det är väldigt "stort" eller vad man ska säga, men benen är lösa och rörliga så de är inget hinder i dagsläget, och hon har eller aldrig varit halt. Om man bortser från krångel med försäkringsbolaget; vad skulle ni göra? Egentligen är jag väl inte så orolig för att hon ska skada sig, då de flesta jag pratat med som varit i kontakt med hästar med det här problemet inte verkar ha märkt av det. Det jag oroar mig mycket för är om man skulle vilja sälja hästen vidare när den är utbildad (självklart vill jag undvika detta, men jag kan ju inte spå in i framtiden och avgöra hur den kommer se ut) och sen få sälja henne för halva priset p g a detta.

Hur skulle ni göra? Bör tilläggas att jag troligen inte kommer att få en lika fin häst i samma prisklass. Är osäker på om man får lägga upp bilder/videos på sånt här, om man själv filmat/fotat men inte äger hästen...? Om det är tillåtet kan jag ju lägga upp dem för att ni ska få en skaplig bild.

:cry:

Sv: Köpa häst med skada? (filmer i inlägget)

min har hovbroskförbening av grad 2/3 och det är inget fel på honom. det enda man ska tänka på är att undvika hoppning/trav/galopp på hårda underlag

en tjej i stallet har en häst med hbf som gått 130 hoppning hela sitt liv

Sv: Köpa häst med skada?

Jo, av de jag har frågat har jag endast stött på en häst som har några som helst symtom!

Däremot undrar jag ändå om det kan vara ett dumt köp? Jag är som sagt inte så oroad för skaderisken då hon aldrig varit halt och kommer att ridas på omväxlande underlag, men det jag undrar är mer, hur kan det gå att sälja en sån här häst om det nu skulle kunna bli aktuellt att jag måste det? Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst med en sådan skada om ni är upp över öronen förälskade?

Min kompis hade en ponny med det här "problemet". Vi märkte aldrig av det någon gång, hon tävlade upp till la hoppning med den och den var aldrig halt eller så. När de sålde så verkade de som köpte hästen inte heller bry sig så mkt då veterinären sa att det inte var någon fara. Så det är mina erfarenheter.. kanske inte så mkt till hjälp men..

Måste säga de va riktigt fin häst. Ang hovbroskförbeningen så skulle ja kunna tänka mig köpa hästen om det va i rätt "prisklass" ja köpte mig en häst med hovbroskförbening och han är inte halt. Dock vet ja inte om dom sjunker i pris.

Vi tog bort min häst i november 2008, efter att hon från en dag till annan börjat känna av sin hovbroskförbening. Hon hade haft den länge, men plötsligt gick det inte längre. Hon ville inte gå ut till hagen en gång, det är mjuk väg och vi hade ringskor och sula på (klinikskodd).

Det blev ett snabbt avslut på ett hästliv, hon skulle inte behöva lida. Men det kan verkligen uppstå problem snabbt, och man vet inte riktigt vilken dag de ska bli oridbara. Det kan vara nästa vecka, imorgon eller om 6 år. Eller aldrig.

Jo, av de jag har frågat har jag endast stött på en häst som har några som helst symtom!

Däremot undrar jag ändå om det kan vara ett dumt köp? Jag är som sagt inte så oroad för skaderisken då hon aldrig varit halt och kommer att ridas på omväxlande underlag, men det jag undrar är mer, hur kan det gå att sälja en sån här häst om det nu skulle kunna bli aktuellt att jag måste det? Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst med en sådan skada om ni är upp över öronen förälskade?

absolut! jag köpte min för att han är världens bästa häst! det var verkligen kärlek vid första ögonkastet ;P sen att han hade hbf spelade inte mig någon roll.

Jag hade försökt undvika att besluta med hjärtat och låta hjärnan bestämma. Det är trorts allt mycket som står på spel i pengar, tid, arbete OCH känslor.
Därför tycker jag
1. prata med undersökande veterinär och få så mycket fakta du kan om just den hästen - hur ser prognosen ut i förhållande till ålder och vad du ska användra den till
2. vad är priset på hästen - har jag råd att förlora det i värsta fall, står det i proportion till risken?
3. hur ser försäkringen ut? finns resevationer och vad innebär det i så fall?
Tycker du att svaren är acceptabla så varför inte??? Jag kan köpa en kärnfrisk häst idag som bryter benet i morgon. Garantier finns aldrig men man ska vara medveten om vad man köper och vad det kan innebära. Lycka till!

1. Undersökande veterinärer var lite underliga och ville varken avråda eller rekommendera köp. De var väldigt vaga och gav knappt någon vettig information alls, förutom det rent uppenbara: hästen har ett fel.
2. Jag köper henne för 75 000, och det har jag definitivt inte råd att förlora men;
3. Jag kan få henne försäkrad för det beloppet om jag tar över ägarens försäkring.

Jo precis, det finns inga garantier... Men ja, det är liksom någonting med den här hästen. Hon är inte vacker, men så otroligt arbetsvillig. Hon kan tränas i en och en halv timme utan att vilja sluta, hon är rent allmänt bara en otroligt häftig häst.

När köpte du hästen? Hur stor var förbeningen? Har du aldrig märkt av dem?
Ursäkta om jag verkar påträngande. :eek:

Gud vad hemskt! Hade hon aldrig märkt av den innan? :O Hur såg hennes förbening ut? Det verkar ju vara rätt individuellt.

Ja, hon är riktigt fin. Hon säljs för 75... :)

Hade inte märkt av något innan det smällde till. Tvärtom hade hon gått väldigt bra. Hon hade väldigt mycket förbenat brosk.

Tycker priset är helt omotiverat med tanke på att hästen är defekt. Hur gammal är den?

2. Jag köper henne för 75 000, och det har jag definitivt inte råd att förlora men;

Jag hade INTE betalat så mycket för en häst med såpass allvarlig defekt.

Möjligen om jag fått hästen för några tusenlappar.

Det finns MÅNGA kärnfriska hästar som kostar långt under 75000:-.

/KT

6 år. Ägaren vill inte gå ned i pris eftersom att hon då tycker att hon redan är billig och att hon isf hellre utbildar henne själv och säljer henne för det dubbla...

Judelaw: Det är visst till hjälp, vill ha så många synpunkter som möjligt! :D

6 år. Ägaren vill inte gå ned i pris eftersom att hon då tycker att hon redan är billig och att hon isf hellre utbildar henne själv och säljer henne för det dubbla...

Hm så ägaren tror på allvar att hon kommer få 150 000 för en häst med hovbroskförbening om den utbildas litet mera.

HA säger jag.

Att köpa en sån häst är litet som att köpa en handgranat som man aldrig vet NÄR den kommer brisera.

Det är en fruktansvärd chanstagning när det rör sig om så mycket pengar. Och om hästen skulle känna av det kan du inte ens ta ett föl.... eftersom det är starkt ärftligt.

Dessutom kan hästen mycket väl ha ont av det i månader innan det verkligen börjar märkas. En del hästar är mycket smärttåliga. Har ont men visar inget utåt.

/KT

Jag håller med. 75 för en sådan häst skulle jag aldrig betala.Hur mycket är hästen utbildad. Ska man betala 75 för den måste den var högt utbildad anser jag (med den skadan då).

Nu är det verkligen köparens marknad så det går att hitta friska och bra hästar till lägre priser :D

Hon har sålt en häst för 90 000 som var av samma stam med samma åkomma som nu är utb svår klass.

Pratade med en kunnig veterinär som sa att chansen att hästen märker av hovbroskförbeningen är mkt liten, att det som däremot är en större riskt är att hästen är mer benägen än friska hästar att få strålbenhälta om de inte skos riktigt.

Hästen är välutbildad, men har inte gjort så mycket. Dock går hon utan problem i passage om man samlar henne, men det vill varken nuvarande ägaren eller jag göra då vi anser att hon måste stärkas mer först.

Jag vet att det är köparens marknad liksom, men åh. Det är så svårt att hitta hästar man tycker om, dessutom så har alla veterinärer och yrkesmänniskor jag pratat med sagt att det är mkt svårt att hitta en häst som går igenom exportröntgen ua. Jag kanske är dålig på att hitta hästar, men jag har faktiskt inte hittat en enda häst som har varit fin och haft stora, luftiga gångarter för under hundra tusen. Jo, en utom den jag tittat på men den var då alldeles för liten för mig. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama