Köpa häst med pålagringar?

Sv: Köpa häst med pålagringar?

Håller helt med. Har sett helt omöjliga råd till stoägare, där stoet uppenbart inte har något i avel att göra men för att trösta ägaren vid en nedslående diagnos utbriser veterinären "men det är ju tur att det är ett sto, då kan ni ju alltid ta ett föl".

Jag har inte sagt någonstans att det är ok att avla på henne om det nu är så att hon har pålagringar, Jag skrev att både hingst och sto var fri röntgade som en upplysning, Så behöver man inte spekulera om dom ;)

Det var ni som skrev att uppfödaren säkert skulle säga att att stoet ifråga var ok i avel ,Inte jag !

Om du läser mitt svar till Lovisaleonora_ så ser du ju vad jag skriver där eller ?

Tesora

Köp inte en häst med pålagringar om du inte vet anledningen och har full koll på tidigare skador, användning eller arv.
Avråder absolut även om hästen inte ska bli tävlingshäst.

Detta är jag mycket medveten om , Men det är kanske inte ägaren till hästen, så då tror man ju på vad vet säger och ger denna info när man vill sälja ?
Jag har inte full kontroll på dom hästar jag sålt , Undrar om någon har det ? Jag fick reda på detta genom att jag sett anonnsen och att ägaren ringde mig och frågade ,
Jag försöker att göra det bästa av en tråkig situation,
tesora

Tesora har varit rak och ärlig att hon är uppfödare av hästen! Hästens föräldrar är utan anmärkningar.

Tesora sålde hästen när den är 8månader! Tyvärr så är det så att säljer man en häst kan man som uppfödare inte lägga sig i mer!

Det är egentligen ingen som vet hur bilderna på hästen ser ut!
Det som inte stämmer är att hästen har behandlats, det hjälper inte att behandla mot pålagringar. Däremot hjälper det att behandla mot kotledsinflamation!

Ägaren till hästen har tagit bort annonsen och ska ta en ny vända till vet för att verkligen ta reda på hur den ser ut!

Men till den stora frågan: Avla på pålagringar? Där är svaret både ja och nej det beror ju på hur de har uppkommit.
Min halvblods 3åring som hade pålagringar redan då är avlivad dessa pålagringar är förmodligen ärftliga.
Mitt andra halvblod tvekade jag inte att sätta i avel hon fick sina pålagringar efter en skada.

Och med lite tur är det bara en kotledsinflamation och då är det bra vila och sen är det fritt fram på alla fronter.

Är det mycket eller lite pålagringar? Det skulle spela rätt stor roll för mig.

Det är det ingen som vet! (om det ens är pålagringar)

Tydligen är det köparen som har haft hästen på foder som har varit med den på vet besiktning. Ägaren har bara fått info i andra hand och allt verkar väldigt rörigt och konstigt.

KL

Kan meddela att jag via sms fick ett erbjudande som jag bara inte kan tacka nej till:love::love:

År 2013 kommer jag få ett eget föl:love::love:

Och denna häst är inte längre aktuell!

Aldrig i livet avla på ett sto som så tydligt visar att hon har dålig hållbarhet, att det inte skulle vara ärftligt är skitsnack. 8 år gammal och redan slut i benen av vad jag antar "vanlig" ridning iom att det sitter i båda fram så är det helt klart dålig hållbarhet som ligger bakom, ett ben så kan det bero på skada men icke när det sitter jämnt i båda frambenen. Hur starka leder de har är helt klart något som nedärvs i stor utsträckning och alltså inget man skall avla på om man vill ha starka friska individer.

+ en på den :)

det är klart att hon inte har köpt en häst via sms;)

misstänker att det kanske är så att en viss person (J) erbjudit att låna ut sitt stos mage kanske?? :) och är det hästen jag tror det är (H) så vore det inte en dum idé:)

Senast ändrad:

det är klart att hon inte har köpt en häst via sms;)

misstänker att det kanske är så att en viss person (J) erbjudit att låna ut sitt stos mage kanske?? :) och är det hästen jag tror det är (H) så vore det inte en dum idé:)

Visst är det så att det är H:s mage jag får låna. Och ett sådant erbjudande kan man inte säga nej till!:love::love:

mmm finns ju redan en som bliviit placerad i nästan varje start i år;)

din linje ang. vilken sorts häst du letar efter och vad du vill med nytt hästköp verkar ändra sig för varje timme. seriöst: tänk igenom vad du vill ha ordentligt innan du outar alla spekulant prospekt på internet är mitt råd, det är som bäddat för en sån diskussion som denna tråden blivit liksom.

din linje ang. vilken sorts häst du letar efter och vad du vill med nytt hästköp verkar ändra sig för varje timme. seriöst: tänk igenom vad du vill ha ordentligt innan du outar alla spekulant prospekt på internet är mitt råd, det är som bäddat för en sån diskussion som denna tråden blivit liksom.

Jo men jag trodde aldrig jag skulle få detta erbjudande;) Annars hade jag inte ens funderat på andra raser.

jag syftade på att du först letar efter en ridhäst att tävla lätta klasser och träna på, och sen är det sto med föl alternativt avelssto nästa stund. kanske inte så lämpligt att outa alla prospekt på internet heller, med skadeproblematik osv när man fortfarande bara är spekulant..... rasen är väl rätt orelevant i sammanhanget, det är ju inte direkt så att PRE är kvalitetshästar hälften av tiden, de som säljs i sverige. Har svårt att se varför det helt plötsligt skulle skifta från en ridhäst till ett avelssto som inte håller för ridning, bara pga rasen..... :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 058
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 818
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat